WWFs Nina Jensen mener imidlertid det ikke er gjort gode nok analyser av biodrivstoffmarkedet.

– Når man først skal sette i gang en storstilt satsing så er det viktig å ha oversikt over markedsutsiktene, og ikke minst miljøeffektene, sier Nina Jensen, leder i WWF Norge.

Onsdag kom det fram at det i Norge selges så mange elbiler at det fremtidige behovet for boidrivstoff reduseres med 75 prosent.

For ett år siden regnet transportetatene med at det ville være behov for 1,7 milliarder liter biodrivstoff til norsk veigående transport i 2030.

Nå viser nye beregninger at det bare er behov for 400 millioner liter, ifølge tall fra Miljødirektoratet.

Jensen mener at dette viser at man i dette tilfellet ikke har gjort analysene grundig nok.

– Derfor står man der man gjør nå. Ambisjonene er ganske høye for å elektrifisere transportsektoren, ikke bare her hjemme men også i andre land, og da kan vi få en betydelig etterspørsel etter dette i årene som kommer.

Tungtransporten trenger biodrivstoff

Ola Elvestuen, nestleder i Venstre, avviser derimot at de nye anslagene fra Miljødirektoratet vil gi negative implikasjoner for de norske industri-ambisjonene.

– Det er mye fossile utslipp som skal erstattes. I tungtrafikk, maritim sektor og i flybransjen. Det er heller Ikke noe grunn til at vi ikke skal eksportere høyverdig andregenerasjons biodrivstoff i det skandinaviske og europeiske markedet, sier Elvestuen.

Han får støtte fra Erik Lahnstein, administrerende direktør i Norsk Skogeierforbund, som mener at det ikke er noe problem at salget av elbiler fyker i været.

– Tallene for verdensmarkedet tyder på at innslaget av forbrenningsmotorer vil være svært stort i lang tid også i personbilmarkedet. Behovet for biodrivstoff er uansett enormt, sier han.

Han sier at for personbiltransport er biodrivstoff bare en overgangsteknologi i Norge

– Men for tungtransport, anleggsmaskiner, luftfart og skipsfart vil biodrivstoff utgjøre en stor del av løsningen i overskuelig fremtid.

Statkraft: Ikke bekymret

Knut Fjerdingstad, pressetalsmann i Statkraft, peker også på tungtransportsektoren som viktigst for dem. Sammen med svenske Sødra Cell ser de på mulighetene for å bygge en fabrikk for produksjon av biodiesel for tunge kjøretøy og fly på Tofte.

– Tungtransportsektoren har foreløpig ikke har noe alternativ til fossilt drivstoff, innblanding av fornybar andre generasjons biodiesel vil bidra til å kutte utslippene. Både elbiler og andre generasjons biodrivstoff er nødvendig for å kutte utslippene fra transportsektoren, sier han.

Internasjonal etterspørsel

Biozin AS planlegger å bygge fem biodrivstoff-fabrikker i Norge. Lars Frode Askheim, administrerende direktør, sier at fritak for avgifter på elbiler er et særnorsk fenomen.

– Etterspørselen etter biodrivstoff er internasjonal og produktene omsettes over landegrensene. I mange år vil elbiler utgjøre en liten del av transportsektoren i Europa. Elektrisitet, hydrogen, biodrivstoff og andre energibærere vil leve side om side med fossilt drivstoff i mange år, sier han.

– Hvilke signaler sender dette til potensielle biodrivstoff-investorer?

– Så lenge informasjonen til investorene er faktabasert og korrekt, er de fleste enige om at en investert krone med riktig klimaprofil og riktig avkastning er en riktig investering.

Arbeiderpartiet: - Gode nyheter

Og nyheten om at det et sterkt økende antall elbiler i Norge vil redusere behovet for biodrivstoff i 2030 blir vurdert som godt nytt i det politiske miljøet på Stortinget.

- Elbilpolitikken Stortinget har vedtatt virker godt. Det overskyggende målet er å redusere klimautslippene, sier Arbeiderpartiets Terje Aasland.

Aasland bekymrer seg ikke over at markedet for eventuelle norske biodrivstoff-ambisjoner er kraftig redusert.

– Det vil fortsatt være behov for biodrivstoff ut over personbilmarkedet. Fly, tungtransport og etter hvert maritim sektor vil ha bruk for bioproduksjon fra norsk hogstavfall, mener Aasland.

«Gullstandard» til Europa

Sps Marit Arnstad mener mener også at det skandinaviske og europeiske markedet vil være interessant for fremtidig norsk bioindustri.

– Vi vil heller at verden bruker norsk skog enn palmeoljebaserte produkter og matjord i Europa, sier Arnstad.

SV støtter opp:

– Norge må nå gjøre alt for å sette en gullstandard internasjonalt ved å eksportere norsk biodrivstoff basert på norsk skog, sier Heikki Holmås.

Ola Elvestuen, Venstre
Terje Aasland, Arbeiderpartiet
Marit Arnstad, Senterpartiet
Heikki Holmås