Det bekrefter Torgeir Bye, seksjonsleder i Statens vegvesen i Møre og Romsdal, overfor Adresseavisen.

I 2016 ble det laget en egen rapport for fjellpartiet, som er preget av porøs stein og løsmasser, og som konkluderer med at det måtte igangsettes sikringstiltak i 2017. Det har vært flere mindre steinsprang i området i vinter.

Her kan du se videoen som Julian (13) filmet av raset i Gråura da han og familien var på vei hjem til Oppdal lørdag kveld.

1110 kjøretøy passerer skredområdet i snitt gjennom året, men i helgene er trafikken betydelig større med stor utfart mot hyttedestinasjonen Oppdal fra Nordmøre og Romsdal.

- Vil gå gjennom rutinene

- Hvorfor var ikke skredområdet bedre sikret?

- Det er mange områder i landet med slike fjellpartier, med det sto på planen at dette fjellområdet skulle utbedres og sikres i 2017. Det har vært en spesiell vinter som sannsynligvis har framskyndet prosessen slik at skredet ble utløst. Det har vært vekslende vær med mange «vårperioder» med regn som avløses av kulde og da er det tøft å være bergvegg, understreker Bye . Han vil nå gå etter rutinene for å se om Statens vegvesen burde og kunne ha gjort noe før skredet gikk.- Vi vil se på om vi kunne ha gjort noe annet tidligere. Vi må gå litt i oss selv og se om vi kunne ha gjort noe annerledes. Vi vil nå i ettertid se om vi burde ha satt inn strakstiltak, sier Bye, som nå har fokus på å få unna en steinblokk på om lag 30 kubikk som henger over veien før steinmassene kan ryddes bort.

Vil se på rutinene: Torgeir Bye, seksjonsleder i Statens Vegvesen i Møre og Romsdal, bekrefter at planen var å sette i gang sikringstiltak i 2017 av fjellpartiet som raste ut i Sunndal lørdag. Foto: Privat

- Det vil sannsynligvis ta flere dager før veien kan åpnes igjen. Vi får se hvordan arbeidet forløper seg. Vi har nå gått gjennom en risikovurdering og entreprenør er i gang med å få på plass riktig utstyr for å løse jobben, sier Bye.

Selve arbeidet i området starter først på mandag. Entreprenøren vil bygge en midlertidig vei for å komme opp til den store, løse steinblokka med en gravemaskin med pigghammer. Når steinblokken har kommet ned, vil arbeidet med å dele opp de andre store steinblokkene og fjerne all massen starte.

Driftsoperatør for veien, Veidekke, var sammen med representanter for entreprenøren som har vedlikeholdet av veien, til stede da selve raset kom lørdag kveld.

Les også: Denne steinblokka stopper rasopprydding

Jan Inge Gunnesmæl fra Veidekke og Lars Erik Klingøy fra Jenstad Maskin reiste umiddelbart til foten av Gråura da meldingen om steinsprang kom ved 22-tiden lørdag.

- En bilist hadde kastet til sides noen steiner, og vi skjønte hva som var på gang - og vi stengte veien. Mellom 22.30 og 23 raste adskillig med kubikk ut i veibanen, sier Gunnesmæl, som kjører veien to ganger om dagen for blant annet å kontrollere forholdene langs veien.

- Jeg har fulgt ekstra godt med hver eneste gang jeg har passert dette området nederst i Gråura, medgir Gunnesmæl, glad for at når først skredet skulle komme, så skjedde det på en tid med liten trafikk.

- For hadde dette skjedd en annen dag og på en annen tid på døgnet, kunne dette ha gått virkelig galt.