Klæbu sender 64,3 prosent av arbeidsstyrken sin ut av kommunen for å jobbe. Ingen andre norske kommuner har en så stor andel pendlere, viser en tabell fra Senter for økonomisk forskning ved NTNU. Tabellen blir lagt fram i forbindelse med en statusrapport, bestilt av kommunalministeren for å vise situasjonen i kommunene nå før mange kommuner blir slått sammen.

- Slik kan folk bo landlig og ha spennende jobber i storbyen. Det er positivt, sier klæbuordfører Kirsti Tømmervold (Ap).

På topp fem i Norge finner vi også Malvik og Melhus. Osloområdet har bare to kommuner blant de fem største pendlerkommunene når vi regner andel av arbeidsstyrken. Det er Oppegård og Nittedal.

Klæbubussen: 64,3 prosent av arbeidsstyrken i Klæbu pendler til jobb i andre kommuner. De fleste har arbeidsplassen sin i Trondheim. Foto: Christine Schefte

Felles bo- og arbeidsmarked

- Trondheimsregionen er et felles bo- og arbeidsmarked. Derfor pendler mange mellom kommunene, sier malvikordfører Ingrid Aune (Ap). Hennes kommune fortsetter som egen kommune, mens Klæbu er en kommune under avvikling. Fra 2020 er Klæbu en bydel i Trondheim og arbeidsreisene blir ikke regnet som pendling.

Stortingsrepresentant Heidi Greni (Sp) kommer fra Holtålen og er medlem av kommunalkomiteen. Hun syns det er veldig bra at mange pendler til og fra arbeidsplassene i Trondheim.

Stortingsrepresentant Heidi Greni (Sp) Foto: Jens Petter Søraa

- Det er altfor stort press på dyrka marka i Trondheim. Derfor er det bra at folk bor i andre kommuner og jobber i Trondheim. Men det er viktig at vi legger til rette for at folk kan reise kollektivt.

Heidi Greni ser ikke at det er noe problem at folk passerer kommunegrensa for å komme seg til og fra jobb. Senterpartipolitikeren syns ikke pendlingen er noe argument for å slå sammen kommuner.

- Nei, det blir like lang reisevei for folk om de passerer en kommunegrense eller ikke.

Trondheim og Klæbu

- Pendlingen er ett av flere eksempler på at Trondheim og Klæbu er sammenvevd, sier ordfører i Klæbu, Kirsti Tømmervold (Ap).

Ordfører Kirsti Tømmervold (Ap) i Klæbu Foto: Morten Antonsen

- Klæbu har få arbeidsplasser og heller ikke videregående skole. Vi skulle veldig gjerne hatt mer aktivitet i egen kommune, men vi er tross alt veldig heldige som ligger så nær en storby med så mange muligheter.

Starter som 16-åringer

Klæbyggen starter pendlerkarrieren sin allerede som 16-åringer når de begynner på videregående skole. Blir de boende i Klæbu, må de regne med å fortsette med å ta bussen til byen. I Klæbu er det arbeidsplasser i kommunen, på skolen, kulturskolen og butikkene, men få industriarbeidsplasser.

På bussholdeplassen i Prinsenkrysset i Trondheim står både Frida Bjørkøy som går i 1. klasse på musikklinja på Heimdal videregående skole og 2.-klassingen Joachim Sørstrand på Charlottenlund. Begge bruker 40–50 minutter hver vei til og fra skolen.

Frida Bjørkøy står med skolesekk på ryggen og i hånda den store instrumentveska til det tubalignende messinginstrumentet eufonium. Både morgen og ettermiddag må hun innom Trondheim sentrum for å skifte buss.

- Litt tungvint

- Det tar litt tid, men det går bra. De fleste i Klæbu drar til Trondheim for å gå på skole, sier hun.

- Det er greit nok, men litt tungvint, sier Joachim Sørstrand. Han har planer om et liv på sjøen som matros og vet ikke hvor han kommer til å bli boende, men han kjenner ingen voksne som jobber i Klæbu.

- Alle jeg kjenner, jobber i Trondheim, sier han.

Pendler: Joachim Sørstrand går i andre klasse på Charlottenlund og tar bussen fra Klæbu. Foto: Christine Schefte

På bussen mot Klæbu sitter Morten Storseth og leser i ei bok. Han er på vei hjem fra jobben i Arbeidstilsynet og er en av de mange pendlerne mellom Trondheim og nabokommunen i sør. Han bruker 40 minutter inkludert gange og er kjempefornøyd med den daglige bussturen.

Fint med buss: Morten Storseth bruker busstida enten til å lese eller snakke med naboen. Han liker godt bussturen mellom Klæbu og jobben i Trondheim.

- Det hender jeg kjører bil dersom jeg trenger den i løpet av arbeidsdagen, men jeg foretrekker bussen, sier han. Enten bruker han busstida til å lese, eller han prater med naboen.

- Det er kanskje ikke så overraskende ar Klæbu ligger på topp på en slik statistikk. Det er en typisk bokommune med få industriarbeidsplasser, og det er kort vei og gode kommunikasjoner til Trondheim.

Høy utdanning i Malvik

Fra Malvik pendler 58,2 prosent av arbeidsstyrken ut av kommunen. Det mener ordfører Ingrid Aune er helt naturlig.

Ordfører Ingrid Aune (Ap), Malvik Foto: Jens Petter Søraa

- Mange av innbyggerne i Malvik har høy utdanning. Det er naturlig at vi eksporterer de kunnskapsrike folkene våre til en storby der de fleste arbeidsplassene for høyt utdannede ligger, sier malvikordføreren.

Ingrid Aune slår fast at folk trives med å bo i Malvik. Hun peker på at det er kort vei til sjøen og marka, og at kommunen har et rikt kultur- idretts og organisasjonsliv.

- Er pendlingen et uttrykk for at det er naturlig å slå sammen Malvik og Trondheim til en kommune?

- Nei, det er det ikke, sier Aune. Hun viser til flere innbyggerundersøkelser som ifølge henne viser at innbyggerne er fornøyde med å bo i kommunen og gjerne vil at Malvik fortsatt skal være en egen kommune.