Med 6000 kilometer fylkesvei blir Trøndelag fra 2018 landets største veiregion. Det akter samferdselsdirektør Erlend Solem å utnytte for alt det er verdt.

- Alle fylker, ikke bare Trøndelag, sliter med veivedlikeholdet. På vegne av landets veiregioner bør Trøndelag ta lederrollen og samle alle regionene bak et felles krav om en kraftig økning i de statlige overføringene til fylkesveiene, sier Solem.

Vedlikeholdet av fylkesveiene har de siste årene vært et hett debattemne over hele landet, særlig etter regionsreformen av riksveinettet i 2010.

Da ble riksveiene, mange med dårlig standard, overført til fylkeskommunene og gjort om til fylkesveier, noe som umiddelbart utløste et enormt etterslep i vedlikehold.

- Vi kommer til å bli hørt

- Det vil være umulig å ta igjen etterslepet , «arven fra Staten», uten økte bevilgninger. Så langt har regionene fått lite gehør for krav om økte overføringer.

Tidligere har hver enkelt region bare snakket på egne vegne. Når alle regioner opptrer samlet, vil det få en helt annen gjennomslagskraft. Vi kommer til å bli hørt. Alle som arbeider med påvirkning av beslutningstakere, vet at «kjøttvekta» virker, sier samferdselsdirektøren.

Solem er trygg på at politikerne i nye Trøndelag vil stille seg bak initiativet. – Trøndelags lederrolle på veiområdet i Norge må bli en del av den nye veistrategien, sier en engasjert Solem.

Fellesnemnda for Trøndelag skal på sitt møte i slutten av april ta stilling til et forslag om at det utformes et utkast til felles veistrategi for det nye storfylket.

Adresseavisen mener: Ordførere blir ikke gjenvalgt på bra vedlikehold

- En del veier ikke gode nok

Solem har stor forståelse for dem som er misfornøyd med veistandarden på fylkesveinettet. – Det er ingen tvil om en del veier ikke er gode nok. Det er stor forskjell på kvaliteten på veinettet, sier Solem.

I 2017 skal det brukes 490 millioner kroner på vedlikehold i Sør-Trøndelag og 401 millioner kroner i Nord-Trøndelag. – Bevilgningene til vedlikehold har økt de siste årene. Det er blant annet overført ekstra midler gjennom fornyingsprogrammet. Men selv om det brukes mer stadig mer penger på å vedlikeholde veiene, er vi ikke i nærheten av det som trengs. Etterslepet av nødvendig vedlikehold er nå fire milliarder kroner totalt for Trøndelag, understreker samferdselsdirektøren.

Debatt: Det bekymrer oss at superbuss-alternativet vi sjåfører vurderte som det dårligste kan bli valgt

Tunnelkrav til en halv milliard kroner

- Hva skyldes det enorme etterslepet?

- En medvirkende årsak er at det med jevne mellomrom kommer nye krav fra Staten til veieier. Det siste kravet er nye skjerpede sikkerhetskrav for tunnelene. Bare i Sør-Trøndelag vil dette koste en halv milliard kroner. Kravene er strenge og gir ikke rom for å utsette oppgraderingen, noe som binder opp vedlikeholdspenger, sier Solem.

I forslaget til ny samferdselsstrategi, som fylkesadministrasjonene i trøndelagsfylkene la fram på en pressekonferanse 22. mars, heter det at den nye fylkeskommunen skal «utvikle veieierskapet gjennom bedre kunnskap, smart bruk av teknologi og god veieierstyring, med mål om «mer vei for pengene».

Samlet har fylkesveiene i regionen større trafikk enn riksveiene, men riksveiene får åtte ganger så store bevilgninger fra Staten som fylkesveiene.

- I framtiden må vi bruke pengene smartere og mer effektivt. Det kan vi blant annet gjøre gjennom å bedre kunnskapen om kvaliteten og bruken av veiene, sier Solem.

Les også: - Bruk bankoverskudd til vedlikehold av fylkesveier

Les også: - Vi må grave opp hele veien

Foto: Håvard Jensen