- Dette er en stor dag for dem som jobber i barnehage, sier leder i Utdanningsforbundet, Sør-Trøndelag, Hans Lieng.

Mandag la Kunnskapsdepartementet frem ny rammeplan for barnehager, som bestemmer hva barn skal oppleve og lære i landets 6000 barnehager.

Planen er utdyper formål og innhold i barnehageloven. Den er personalets viktigste arbeidsverktøy når de utformer arbeidet med barn og er det sentrale styringsverktøyet for barnehager. Den nye rammeplanen trer i kraft til høsten.

Får bestemme selv

- Det pedagogiske ansvaret i barnehagen er tydelig plassert hos styrer og pedagogisk leder. Her har politikerne lyttet til og hørt på profesjonen. Det er veldig bra, sier Hans Lieng i Utdanningsforbundet.

I Øya barnehage er lettelsen stor.

- Det betyr så mye at vi får beholde metodefriheten, sier enhetsleder Magnhild N. Eggesbø.

Hun tar oss med inn i storbarnsbasene Accoya og Regnskogen og viser frem prosjekter i barnehøyde, hvor det er barna selv som styrer. Dette er et eksempel på barnehagens pedagogiske tilnærming. Alt i barnehagen er lavt og tilgjengelig for de minste.

Barna har tilgang til et mangfold av materialer som bidrar til skaperglede og utforskertrang. Dette fremmer læring og bidrar til meningsfulle aktiviteter for barna.

- På denne måten ivaretar vi demokratiet og barnas egne valg. Vi ønsker å ta utgangspunkt i det barna viser interesse for, sier Eggesbø og stopper opp ved en steinsamling midt i rommet. To gutter er i gang med et byggeprosjekt med fargerike plastformer ved lysbordet ved siden av, mens en stor gruppe barn er i atelieret.

Kommunen har juridisk ansvar

Den nye rammeplanen er tydeligere på barnehagens forpliktelser.

- Vi beskriver tydeligere hva personalet skal gjøre for at barna skal trives og utvikle seg. Det blir også lettere for foreldrene å vite hva de kan forvente av barnehagen og hvilke krav de kan stille, sier Røe Isaksen.

Han legger til at det er barnehageeier, som skal ha det juridiske ansvaret.

- Denne rollefordelingen har vært viktig for oss, og jeg mener dette er godt formulert i den nye rammeplanen, sier Hans Lieng i Utdanningsforbundet.

Kunnskapsministeren fremhever at barnehagen skal forebygge krenkelser.

- Rammeplanen helt tydelig på at det er et klart ansvar å stoppe mobbing, sier Røe Isaksen.

Skal fange opp de svake

Kunnskapsministeren styrker også føringene for språkarbeidet. Barnehager skal legge til rette for at alle barn involveres i språkstimulerende aktiviteter, og personalet skal fange opp barn som sliter. Frykten fra Utdanningsforbundet, om at regjeringen skulle innføre ferdighetsmålinger helt ned i barnehagealder, har vist seg å være ubegrunnet.

- Vi har ikke ambisjoner om at barna skal lære, som i skolen. Det gir heller ikke mening å måle eller teste barna, understreker kunnskapsministeren.

Men det tydeliggjøres at oppfølging er viktig.

- Vi ønsker tidlig initiativ der personalet ser barn som henger etter. For eksempel kan det være tiltak når det gjelder språk, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Krever halvparten barnehagelærere

- Vi ser at kvalitetskravene er hevet. Det er bra, men når man øker kravene, må vi få inn flere barnehagelærere, sier Hans Lieng i Utdanningsforbundet.

Dagens regjering har satt et mål om at 44 prosent av de ansatte skal være barnehagelærere. Én barnehagelærer per ni barn hos de minste, og en per 18, blant de største.

- Vi ønsker en norm på 50 prosent barnehagelærere. Dessuten ønsker vi flere med masterutdanning. Det betyr at departementet må satse på etter- og videreutdanning. Lønninger til ansatte med høyere utdanning utgjør en større kostnad, derfor må regjeringen komme med penger slik at satsinga ikke vil gå utover den totale bemanningen. Vi trenger en tydelig bemanningsnorm, sier Lieng.

Kunnskapsministerens svar på dette er at det kommer friske penger.

- Vi vil øke andelen barnehagelærere fra 38 til 44 prosent og vil på sikt øke andelen ytterligere. Til høsten bevilger vi 170 millioner til nyansettelser, det utgjør 400 millioner på et år, sier han.

Barn skal få leke

I Øya barnehage er rammeplanen printet ut og lagt frem til lesningpå personalrommet. Forventningene har vært store og lettelsen er betydelig. Spesielt opptatte er de ansatte avbarns medvirkning og utforskning og at lekens betydning har fått plass i rammeplanen:

«Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.»

- Barn er viktig her og nå, derfor er jeg glad for at lekens egenverdi er vektlagt, sier enhetslederen i Øya barnehage, Magnhild N. Eggesbø.

I barnehagen som åpnet i februar i fjor, er det ingen tvil om hvem som er i fokus.

Fylkesleder Hans Lieng i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag Foto: Vegard Eggen
Klarere: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener den nye rammeplanen for barnehagene tydeliggjør hva foreldre og barn har krav på. Bildet er tatt i forbindelse med et portrett i Ukeadressa i fjor sommer. Foto: Foto Kristin Svorte
Øya barnehage Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Øya barnehage Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen