Tusenvis av nordmenn har slått til på tilbudet. Men hva er det egentlig de får? Og er den verdt 2000 kroner som Expert sier?

Sykkelekspertene Adresseavisen har vært i kontakt med er ikke i tvil om at Expert-sykkelen med jevnlig bruk kun har én sesongs levetid, før den trenger store reparasjoner. På slike billigsykler ender folk flest opp med å kaste syklene når reparasjonskostnadene blir skissert, ifølge dem. Expert reagerer sterkt på denne beskrivelsen (se tilsvar fra markedssjef Elizabeth Gill lenger ned i saken).

Fra 15. april har Expert, som nå skifter navn til Power, kjørt «Sykkel på kjøpet»-kampanjen som avsluttes lørdag.

– Folk blir lurt

Siden 2014 har kjeden totalt sendt ut 30 000 sykler på det norske markedet, sammen med tv-er, telefoner, varmelamper og hodetelefoner – for å nevne noe. Også andre butikkjeder har også hatt lignende tilbud siden 2009 da markedsføringsloven ble revidert og tilgift tillatt. Tilgift er definert som en tilleggsytelse (vare, tjeneste eller noe annet) som er med på kjøpet, uten at det er noe naturlig sammenheng med produktet du kjøper.

Onsdag tok vi med både årets Expert-sykkel og fjorårets modell til fire profesjonelle sykkelreparatører i nærområdet. Tre av dem er rene verksteder, mens én av dem også selger nye sykler. Sykkeleier Dag Jomar Mersland ga Adresseavisen tilgang til fjorårets sykkel for å se på slitasje etter én sommersesongs forsiktig bruk. På låveverkstedet han har etablert hjemme på gården i Viggja er tidligere proffsyklist Jostein Wilmann i harnisk.

– Dette er ikke noe produkt til 2000 kroner. Folk blir lurt. Det tåler ikke vekt, og mange av delene her knekker og bøyer seg for et godt ord. Det er på grunn av godskvaliteten. Når den er så dårlig, er den livsfarlig å sykle på. Kjører du i et hull med en mann på 80 kilo, så smeller det. Dette må du ha vektbegrensning på, rett og slett. En guttunge på 40 kilo kan sikkert bruke den en viss tid, men det er ikke noe argument. Dette er ment for voksne folk.

Opprørt: – Dette er søppel, miljøkriminalitet av verste sort og skulle vært forbudt å levere. Jeg oppfordrer folk til å boikotte sånne kjeder. Du lurer folk trill rundt, fordi folk ikke har peiling. De tror at en sykkel er en sykkel. Sånn er det ikke, sier Jostein Wilmann.

Mener den ikke tåler hard bruk

Alle fire konstaterer at dette er en kinesiskprodusert sykkel av billigste sort. De fleste delene er uten merkenavn, mens girsystemet er laget av anerkjente Shimano. Bakskifteren er den rimeligste Shimano lager og ikke tilgjengelig som reservedel i Norge, ifølge Wilmann.

– Jeg hadde aldri i livet dratt ut i terrenget med denne. Om du får et slag mot en stein, kan hele gaffelen bøye seg innover. Ramma er laget av lavkvalitets-stål som ikke tåler mye. Å sykle til butikken på flatmark er greit, men den tåler ikke hardere bruk. Den har veldig liten bremsekraft, sier Sander Kommedahl.

25-åringen driver Stålstua på Leangen og begynte å jobbe i sykkelverksted hjemme i Bodø allerede som tolvåring. Han tar fortsatt reparasjonsoppdrag, men er også i ferd med å bygge opp sitt eget merke av håndbygde sykler. De kinesiske syklene fra Expert er så langt unna hans idealer du kan komme.

– Jeg forstår at Expert vil gi bort et produkt, og hvem vil vel ikke ha det? Men det blir på veldig feil grunnlag, fordi det er handler om at folk skal kjøpe flere andre produkter. Og det funker jo. Men du får en veldig dårlig sykkel. Den kommer ikke til å holde i lang tid, og den er heller ikke tilpasset deg som person. Dette er en praksis som irriterer meg veldig, sier han.

Ekspert: Sander Kommedahl mener Expert-sykkelen kun egner seg til svært pen bruk. – Når noe blir ødelagt tenker folk «skitt au, jeg betalte jo ikke noe for den. Mange ender opp med å hive sykkelen fordi det ikke er noe vits i å reparere den. Det er ikke bærekraftig på noen måte, sier Kommedal.

Kast i krank

De fire ekspertene fastslår at Expert-kundene får en sykkel utstyrt med det aller rimeligste utstyret som produseres, som igjen raskt gir stort vedlikeholdsbehov dersom sykkelen brukes. De anslår at riktig utsalgspris, innkjøpskostnadene tatt i betraktning, ligger mellom 600 til 1000 kroner.

På sykkelen som ble kjøpt i Trondheim denne uka ble det påvist kast i forhjulet fra første stund. Felger og nav er også av svært lav kvalitet, mener de fire verkstedene. Hjulene får fort skader og er vanskelige å rette opp fordi det kun er enkeltbunnende felger, forteller Audun Volden ved Sykkelbua på Bakklandet. Kommedal la også merke til at det var små hull i flere steder i sveisingen på rammen. Det kan i verste fall føre til fuktinntrenging og deretter rust i konstruksjonen.

På fjorårets modell, som eieren anslår å ha syklet på mellom 20–30 ganger i fjor sommer, var det kast i hele kranken og drivverket foran. Det var også antydning til dette på den nye sykkelen. På begge syklene er justeringen på v-bremsene festet i en plastbit, som ifølge alle ekspertene etter kort tid blir sprø og sprekker opp. Da legger bremseklossen seg inntil hjulet og hele bremsesystemet må skiftes.

Et svakt punkt: Alle fire sykkelreparatører peker på justeringen på bremsene som et av mange problemområder. Plastbiten som justeringsskruen er festet i bruker å sprekke, og da må hele bremsesystemet skiftes.

– Blir dyr å vedlikeholde

Dersom bremser og krank, og drivverk foran og bak, skal skiftes dreier det seg fort om utgifter fra 1500 kroner og oppover, ifølge de fire verkstedene.

– Jeg vil ikke si at dette er en trafikksikker sykkel. Jeg ser det er en glippe mellom styrestem og gaffelrør. Det er ikke betryggende. I verste fall kan styret løsne og plutselig står du med styret i hendene. Det er ikke noe særlig, sier Volden.

– Det er ikke god økonomi å reparere på sånt og jeg synes det er tullete at Expert driver med denne kampanjen. Det er «gratis», men ikke verdt å ha, mener han.

Gatelangs: Audun Volden ved Sykkelbua Bakklandet er ikke imponert over Expert-sykkelen. – Det er veldig sjelden at folk tar seg råd til å reparere på disse syklene. Det er eventuelt når de punkterer, sier han.

– Sannsynligvis er det ikke noe poeng i å reparere på den når noe går i stykker. Det er ikke miljøvennlig. På den andre siden er det en gratis sykkel som kan være til nytte for veldig rolig bruk, som reservesykkel eller på hytta, sier en litt mer diplomatisk Michal Więcyk ved Trondheim Sykkelservice.

Han vil ikke si at den er direkte farlig å sykle på, men at kjøreopplevelsen er svært dårlig og vedlikeholdsbehovet vil være stort tidlig.

Inspeksjon: Michal Wiecyk ved Trondheim Sykkelservice er ikke glad for å få denne typen sykler på service. – De er dyre og vanskelige å reparere, sier han.

– Skaper mer avfall

– Dette skulle aldri vært produsert. Det varer i en måned eller to før du må kaste det. Det er det største miljøproblemet vi har i dag: De får produsert sånne ting i Kina, transporterer det verden rundt for å få det kastet, sier Jostein Wilmann.

Lite imponert: Tidligere proffsyklist Jostein Wilmann er svært kritisk til syklene fra Expert. Her med både årets og fjorårets modell.

Christoffer Ringnes Klyve, konstituert leder i Framtiden i våre hender, er enig:

– Det er to problemer med denne typen kampanjer. Det ene er at de skaper mer avfall. Det selges allerede over 400 000 sykler i året i Norge. Jeg tror folk klarer å skaffe de syklene de trenger, og vel så det, sier han.

– Det andre problemet er at det stimulerer til generelt overforbruk ved at vi prakkes på ting vi ikke trenger. I Norge ligger vi allerede på forbrukstoppen, basert på det vi kjøper og vil ha. Når du får en sykkel med på kjøpet når du kjøper en barbermaskin er bare veldig rart, sier Ringnes Klyve.

Christoffer Ringnes Klyve, konstituert leder i Framtiden i våre hender.

– Men er det ikke flott at kundene får med en sykkel på kjøpet, som kan få dem ut i friluft og aktivitet?

– Hvis Expert vil selge sykler til folk som faghandel, er det er fint. Men jeg tror ikke folk begynner å sykle noe mer om de får en gratis sykkel av dårlig kvalitet. Folk flest har en sykkel allerede, og det er andre barrierer som hindrer dem i å sykle. Jeg kjøper ikke det argumentet. Dette er en bruk-og-kast-mentalitet som jeg håper ikke brer seg videre. I USA får du slengt alt mulig ræl etter deg, uansett hva du kjøper. Jeg håper ikke dette er begynnelsen på en trend.

Ingen klager på syklene, hevder Expert

– Dette har vært en fantastisk suksessrik kampanje som vi kjører for å glede kundene våre. De elsker den, sier Elizabeth Gill. Hun er markedssjef i Expert, som nå skifter navn til Power.

Hun forteller at ledelsen i selskapet er svært opprørt over påstandene som blir rettet mot dem fra de fire sykkelverkstedene Adresseavisen har vært i kontakt med. Gill sier kjeden har tusenvis av fornøyde kunder som fortsatt sykler rundt på sykler fra 2014 – det første året kjeden kjørte «sykkel på kjøpet»-kampanjen. Siden har de levert ut over 30 000 sykler til norske kunder.

– Flere av verkstedene påpeker at komponentene er så dårlige at de kan utgjøre en fare for en voksen syklist. Hva er deres kommentar til det?

– Det stiller jeg med helt uforstående til. Jeg kan ikke forstå at de skal være farlige på noen måte. At en av verkstedene mener sykkelen varer bare i en til to måneder er ikke sant. Dette er sjokkerende uttalelser. Du kan tenke deg hva de som allerede har en sykkel tenker når de leser dette, og tror de må kaste sykkelen. Da er det en stor aktør som Adresseavisen som bidrar til den store søppeldungen. Det bør dere tenke over, sier Gill.

– Uttalelsene går langt over streken. Vi synes det er blir helt feil at dere går ut med en sånn type sak fra sykkelreparatører som ikke vil at vi skal kjøre en sånn kampanje. Det er helt uhørt. De er nok redde for å miste kunder til sine verksteder. Da må man også gå sykkelbransjen i sømmene, sier Elizabeth Gill, markedssjef i Expert, som nå skifter navn til Power.

– Mange sykler i bybildet

I fjor hadde Expert også en barnesykkel i sortimentet, men etterspørselen etter dem var lav. Derfor har de kun voksensykkelen i år. Gill forteller at det også er kunder som bare har kjøpt sykkelen, uten å ta med elektronikkprodukter.

– Verkstedene vi har vært i kontakt med mener at syklene har så lav kvalitet, at de blir for dyre å reparere på, og trolig ender opp ubrukt eller på søppeldynga. Er ikke dere da med på å forsterke bruk-og-kast-samfunnet?

– Vi har fått veldig få tilbakemeldinger på feil eller mangler. Det er ikke veldig mange som har kommet tilbake med sykkelen. Vi har heller ikke erfaring med at syklene våre havner på søppeldynga. Men vi ser imidlertid veldig mange sykler i bybildet, sier Gill.

Hun sier at det kun dreier seg om rundt 50 sykler som er kommet i retur siden første kampanje i 2014.

– Da har de fått en ny sykkel tilbake.

– Hvordan er verdien beregnet – kan dere vise til sammenlignbare produkter til salgs i Norge?

– Det er tilsvarende verdi som andre aktører i bransjen opererer med, sier Gill.

Forsetter neste år

– Noen vil spørre hvorfor dere ikke heller kunne skru ned prisene på elektronikkproduktene, istedenfor å sende med denne sykkelen?

– Vi har allerede superlave priser på produktene våre, og på den allerede lave prisen får du en sykkel, svarer Gill.

– Vil dere fortsette med samme kampanje neste år?

– Vi fortsetter med alt som har suksess og som kundene elsker, sier Elizabeth Gill.

Hjul: Felger, nav og eiker har kort levetid på Expert-syklene, mener fagfolkene. Expert bestrider uttalesene og mener de ikke har fått klager på sykkelen.