Flere sykkelreparatører gikk til hardt angrep på kvaliteten på Expert-syklene som kjeden nå sender med kundene i sin «sykkel på kjøpet»-kampanje. Nå melder flere eiere av syklene om alvorlige problemer med syklene.

– Gikk ikke an å sykle på

Torsdag forrige uke hentet Rune Falstad (46) ut en ny Expert-sykkel, som han fikk med på kjøpet av et nytt nettbrett. Han er en av de over 30 000 kundene som har fått en Expert-sykkel siden kjeden lanserte kampanjen i 2014.

Falstad bor på Ekne i Levanger og syklet sin første tur i nærheten av Norske Skog på Skogn.

Det var da han kjente at krankarmen, hvor pedalene og tannhjulene foran er festet, hadde løsnet.

– Det gikk ikke an å sykle på den, forteller Falstad.

– Tråkket du hardt?

– Nei, det var på flatmark og på asfaltert vei, forteller sykkeleieren.

Sykkeleier: Rune Falstad er svært misførnøyd med sykkelen han fikk med fra Expert nylig.

– Bør ikke levere farlige sykler

Han anslår at han veier cirka 80 kilo. Expert-sykkelen markedsføres som «voksensykkel med Shimano-gir, solid stålramme og terreng-dekk».

– Hadde det skjedd i en nedoverbakke vet jeg ikke hva som hadde skjedd, sier Falstad.

Han er skuffet over sykkelen, selv om den var med på kjøpet til en vare han uansett hadde tenkt å anskaffe.

– Jeg forventet at den skulle holde mer enn én tur.

– Men siden den var «gratis» er det kanskje greit likevel?

– Nei, de bør vel ikke levere ut sykler det er farlig å sykle på, sier Falstad.

Nå vil han returnere sykkelen til butikken.

– Jeg føler meg lurt

Kristin Krokhaug (48) i Oppdal kjøpte datamaskin hos Expert og fikk med sykkel på kjøpet i 2015. Hun har lite greie på sykler og betalte en sportsforretning for å montere den for henne.

– Sønnen min på 14 år var ute og prøvekjørte den og da vrengte styret seg. «Den forbanna sykkelen du har fått kan vi bare kaste», sa han.

I tillegg falt den ene pedalen av, og har siden vært umulig å feste ordentlig. Krokhaug får heller ikke til å gire lenger og nå har sykkelen stått i ro i boden.

– Jeg ser jo en del som sykler på disse, så kanskje det var en «blåmandag»-sykkel? sier hun.

Misfornøyd: Kristin Krokhaug opplevde at styret vrengte seg på Expert-sykkelen hun fikk i 2015.

– Den var jo gratis, da kan du kanskje ikke forvente mer?

– Jeg vet da søren. Jeg trodde jo at den skulle henge sammen sånn at det går an å sykle på den. Men jeg hadde aldri turt å sykle fort på denne, ikke om jeg hadde fått betaling en gang, sier hun.

Hun har fått med seg markedsføringen av årets kampanje.

– Når jeg ser tv-reklamen tenker jeg: «haha, dette er lureri. Dere skal bli skuffet når dere bikker over styret på den sykkelen der». For å si det rett ut: Jeg føler meg lurt. Jeg tenkte egentlig jeg skulle klaget, men jeg har aldri gjort det.

Løs krank

Adresseavisen fikk denne uken fire sykkelreparatører med mange års erfaring til å vurdere Expert-sykkelen, både årets og fjorårets modell.

Ekspert: Sykkelmekaniker Sander Kommedahl mener Expert-sykkelen kun egner seg til svært pen bruk. – Når noe blir ødelagt tenker folk «skitt au, jeg betalte jo ikke noe for den. Mange ender opp med å hive sykkelen fordi det ikke er noe vits i å reparere den. Det er ikke bærekraftig på noen måte, sier Kommedal.

På fjorårets modell, som var pent brukt én sesong, oppdaget sykkelmekanikerne at krankarmen var løs og at drivverket gikk svært ujevnt. Eier Dag Jomar Mersland (30) fikk sykkelen, ubrukt, av svigerfaren som ikke hadde bruk for den. Han anslår å syklet 20–30 korte turer på den i sommerhalvåret i fjor. På høsten kjøpte han en elsykkel og siden har Expert-sykkelen blitt stående i boden.

Han forteller han slet med å få justert bremsene og peker på at det er både kast i krankarmen og fusking i girene.

Flere av sykkelekspertene Adresseavisen har vist sykkelen for denne uka var svært overrasket over at nettopp denne delen kunne løsne så fort.

– Jeg merket relativt fort at dette var løst. Det senker kvaliteten og opplevelsen av sykkelen veldig mye. Jeg ville aldri lagt ut på noe tur med denne. Det blir småturer til butikken, sier Mersland.

Han snakket nylig med en bekjent som hadde vært innom Expert og vurderte å ta med seg en sykkel for å bruke til og fra jobb, med en reisevei på fem kilometer.

– Jeg er usikker på hvor lenge den sykkelen vil være god å bruke på det strekket. Men en ting er sikkert – man får god trim av sykkelen, for den blir rask slitsom å bruke, sier han.

Syklist: Dag Jomar Mersland, sykkeleier av fjorårsmodellen til Expert. Han er ikke imponert over kvaliteten.

Fornøyd sykkeleier

Dainius S. Bakken (24) er imidlertid svært fornøyd med sykkelen han fikk da han kjøpte en smarttelefon for to år siden.

– Jeg ble veldig overrasket over at jeg kunne få en sykkel gratis. Jeg betalte 150 kroner for å montere den og har brukt den i to år nå, uten å ha noen problemer. Før hadde jeg dyre sykler til 8000–10000 kroner, som hele tiden trengte reparasjoner. Men med Expert-sykkelen har det ikke skjedd noe som helst. Jeg hadde ikke forventet at den skulle holde så lenge. Jeg er storfornøyd, sier Bakken.

– Du blir ikke redd når du leser det vi skriver om syklene?

– Nei, jeg føler det er trygt å sykle på den så lenge den er montert bra.

Glad kunde: Dainius S. Bakken er meget godt fornøyd med Expert-sykkelen han fikk med på kjøpet for to år siden.

«Hva er det med all negativiteten?»

– Dette er ikke noe produkt til 2000 kroner. Folk blir lurt. Det tåler ikke vekt, og mange av delene her knekker og bøyer seg for et godt ord. Det er på grunn av godskvaliteten. Når den er så dårlig, er den livsfarlig å sykle på, sa tidligere proffsyklist Jostein Wilmann til Adresseavisen.

Kritisk: Jostein Wilmann mener billigsykler som Expert sender med kundene er livsfarlige. Her med både årets og fjorårets modell.

I debattfeltet på Adresseavisens Facebook-side påpeker flere at sykkelen tross alt er gratis. «Man kan jo ikke forvente så god kvalitet når den følger med på et annet kjøp, det skjønner jo alle..», skriver en og får støtte fra flere.

Andre oppfatter Adresseavisens artikkel som unødvendig kritisk: «Nå har adressa lite å skrive om. Hva er det med all negativiteten? Man får med en GRATIS sykkel, OM man ønsker det selv da såklart».

Andre igjen er på linje med Jostein Wilmann og kaller dette miljøkriminalitet og «lokketilbud» for å få flere kunder inn i butikken.

- Har fornøyde kunder

Markedssjef i Expert Elizabeth Gill er forelagt kritikken og svarer dette:

- Expert kjenner ikke til disse feilene og vi har kjørt denne kampanjen i flere år. Vi har tusenvis av fornøyde kunder. Er det feil på sykkelen, så får selvfølgelig kunden en helt ny sykkel.