Etter seks og et halvt år i sjefsstolen i Trondheim setter Roger Hansen (50) kursen tilbake til Østlandet.

1. juni tar han over som daglig leder i Møller Bil Asker og Bærum, landets største enkeltstående bilanlegg. Hansen har gjort en kometkarriere, siden han ble ansatt som mekanikerlærling i 1984. Han har blant annet vært serviceleder og servicesjef for Audi, servicemarkedssjef for Møller Bil Vest og direktør for Møller Logistikk.

15. oktober 2010 tiltrådte han som daglig leder ved Møller Bil Trondheim. Det er ingen hemmelighet at firmaet hadde et heller frynsete rykte. Konsernledelsen i Møller Bil ønsket en ny leder i Trondheim med handlekraft, og Roger Hansen ble spurt om å dra til Trondheim og rydde opp.

På kort tid begynte ting å skje. Hansen fikk motiverte og serviceinnstilte medarbeidere, og salgskurvene har siden pekt bare én vei. Han stiller store krav til medarbeiderne, oppmerksomheten skal være rettet mot kunden. Hver fjerde bil som selges i Trondheim er et Møller-produkt – de tre merkene Volkswagen, Audi og Skoda. Firmaet scorer høyt på undersøkelser om kundetilfredshet.

Doblet omsetningen

I 2010 solgte Møller Bil i Trondheim 2700 nye og brukte biler, og omsetningen var på om lag 650 millioner kroner. I fjor ble det solgt 4035 biler totalt. Omsetningen lå på 1,25 milliarder kroner. Møller Bil har overtatt flere lokale forhandlere, siste kjøp var Orkdal Bil.

- Vemodig å forlate Trondheim?

- Helt klart. Trondheim er en fantastisk flott by, med en masse herlige mennesker. Både jeg og familien for øvrig har fått mange gode venner. Flere vi har møtt har beriket oss. Det er selvfølgelig litt trist å skulle forlate flinke medarbeidere. På den annen side kunne jeg ikke si nei da den nye konsernsjefen i Møllergruppen spurte om jeg kunne tenke meg å overta som ny daglig leder i Møller Bil Asker og Bærum.

- Han er vel fornøyd med jobben du har gjort her?

- Han har ikke lagt ikke skjul på det, det jo hyggelig å bli satt pris på. I Trondheim har jeg fått være med på å bygge gode ledere og skape et trygt arbeidsmiljø med en god intern kultur. Folk skal få lov til å vise at de er dyktige. Sykefraværet har gått ned fra 6,7 prosent til 3–4 prosent. Vi var 130 ansatte, i dag er vi 196.

Sjef to steder

- Hvem skal overta etter deg i Trondheim?

- Etter 1. juni vil jeg være sjef begge steder frem til en ny etterfølger er på plass. Inntil videre er både interne og eksterne kandidater til vurdering.

Utviklingen i bilbransjen går raskt. Bare siden Roger Hansen kom til Trondheim i 2010 er det skjedd store endringer. Bensin- og dieselbilene erstattes mer og mer av elektriske biler og hybrider. I dag utgjør elbil-salget til Møller Bil 30–35 prosent, med VW Golf som den dominerende.

- På kort sikt vil nok salget av elbiler stabilisere seg, men etter 2020 venter vi igjen en betydelig økning. Da kommer VW med modellen ID. Det er en elbil på størrelse med Golf utvendig, men innvendig kan den måle seg med Passat. Bilen bygges på en helt ny plattform og batteriene får ekstra lang rekkevidde. ID vil forhåpentligvis bli like epokegjørende som Bobla og Golf.

Ny spennende jobb

- Det var kanskje aldri meningen å slå rot i Trondheim for godt?

- I 2010 hadde vi et perspektiv på tre til fem år, det skulle bli seks og et halvt. Vi har trivdes veldig godt. Men det skal samtidig bli godt å komme hjem til gamle foreldre, søsken og venner. Begge døtrene våre bor i Osloområdet, og sønnen vår skal begynne på ungdomsskolen til høsten, sier Roger Hansen og legger til:

- Ett kapittel er i ferd med å avsluttes, nå begynner et nytt. En fantastisk spennende jobb venter. Årene i Trondheim har tilført meg mye som jeg skal ta med meg videre. Avstanden mellom Trondheim og Oslo er heldigvis kort.