I statsråd fredag fremmet Regjeringen en proposisjon med forslag om utbygging og finansiering av ny E6 på strekningen Vindåsliene – Korporalsbrua i Midtre Gauldal.

- Nå tar vi et nytt og viktig skritt i arbeidet med å fjerne flaskehalser på E6 mellom Ulsberg og Melhus, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han legger til at det er en ulykkes- og miljøbelastet strekning av E6 med stor gjennomgående trafikk og spesielt mye tungtransport. Trafikken vil bli ført utenom Soknedal sentrum. Utbyggingen er en viktig satsing for næringsutvikling på aksen nord-sør i Norge og for trondheimsregionen.

Prosjektet omfatter bygging av 6,4 km to-/trefelts vei. Den får midtrekkverk og fartsgrense 90 km/t i ny trasé på vestsiden av Sokna. Veien blir lagt utenom sentrum i Soknedal, med tilkobling til tettstedet gjennom et planfritt kryss sør for sentrum.

Bygger ettløps tunnel

Nord for Soknedal sentrum vil E6 gå på ny bru over Sokna før veien går inn i en 3,6 km lang tunnel med ett løp. Bygging av sammenhengende gang- og sykkelvei inngår i prosjektet.

- Finansieringen er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør 54,2 prosent. Anleggsstart blir til høsten 2017. Strekningen kan åpne for trafikk våren 2020, sier statsråden.

Solvik-Olsen presiserer at E6 mellom Oppland grense og Trondheim er en viktig del av det nasjonale veinettet og den viktigste hovedveien for Midt-Norge.

Det var opprinnelig lagt opp til anleggsstart på prosjektet i 2015. I forbindelse med Stortingets behandling ble Samferdselsdepartementet bedt om å vurdere tunnel mellom Sokna og Korporalsbrua, den nordligste delen av strekningen. Anleggsstart på prosjektet måtte derfor utsettes.

Statens vegvesens prosjekt

E6 på strekningen Ulsberg–Melhus er en del av startporteføljen til Nye Veier AS. Siden det var forutsatt anleggsstart for prosjektet E6 Vindåsliene–Korporalsbrua før Nye Veier AS formelt ble etablert, ble det bestemt at prosjektet likevel ikke skulle tas inn i porteføljen til Nye Veier AS. Prosjektet skal derfor bygges i regi av Statens vegvesen.

Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet i Sør-Trøndelag, Sivert Bjørnstad, karakteriserer nyheten om byggestart som nok en gladsak for E6 gjennom Trøndelag.

- De siste dagene har Nye Veier presentert planer om både flere felt og høyere fartsgrense på E6, selve blodåra gjennom Trøndelag. Jeg gleder meg på vegne av bilister, syklister og fotgjengere til at veien kan åpnes om tre år, sier Bjørnstad.

Er ikke blitt glemt

kulturminister og stortingskandidat for Høyre i Sør-Trøndelag, Linda Hofstad Helleland, har følgende kommentar: – Mange rødgrønne politikere har skapt et inntrykk av at denne strekningen er blitt glemt. Dette viser at det selvsagt ikke har vært tilfelle. Nå ser jeg frem til at vi får anleggsstart på denne viktige strekningen på E6 til høsten, sier Hofstad Helleland.

Ifølge prosjektleder for E6 Vindåsliene – Korporalsbrua, Harald Inge Johnsen, blir den nye veien én km kortere enn dagens strekning. Dagens trafikktall tilsier ikke firefelts vei eller doble tunnelløp, men det er viktig at det tilrettelegges for dette på sikt.

Jubler: Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) og stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (Frp) kan koste på seg et smil etter at det blir byging av ny E6 fra Vindåsliene til Korporalsbrua. Foto: privat
Grønt lys: Samferdselsdepartementet vil at Statens vegvesen skal starte byggingen av den 6,4 lange strekningen mellom Vindåsliene og Korporalsbrua til høsten. Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen