Den første holdeplassen blir bygd på Gildheim, rett ved Nidar sjokoladefabrikk. I løpet av de neste sju månedene skal det bygges ytterligere 23 stasjoner for superbuss.

De tre superbusslinjene skal være selve ryggraden i den nye rutestrukturen fra 3. august 2019.

I tillegg til 24 stasjoner, blir det byggestart i sommer for kollektivfelt og holdeplasser i Høgskoleringen/Strindveien.

- Leskuret blir stående akkurat her, sier prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen og peker. I regnværet er det full graveaktivitet. Foreløpig skyldes ikke gravingen den aller første superbusstasjonen. Det som bygges nå er en 250 meter lang gang – og sykkelvei fra rundkjøringen på Strindheim til stoppestedet Gildheim.

- Gang – og sykkelveien skal stå ferdig i begynnelsen av juni. I midten av juni begynner vi med superbusstasjonen, forteller Fiksdal.

Holdeplassen på vei fra sentrum blir bygd først, deretter stasjonen mot sentrum på den andre siden av veien.

Det ble fattet vedtak om årets byggeprosjekter i superbussprosjektet i bystyret og fylkestinget 26. april.

Bygging over hele Trondheim

Listen over stasjoner for superbuss som skal bygges i 2017, viser at byggeaktiviteten vil bli spredt over hele byen, fra Ranheim idrettsplass i øst til Kattemsenteret i sør.

Etter Gildheim, blir det trolig byggestart i sommer på holdeplassene Rostengrenda og Travbanen. De øvrige superbusstasjonene blir bygd i høst.

På elleve steder blir det bygd superbussholdeplass på begge sider av veien, og på to steder foreløpig bare på en side.

Ansvaret for bygging av stasjonene er delt mellom Statens vegvesen og Trondheim kommune, avhengig av om det er kommunen eller staten som har ansvaret for veien stasjonen ligger langs.

I 2017 skal kommunen bygge i alt ni stasjoner, mens Statens vegvesen har ansvaret for de 15 øvrige.

LES SAKEN: Skal bygge superbuss-stasjoner og knutepunkt for 227 millioner i 2017

«Byggeklare» stasjoner

Både Statens vegvesen og Trondheim kommune har lagt vekt på å finne fram til mest mulige «byggeklare» stasjoner i år på listen over de 147 planlagte holdeplassene.

- Vi har plukket ut «sikre» byggeprosjekter, steder hvor vi ikke regner med å støte på uforutsette hindringer som kabler og rør i grunnen og hvor det ikke er behov for ny reguleringsplan eller må forhandles med grunneiere om avståelse av areal, forteller Fiksdal.

Selv om det verken er uforutsette hindringer i grunnen eller uklarheter om eiendomsforhold, kreves det detaljplanlegging av hver enkelt stasjon. Først når byggetegningene foreligger, kan det skrives kontrakt med entreprenøren.

LES SAKEN: Taxi får fortsatt kjøre i kollektivfelt, elbil og sykkel skal utredes

Ingen nye leskur før i 2018

Tilbake på Gildheim tar Fiksdal en titt på det gamle leskuret som er flyttet vekk fra anleggsområdet mens byggearbeidet pågår.

- De nåværende leskurene er rundt fire meter, sier prosjektlederen og skritter opp lengden inne i leskuret. – Det blir en iøynefallende overgang til de nye leskurene som med enkelte unntak blir på mellom seks og tolv meter. Lengden avhenger av om stasjonen har en eller to superbusslinjer og hvor mange passasjerer som vanligvis bruker holdeplassen, sier Fiksdal.

De nye superbusstasjonene i 2017 skal bygges helt ferdig, bortsett fra ett viktig unntak: Ingen får nye leskur før til neste år.

Årsaken er at de nye leskurene for superbuss ikke vil bli levert før i desember.

Under byggeperioden blir leskuret fjernet eller flyttet til en midlertidig holdeplass 50 til 100 meter unna dagens holdeplass, og deretter satt på plass igjen når stasjonen er ferdig til bruk.

- Dersom det blir en mild start på vinteren uten tele, vil det være mulig å lage et fundament for de nye leskurene som vi rekker å få på plass før kulden og snøen kommer. Med en normal vinter må imidlertid utplasseringen av leskurene vente til våren, sier Fiksdal.

Midlertidige stoppesteder

Det skal opprettes midlertidige holdeplasser på steder hvor det bygges superbusstasjoner. De midlertidige stoppestedene blir enten en busslomme eller kantstopp. Dersom hastigheten på strekningen er over 40 kilometer i timen, er det ikke tillatt med kantstopp. Unntaket er kantstopp i kollektivfelt, fordi det da bare er buss og taxi som vil trafikkere kjørefeltet.

AtB vil annonsere om endringene for hvert enkelt stoppested.

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

Nettmøte om superbuss

TEMA: Interessert i superbuss? Du finner enda flere saker her

Byggetid. - Vanlig byggetid for de nye stasjonene for superbuss blir tre-fire uker, sier prosjektleder Terje Fiksdal. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Byggeklar. - Statens vegvesen og Trondheim kommune har lagt vekt på å finne fram til mest mulige «byggeklare» stasjoner i år på listen over de 147 planlagte holdeplassene, sier prosjektleder Terje Fiksdal, Statens vegvesen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen