En Adressa-tipser sendte oss nylig et bilde av en bil som var lastet til randen og vel så det i et byggvarehus i Trondheim.

- Den er stappet med Leca-blokker. Lenger inn i bilen var det fylt opp med sementsekker, og på taket ligger det armeringsgitter. Jeg ventet bare på at bilen skulle knekke sammen, sier tipseren som ønsker å være anonym.

Risikerer å bli klemt flat

Ifølge Statens vegvesen utgjør denne lasten en stor risiko for å påføre fører og andre passasjerer i bilen alvorlig skade.

- Slik det ser ut mistenker jeg at denne bilen har stor overlast. I et sammenstøt risikerer føreren å bli klemt mellom setet og bilbeltet hvis lasten kommer seilende fremover. I tillegg vil overlast gå kraftig ut over bilens kjøreegenskaper. Den vil bli vinglete å kjøre, sier leder for Statens vegvesens utekontroll, Jan Ivar Moen.

- Burde gi lasteråd

En vanlig stasjonsvogn har ifølge Moen en grense på cirka 5–600 kilo nyttelast.

- Om man laster bilen altfor tungt kan i ytterste konsekvens understellet bryte sammen, eller så kan dekkene eksplodere på grunn av for stor belastning.

- Bør byggevarebutikkene hindre slik lasting?

- Juridisk sett er dette kun bilførers ansvar. Men de fleste byggevarebutikker har folk med god kunnskap om lasting som burde kunne gi gode råd når de ser slike ting, mener Moen.