I sommer rustes ytterligere seks snarveier i Trondheim opp. I tillegg skal to gangveier få belysning.
Siden 2014 er det ved hjelp av midler fra Miljøpakken satt i stand en rekke gangveier, som skal gjøre det lettere å gå til skolen, arbeidsplassen eller butikken. I 2015 og 2016 ble til sammen elleve smarte snarveier rustet opp.
De til sammen åtte prosjektene i år har en kostnadsramme på åtte millioner kroner.
Leder av Miljøpakkens gågruppe, Kari-Anne Rørstad, forteller at nå i mai går SG Entreprenør i gang med å oppgradere de nye traseene, som alle skal stå ferdig i år. De kommer på forskjellige steder i Trondheim kommune.
Ulovlig og farlig snarvei erstattes
En av de viktigste strekningene som Miljøpakken ruster opp i år, er grusveien mellom Saupstadringen og Tillerbyen. Ved å gå der, sparer du 20 minutter. Veien skal få bedre dekke og belysning og fundamenteres slik at den kan brøytes. Da kan folk gå der også vinters tid.
Bjørndalen
Snarveien mellom Saupstadringen og Tillerbyen via Bjørndalen skal bli mer attraktiv. Den knytter sammen to folkerike bydeler. Veien benyttes av folk som skal til Heimdal videregående skole, idrettsanlegg og lokalsentrene. Strekningen er 320 meter. Det skal bli bedre drenering og dekke slik at veien kan brøytes. Det skal også settes opp ny belysning.
Bispehaugen
Rørstad trekker også frem stien rett nedenfor Bispehaugen skole, med kanskje byens beste utsikt. Stien er på 165 meter. Den skal få nytt grusdekke, lys, skilting og sittebenker.
Elsykkel kan endre byens transport
Moholtlia
En mye brukt snarvei er den mellom Moholtlia og gang- og sykkelveien ved Omkjøringsveien. Strekningen er på 50 meter. Veien skal gruses og skiltes. I og med at den er svært bratt, blir det montert nytt rekkverk og gjerder.
Balders vei
Veien mellom Balders vei på Nardo og Moholtlia er ifølge Miljøpakken en populær snarvei mellom større boligområder og arbeidsplasser samt NTNU på Dragvoll. Strekningen er 75 meter. Den skal gruses og få nye skilt.
Stavset
Snarvei til skole og lokalsenter på Stavset. Den består av to små stitråkk på henholdsvis 20 og 35 meter. Veien skal gruses og utvides litt i bredden.
Flere kilometer av sykkelveiene i Trondheim er skadet
Solvollveien
Snarvei til skole og buss mellom Solvollveien og Bromstadekra. Dette er en gruset sti på 90 meters lengde. Det skal dreneres og legges nytt dekke og monteres nytt rekkverk. I enden ved Solvollveien ledes stien mellom nye stakittgjerder for å skille tydeligere mellom offentlig privat område.
Lys langs Nidelva
På en 860 meter lang strekning langs Nidelva fra Bakklandet til Elgeseter bru skal det i løpet av året monteres lys. Dette er en hyppig benyttet gangforbindelse langs elva, året rundt, og etter at det er blitt mørkt. Mange har henvendt seg til kommunen og spurt om strekningen kan lyssettes.
Kjærlighetsstien
Også den såkalte Kjærlighetsstien skal få belysning. Den 400 meter lange strekningen går mellom Belvedere trikkestasjon på nedre Byåsen og Osloveien/Marienborg. Det er en ofte benyttet trasé til St. Olavs Hospital, Elgeseter, Gløshaugen, og Midtbyen. Du sparer åtte minutter sammenlignet med å gå rundt.
Mangler trygg skolevei etter 20 års kamp
Kari-Anne Rørstad sier gågruppa i Miljøpakken allerede er i full gang med å planlegge hvilke snarveier som skal rustes opp i 2018.
- Men vi tar gjerne imot innspill fra publikum til hvilke snarveier som trenger å utbedres. Vi har fått gode tilbakemeldinger på det arbeidet som er gjort, sier Rørstad.
Planlegger for 2018
For neste år har Miljøpakken følgende prosjekter på tegnebrettet:
Utbedring av en om lag 600 meter lang sti fra Fagerlia ned til Ila via Elsterparken. Det skal legges bedre dekke, monteres rekkverk og anlegges nye krysningspunkt over Roald Amundsens vei. Det skal bli et tryggere og mye hyggeligere alternativ enn å ferdes langs Roald Amundsens vei.
Mellom Nordre Hallset vei og Skjermveien på Hallset planlegges en 130 meter lang snarvei som del av nytt nærmiljøanlegg. Snarveien kan benyttes til flere skoler, lokalsenter og busstopp. Prosjektet inkluderer også en 100 meter snarvei fra Alette Bejers vei vestover mot Byåsen videregående skole.
Overgrodde fortau gjør skoleveien utrygg
Gågruppa i Miljøpakken ble etablert i 2014. Fagfolkene i gruppa har kartlagt over 400 snarveier i kommunen, og utbedrer stadig flere av dem.
19 snarveier utbedret
Siden 2014 har Miljøpakken investert flere millioner kroner på bedre dekke og lys ved stier og tråkk, som utgjør en viktig del av det sammenhengende gangnettet. Innen utgangen av 2017 vil minst 19 viktige gangforbindelser være utbedret.
27 prosent av alle reiser i Trondheim skjer til fots, ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen. Det tilsvarer 140 000 daglige gåturer. 80 000 av gåturene er under én kilometer. En fottur i Trondheim er i gjennomsnitt 1,8 kilometer. Samtidig vet man at 30 000 bilturer er kortere enn én kilometer. Disse kan erstattes med gåing. 110 000 av byens 190 000 innbyggere kan gå til sentrum eller et lokalsenter i løpet av 15 minutter eller mindre.
Tredobling i antall elever som sykler til skolen
Halvparten av Norges befolkning går mindre enn 500 meter i løpet av en dag, ifølge nasjonal gåstrategi. Helsedirektoratet anbefaler minst 30 minutter moderat fysisk aktivitet hver dag. Det tilsvarer to - tre km gåing. Det er anslått at hver km du går, sparer samfunnet for 52 kroner. Fysisk aktive lever lenger og bedre.