Ved Stjørdal småbåthavn er det nesten ikke et menneske å se denne tirsdagskvelden i april. Lange master rager høyt i været og båtene speiler seg i det blikkstille vannet, mens måsene roper på oppmerksomhet.

Midt mellom «Solveig of Lorn» og «Gunbjørg» finner vi «Escape».

«Escape» er båten med den høyeste masta på bildet. Her ligger den mellom «Gunbjørg» og «Solveig of Lorn» ved Stjørdal småbåthavn. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

- Hei, bare kom om bord, sier plutselig en nordlands-stemme bak en blå kalesje.

Det er Knut Mikkelsen, skipperen på «Escape» som kommer til syne. Samboer Lene Pedersen er opprinnelig fra Hommelvik. Nå kan hun ønske velkommen til deres felles flytende bolig i Stjørdal.

SE MER: Bli med inn i seilbåten deres, se 360-graders bilde

Strikking og lesing

Helt siden småbruket på Helgelandskysten ble vekslet inn i en seilerdrøm, våren 2016, har paret stort sett bodd under dekk på sin Bavaria. Og her skal de bo lenge.

- Det er jo en felles drøm vi har. Å seile. Ellers kunne vi ikke ha gjort dette, sier Mikkelsen.

Knut Mikkelsen og Lene Pedersen studerer kartet over Karibia. Trolig blir Saint Lucia den første øya de drar til etter å ha krysset Atlanterhavet i 2018. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

Småbruket i Lurøy var en slektsgård, med hus fra 1850. Arbeidet med restaurering og oppussing ville tatt mye tid og penger. Da ville drømmen om en langtur med seilbåt blitt utsatt i mange år.

SE MER: Trønderbåten «Shadowfax» til VM

Nå derimot, har de lagt planer for å tilbringe de neste to årene ombord i båten og til sjøs. Med mye mindre boltreplass enn på småbruket. Men med desto flere vekslende horisonter og opplevelser i sikte. Lyden av båten som seiler gjennom vannet, uten noen andre forstyrrelser, er noe de begge gleder seg til. Når alt blir helt stille, og kun vannet, vinden og himmelen berører sansene.

Kursen for 2018 er klar: Den lengste etappen over åpent havn vil trolig ta 15 til 18 dager. Den går i mellom Kapp Verde og Karibia. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

- En seilbåt er noe helt annet enn en cabincruiser som går så raskt. Når du er på tur, så er du på tur. Det er ikke noe stress. Man kan starte opp og dra, og deretter gjøre det du har lyst til underveis. Rekreasjon, sier Pedersen, som har planer om å fylle ett skap med garn og et annet med bøker. Lesing og strikking, film og podkast er noe av det transportetappene kan brukes til.

Knut Mikkelsen viser hvor storseilet trekkes ut av masta på båten. Seilene ombord er på henholdsvis 51, 71 og 139 kvadratmeter. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

«Escape» går med 8 knops fart for motor, noe som tilsvarer nesten 15 km/t. På turen Stjørdal–Brekstad har de tidligere brukt fem timer, og da er det ingen vits i å ha det travelt.

Shetlandsøyene og Karibia

Mens de bor i båten, jobber de både i Stjørdal og på Lurøy, og får spart penger til turen. For drømmen koster noen kroner.

- Du kan jo reise hele jorda rundt med en båt som bare er halvparten så stor som denne. Båten kostet nok det samme som en brukbar leilighet, men vi er enige om dette, sier Mikkelsen.

Hygrometer, termometer, barometer og klokke. Måleapparatene henger på veggen til både nytte og pynt. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

Hovedmålet er å seile til Karibia i juni 2018. Da skal de være på tur med båten i ett helt år. Men først blir det en prøvetur til Shetland, med båt og utstyr for første gang på åpent hav. Tidligere har turene gått langs norskekysten.

- I år seiler vi til Shetland, Orknøyene og Færøyene og via Haugesund eller Bergen på hjemturen. Vi har mye utstyr som skal monteres og testes, så turen i år blir vel på tre-fire uker, mener Mikkelsen.

Tar med kjente og ukjente

Når drømmeturen starter neste år er det flere som skal få mulighet til å oppleve seilerlivet. Både familiemedlemmer og ukjente skal være med på deler av ferden. Akkurat hvilke distanser er fortsatt ikke bestemt, men det er ikke et poeng å være helt alene på havet. De skal ta seg god tid på strekningen ned mot Kanariøyene. Mange havner skal besøkes, mange steder skal utforskes. Og med en flyplass i nesten hver havn, er det ikke noe problem å ta på eller sette av besøkende.

- Den lengste etappen over Atlanteren er på 15 til 18 dager. Jeg håper vi blir seks stykker på den biten for å dele på å holde vakt hele døgnet, sier Mikkelsen.

Masta på «Escape» er 20 meter med sikkerhetsmargin. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

Andre båter på ferden over havet kan de lett se eller spore via GPS, men Lene har hørt at man kan treffe på hval om natten.

- Den ligger visst og sover i vannskorpa, sier hun.

Da kan det være greit med et våkent øye.

Planen er å komme til Karibia før jul i 2018. Da skal de ankre opp utenfor noen av øyene og være i området i fire måneder før de må starte returen i mai 2019.

Men det er mye som må ordnes før de kan kaste loss.

Sikkerhet foran alt

Nødpeilesender, GPS, satellitt-telefon, vindror, flåte og redningsdrakter. Det er noe av utstyret som er på plass, eller på vei inn i båten. Ute på det åpne havet har de ingen kontakt med omverdenen. Kun via satellitt av og til.

Nødpeilesenderen er på plass. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

Og det blir trangt. Mat, vann og utstyr vil ta mye plass. Kabinen er på størrelse med ei romslig campingvogn, der dobbeltsenga er formet nesten som en trekant i baugen. De tre gjestelugarene brukes nå til lagringsplass. Med besøk av opptil seks personer, må det kustus og planlegging til for å få plass til alt.

Dobbeltsenga befinner seg helt framme i baugen på båten og er smalest i fotenden. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

Lene romsterer i byssa og kommer med nytraktet kaffe i uknuselige kopper. Måseskrik, sjøluft og kaffe gir hvilepuls denne tirsdagskvelden. Sola er i ferd med å gå ned, men ennå skal det jobbes litt på båten.

Lene trakter kaffe. Legg merke til at alle flater i byssa har en kant for å holde utstyret på plass. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen

Nå gleder de seg til alt de har i vente framover.

- Vi kan ikke vente til vi blir gamle før vi gjør dette. Jeg er glad vi kan oppleve det mens vi er såpass unge. Det blir spennende, sier Pedersen.

- Nye kulturer, nye plasser. Å oppsøke øyer uten så mye folk, men også å være en del av seilermiljøet. Det blir minner for resten av livet, tilføyer Mikkelsen.

Følg ferden til «Escape» på https://sailing-escape.com