Jeg har vært til utredning på sykehus for en smertetilstand, legene har vurdert meg og kommet fram til hvilken behandling de mener er den beste for meg og mine plager. Jeg er uenig i det legene har kommet fram til, og mener smertene har en annen årsak og at jeg skulle hatt en annen behandling. Hva gjør jeg nå?

Pasientombud Elin Hagerup svarer: For det første har du rett til å medvirke til egen behandling, og legen skal lytte til deg og hva du mener om årsak og hva som er beste behandling for deg. Det er ofte mulig å gjøre tilpasninger og endringer basert på gode diskusjoner med legene. Ett tips fra meg er at du lager en skriftlig begrunnelse for det du mener, eller får hjelp til dette av noen du stoler på. Det er ofte vanskelig å få fram alle argumentene og nyansene i det man mener i løpet av en kjapp visitt eller legetime på sykehuset. Slik gjør du det enklere for legen å forstå hva du mener og ta med seg dine vurderinger når han tar den endelige beslutningen.

Det er imidlertid alltid slik at man kan ende opp med å være uenig i konklusjonen som trekkes, og i de tilfellene er man som pasient sikret å få vurdert avgjørelsen av en annen lege eller ett annet sykehus. Det er dette som i helsetjenesten ofte kalles en «second opinion», altså en ny vurdering av pasienten. Retten til dette er hjemlet i Pasient og brukerrettighetslovens kapittel 2. Du har rett til en ny vurdering per tilstand, det vil si at du ikke kan fortsette å be om flere nye vurderinger hvis de kommer fram til det samme.

Det er fastlegen din eller en annen allmennlege som må henvise deg til en slik ny vurdering. Det er viktig at dere sammen får beskrevet godt til det nye sykehuset eller den nye spesialisten hva du er uenig i og hvorfor du ønsker å bli vurdert på nytt. De som får en slik henvendelse, har ingen bestemt frist på seg på å foreta denne nye vurderingen ut over at det må skje innen en tid som er faglig forsvarlig.

Når du har fått en ny vurdering er det du selv som bestemmer hva du gjør med denne. Du har fritt sykehusvalg, og kan velge å enten bli behandlet videre ved det opprinnelige sykehuset, ved det sykehuset du har fått ny vurdering eller ved et annet sykehus. Begrensingene i fritt sykehusvalg er at du bare kan velge behandling på samme nivå som det sykehuset du først fikk innvilget rett til helsehjelp hos. Det vil si at hvis du opprinnelig ble behandlet ved et lokalsykehus har du ikke rett til å velge mer spesialisert behandling ved å bruke fritt sykehusvalg. Det er fastlegen din som skal hjelpe deg hvis du trenger ny henvisning.

Hilsen Elin Hagerup, pasient- og brukerombud i Sør-Trøndelag.

Har du lyst til å lese hva andre har spurt om? Da finner du det her.

Spørsmål kan sendes til: st@pasientogbrukerombudet.no