Mandag vedtar Stortinget byggestart og finansiering av strekningen mellom Støren og Soknedal.

Det var Linda Hofstad Helleland (H) som leder av transportkomiteen på Stortinget, som var en av dem som kjempet for å få den svingete og trafikkfarlige veien frem i køen av nye veier som skal bygges.

I dag er hun kulturminister, men er like fullt stolt og glad over at den nye strekningen nå kan bli realisert. Stortingskollega fra samme parti, Torhild Aarbergsbotten, sier hun gleder seg til å være med på byggevedtaket som Stortinget skal gjøre 19. juni.

- Endelig kan vi begynne å rulle ut gravemaskinene mellom Vindåsliene og Korporalsbrua, fremholder Aarbergsbotten. Som fylkespolitiker før hun kom på Stortinget, har hun jobbet tett på prosjektet.

Prosjektet omfatter bygging av 6,4 km to-/trefelts vei. Den får midtrekkverk og fartsgrense 90 km/t i ny trasé på vestsiden av Sokna. Veien blir lagt utenom sentrum i Soknedal, med tilkobling til tettstedet gjennom et planfritt kryss sør for sentrum.

Nord for Soknedal sentrum vil E6 gå på ny bru over Sokna før veien går inn i en 3,6 km lang tunnel med ett løp. Bygging av sammenhengende gang- og sykkelvei inngår i prosjektet.

Smal og svingete

Ifølge Aarbergsbotten er E6 mellom Vindåsliene og Korporalsbrua kanskje den dårligste strekningen mellom Trondheim og Oppdal, smal og svingete og med lav standard.

- Vi får nå en vei som reduserer reisetid og risiko for ulykker. Det var lagt opp til byggestart i 2015, men etter sterkt ønske fra Midtre-Gauldal kommune ble det vedtatt i statsbudsjettet for 2014 at tunnel mellom Sokna og Korporalsbrua måtte vurderes. Det medførte ny planlegging og kvalitetssikring av kostnader. Det førte til at det først nå er blitt klart for bygging, påpeker stortingsrepresentanten.

Spark til Ap og Sp

Helleland og Aarbergsbotten benytter anledningen til å komme med et lite spark til opposisjonen med Ap og Sp i spissen, som forsøker å fremstille utsettelsen av utbyggingen som at den er forårsaket av usikkerhet med hensyn til om prosjektet skulle være en del av Nye Veier AS sin portefølje eller legges til Statens vegvesen. Men det stemmer ifølge de to ikke.

Finansieringen er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør 54,2 prosent. Anleggsstart blir til høsten 2017. Strekningen kan åpne for trafikk våren 2020.

Lokale ønsker

Her er det ønske om å ta hensyn til lokale ønsker og få bygd veien bedre. Prosjektet var klart til bygging før Nye Veier AS ble formelt etablert, og det var derfor naturlig at Vegvesenet sto for byggingen.

- Vi ser også at Ap og Sp heller ville lagt strekningen inn under Nye Veier AS sin portefølje. Det gleder oss at disse to partier endelig viser tiltro til veiselskapet. Det etter gjentatte forslag om at selskapet burde vært avviklet og at veien heller burde bygges i egenregi av Statens vegvesen, sier Helleland og Aarbergsbotten.