Adresseavisen har tidligere fortalt at Nye Veier vurderer å bygge en helt ny E6-tunnel i Hommelvik slik at fartsgrensen på nyveien skal kunne økes.

I dag kan vi vise en skisse av hvordan den nye tunnelen kan bli seende ut.

Skisse: Slik kan en ny tunnel gjennom Svartløftberga bli seende ut. Foto: Nye Veier / Statens vegvesen

Rett frem etter Hommelvikbrua

- Skissen viser en ny dobbel tunnel igjennom Svartløftberga i Hommelvik som kan bli på rundt 900 meter, sier Jørund Gullikstad som er utbyggingssjef for Nye Veier i Trøndelag.

Så hvor blir egentlig dette? Forestill deg at du kjører nordover på dagens E6. Rett etter Stavsjøfjelltunnelen kjører du over Hommelvikbrua, før veien per i dag tar en krapp venstresving.

Med den nye tunnelen vil den krappe venstresvingen for E6-trafikken bli borte. Trafikken vil i stedet fortsette rett frem gjennom fjellet, og komme ut igjen på den andre siden - rett før Helltunnelen.

- Nødvendig for 110 km/t

Bakgrunnen for tunnelplanene er at Nye Veier ønsker at den nye motorveien mellom Trondheim og Stjørdal skal få fartsgrense 110 km/t. Motorveien er egentlig planlagt for 90 km/t.

- 110-standard stiller strenge krav til slake svinger. I Hommelvik er svingene så krappe at veien ikke tåler 110. Det er derfor vi nå ser på mulighetene for å bygge tunnel, sier Johan Arnt Vatnan som er prosjektdirektør for Nye Veier i Trøndelag.

Den nye tunnelen er en del av et helhetlig forslag til alternativ trasé for den nye motorveien som nå er utarbeidet. Forslaget er laget nettopp med tanke på høyere fart, og i tillegg til tunnelen innebærer forslaget at flere andre svinger i dagens E6-trasé rettes ut.

- Hva vil det koste å bygge motorvei med 110-standard mellom Trondheim og Stjørdal?

- Vi har foreløpig bare en grov beregning av kostnadene knyttet til den alternative traseen. Siden disse tallene ikke er kvalitetssikret enda, ønsker vi ikke å gå ut med dem, sier Vatnan.

Nye Veiers gjeldende kostnadsoverslag for E6 utbygginga mellom Ranheim og Åsen er 11,1 milliarder kroner, ifølge nyeveier.no. Vatnan sa i april at Nye Veier ville klare å øke fra 90 til 110 km/t uten en samlet kostnadsøkning.

Slik kan av- og påkjøringsmulighetene i Hommelvik bli

I skissen vises også hvordan av og påkjøring for trafikk til og fra Hommelvik kan bli med den nye tunnelen.

På bildet under ser man hvordan trafikkanter som kjører nordover kan komme seg av E6 i Hommelvik, og hvordan trafikkanter fra Hommelvik som skal sørover kan komme seg inn på E6.

Foto: Nye veier / Statens vegvesen

- Trafikk til Hommelvik kjører av E6 via en rampe og videre ned til en kulvert under den nye veien. Derfra går trafikken inn på gammelveien og fortsetter mot Hommelvik. Trafikk fra Hommelvik kommer ut på E6 via gammelveien, sier Gullikstad.

På bildet under ser man hvordan trafikanter som kjører sørover kan komme seg av E6 i Hommelvik, og hvordan trafikanter fra Hommelvik som skal nordover kan komme seg inn på E6.

Foto: Nye Veier / Statens vegvesen

- Trafikk til Hommelvik går ut på gammelveien rett etter Helltunnelen, og videre inn i en helt ny rundkjøring. Nordgående trafikk fra Hommelvik går fra rundkjøringen, over portalen for de nye tunnelene og inn på E6 via en rampe, sier Gullikstad

Utbyggingssjefen er imidlertid svært usikker på om det blir noe av avkjøringa fra Hommelvik og nordover på E6.

- Det er ikke sikkert vi får til dette teknisk, på grunn av geometriske forhold og krav til sikt. Dessuten er det begrenset trafikk fra Hommelvik og nordover på E6, så det finnes egentlig ikke trafikkmessig grunnlag for å forsvare bygging av påkjøringsrampe mot nord i Hommelvik. Vi skal ha en dialog med politikerne i Malvik om dette. Alternativet for trafikk som skal nordover fra Hommelvik blir over Gjevingåsen, sier Gullikstad.

Skal regne på samfunnsøkonomisk nytte

Nå skal Nye Veier regne på hvilken samfunnsøknomisk nytte det vil ha å øke hastigheten på den nye motorveien fra 90 til 110 km/t.

- Vi skal vurdere merkostnaden ved 110-standarden opp i mot hvilken nytte en fartsøkning fra 90 til 110 vil innebære for samfunnet. Når vi har gjort det vil vi legge frem våre vurderinger for vår eier, Samferdselsdepartementet. Departementet vil da kunne bestemme om den nye motorveien skal bygges for 90 eller for 110 km/t, sier Vatnan.

Han legger til:

- Så langt er Nye Veier positiv til at standardøkning fra 90 km/t til 110 km/t vil gi god samfunsøkonomisk nytte.

- Men her er det vel ikke snakk om mer enn noen minutters forskjell på en kjøretur mellom Stjørdal og Trondheim. Hvordan kan det ha noen ekstra nytte for samfunnet?

- Man vil spare 5 minutter på strekningen mellom Ranheim og Værnes med 110 km/t sammenlignet med dagens fartsgrenser. La oss si at 20 000 bruker veien hver dag, og at alle sparer 5 minutter. Da sparer samfunnet 100 000 minutter hver eneste dag, og dette kan ha stor verdi, sier prosjektdirektør for Nye veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter