Mannen min er alvorlig syk, og har vært gjennom flere operasjoner den siste tiden. Han ligger fortsatt på sykehus, klarer ikke å gå og må kobles til pustehjelp gjentatte ganger hvert døgn. For oss i familien er det vondt å se hvor syk han er. Og ekstra smertefullt er det nå som sykehuspersonalet mener han er ferdig behandlet. De overfører ham til sykehjemmet i kommunen vi bor i – noe vi rett og slett ikke kan støtte. Vi er bekymret for at de ansatte på sykehjemmet ikke har kompetansen som kreves for å gi mannen min en trygg behandling. Hva kan vi gjøre for at han skal få bli på sykehuset til han klarer å bevege seg for egen maskin og puste bedre?

Pasientombud Elin Hagerup svarer: Pårørende skal føle seg trygge når de overlater sine kjære til helsevesenet – enten det er til sykehuset eller sykehjemmet. I din situasjon er det fullt forståelig at du og familien er usikre på om sykehjemmet er et trygt nok sted for mannen din, og på oss virker det som at dere har fått for lite informasjon fra sykehuset. Pasient- og brukerombudet mener derfor det er på tide å kreve denne informasjonen.

1. Be om møte med sykehuslegenFørste steg er å be om et møte med sykehuslegen som har ansvar for mannen din. Du trenger ikke stille i møtet alene – en representant fra oss blir gjerne med. På møtet skal vi få svar på hvorfor de mener det er forsvarlig å sende mannen din på sykehjemmet, i tillegg til en detaljert oversikt over hva som kommer til å skje fremover. Vi skal altså ikke forlate møtet før vi vet om sykehjemmet har den kompetansen som kreves for å ta godt vare på mannen din, og håndtere situasjoner som oppstår raskt. Vi har vært med i mange slike møter. Erfaringen vår er at pårørende ofte sitter igjen med en oppfatning om at flytting til sykehjem faktisk er en god løsning.

2. Klag til fylkesmannenHvis du etter møtet fortsatt mener dette er uforsvarlig, kan vi sammen sende en klage til tilsynsmyndigheten – som i dette tilfellet er fylkeslegen. Vi kan be fylkeslegen vurdere å stoppe utskrivningen fra sykehuset inntil klagesaken er behandlet.

Du er ikke alene om å føle deg rådvill i slike situasjoner. Pasient- og brukerombudet ser at det er mange pårørende som ikke får nok informasjon om hvordan de skal gå frem når de er uenige i beslutninger som er gjort på vegne av sine nærmeste.

Vi håper svaret var til hjelp! Vil du at vi skal bli med i møtet med sykehuset? Ta kontakt med oss.

Hilsen Elin Hagerup, pasient- og brukerombud i Sør-Trøndelag.

Har du lyst til å lese hva andre har spurt om? Da finner du det her.

Spørsmål kan sendes til: st@pasientogbrukerombudet.no