Før var bilturer utenlands forbeholdt de med fossilbiler. Nå ypper nullutslippsbilene seg.

- Ikke noe problem. Nedover i Europa og spesielt i Tyskland ligger ladestasjonene tett i tett, sier Per Magnar Skånøy, bosatt i Trondheim. Sammen med et annet par har han og kona Eva planer om en 14-dagers biltur nedover Europa. Målet er Alpene.

55-åringen er en av elbilveteranene i Trondheim. Sin første elbil, en VW Golf Citystromer, importerte han fra Tyskland i 2004. Siden har familien Skånøy stort sett kjørt elektrisk. På utenlandsturen vil han og kona kjøre en Tesla Model S. Samme biltype har også paret de skal kjøre sammen med.

Kjørte Hardangervidda

- Tidligere i sommer kjørte vi over Hardangervidda. Vi fryktet en stund at vi hadde ladet for lite i Eidfjord for å komme til Lampeland, men det gikk bra, forteller Skånøy.

De har flere ganger brukt elbilen på norgesferie. I år er det første gang de stikker utenlands.

De har planer om å reise med Kielferja og deretter ta superladerstopp i Hamburg og Bremen. I Nederland skal de bo på hotell i Heerenveen. Hotellet tilbyr destinasjonslading for elbiler. Etter Nederland går turen til Rhindalen og Alpene.

- Vi tar det som det kommer. I Tyskland er det bare ti mil mellom hver Tesla superladestasjon. Forbundskansler Angela Merkel har satt i gang et storstilt prosjekt med å etablere hurtigladestasjoner over hele Tyskland. En app du kan laste ned fra Norsk elbilforening viser alle typer ladestasjoner.

Kan lade forhåndsbetalt

Skånøy legger til at han i Norge stort sett benytter Teslas egne hurtigladestasjoner på langtur, dette er forhåndsbetalt ved kjøp av bilen. Det vil han også gjøre på utenlandsturen. En lading tar om lag en halvtime.

Teslaen kan under gunstigst mulige forhold tilbakelegge 50 mil før batteriene må lades. Vanligvis kjører Skånøy 30–40 mil før han må finne seg en stikkontakt.

Fra spørreundersøkelsen «Elbilisten 2017», som Norsk elbilforening har foretatt, går det frem at bare 30 prosent av elbileierne i Norge brukte elbilen på lengre turer med minst én overnatting. Nå regner foreningen med at dette vil endre seg.

Lengre rekkevidde på nye elbiler, flere hurtigladestasjoner og mulighet til å planlegge ladestopp underveis vil gjøre det enkelt for flere å dra på langtur. Elbilforeningen tilbyr nå et helt nytt digitalt ladekart og ruteplanlegger for elbilister i Norge. En ny mobilapp fungerer som veibok.

- Med den nye ruteplanleggeren venter vi at flere drar på elbilferie i sommer. Ved å unngå fossilbil på ferietur blir miljøregnskapet til elbilene enda bedre, sier Christine Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Tenker på miljøet

Hun synes det har vært unødvendig komplisert å finne reiseruter for elbil med forslag til ladestopp underveis. Navigasjon i elbilene er dårlig tilpasset, og mange har fortsatt bare kart med bensinstasjoner og ikke ladestasjoner. Forslag til reiserute med ladestopp underveis er sterkt etterspurt blant elbileierne, ifølge Bu.

- Ruteplanleggeren er et lenge etterspurt og savnet verktøy. Elbileierne elsker elbilene sine og vil gjerne bruke dem på ferie og andre langturer. Navigasjonssystemene i dagens elbiler er ofte dårlig tilpasset ladestopp underveis, sier Christina Bu.

Den nye mobilappen har samlet alle opplysninger i én pakke. I ladekartet får man oversikt over eksisterende ladestasjoner med adresse, ladeoperatør, ladeeffekt, ladekontakter, ladetid og servicetilbud tilgjengelig i nærheten av ladestasjonen.

Utøver forbrukermakt

– Vi vil også oppfordre brukerne til å gi sin vurdering av hver enkelt ladestasjon. Da kan vi utøve forbrukermakt og få ladeoperatørene til å tilby bedre ladetjenester, sier Bu.

Ruteplanleggeren leveres av Elbilforeningen i samarbeid med ChargeTrip, som er et europeisk utviklermiljø med kompetanse på apputvikling. Selskapet ønsker å videreutvikle denne tjenesten for verdensmarkedet.

- Vi skapte ChargeTrip for å fjerne rekkeviddeangst og gjøre langtur med elbil–og lading–enklere. Vi håper at tjenesten vil sette fortgang i elbilmarkedet også utenfor Norge, sier Mark Hulsbergen i ChargeTrip, i en pressemelding.

Lindesnes: Helt sør i Norge, som ved Lindenes, ruller det elbiler. Foto: Privat
Ladestopp: På Lampeland er det tid for å lade batteriene på nytt. Foto: Privat
Verdens største: Hurtigladestasjonen ved Nebbenes er verdens største hurtigladestasjon. Bak rattet i en Tesla Model S sitter Per Magnar Skånøy fra Trondheim. Foto: Privat