3. juli mottok gründerbedriften Moviemask designpris fra Red Dot Design Award for sin skjermbrille. Prisutdelingen premierer design innen ulike kategorier, og Moviemask og Google vant begge i kategorien Virtual Reality-headset.

Her kan du lese mer om suksessen gründerbedriften har hatt det første halvåret.

Var før Google

Skaperne bak Moviemask er Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim som startet bedriften i 2016 da de studerte på NTNU. De er godt fornøyde med prisen, og ikke minst med å bli sidestilt med Google.

- Det er vanvittig kult. Vi så at Google lanserte sine briller omtrent én måned etter oss. Vi synes det er kult at et av verdens største selskap har en tanke bak designet som er det samme som oss, forteller Wahlstrøm.

Kinobrille: Ideen bak Moviemask er å skille seg ut i markedet med et mildt og varmt design. Konseptet er en kinobrille som skal gjenskape kinoopplevelsen kun ved hjelp av en maske og en telefonPå bildet: Harald Manheim

Ideen bak Moviemask er å skille seg ut i markedet med et mildt og varmt design. Konseptet er en kinobrille som skal gjenskape kinoopplevelsen kun ved hjelp av en maske og en telefon. Telefonen plasseres i masken, man slår på filmen, eller det man har lyst til å se, og tar på masken. Moviemask har en unik optisk løsning hvor kraftige linser inne i masken gjør at man får opplevelsen av å se på en stor skjerm.

- Føler vi har fått til noe bra

Det er designfirmaet Inventas som fikk oppdrag av Moviemask å utforme det endelige designet. Produktdesigner Eivind Sæter har jobbet tett sammen med Wahlstrøm og Manheim under designprosessen.

- Det er veldig morsomt å bli sammenlignet med Google. De har budsjett på mange millioner, vi klarte oss med veldig mye mindre. Det er gøy å være én av to skjermbriller som får en sånn pris. Jeg føler at vi har fått til noe bra, og det er alltid gøy å få bekreftelse på en sånn måte, forteller Sæter.

Godt fornøyd: Eivind Sæter jobber i Inventas og har hatt tett kontakt med gründerne i designprosessen. Han er godt fornøyd med å være én av to vinnere i sin kategori. Foto: Inventas

Han forteller at de i første omgang startet med en visjon om et design, og at de arbeidet videre ut fra noen prototyper som gründerne hadde laget.

- Vi ville lage et design som var mer mykt og koselig, en sofabrille, i motsetning til de harde designene som finnes på markedet. For å få det til måtte vi utforske en god del materiale, og bruke dem på en måte ingen andre hadde gjort før. Det er kanskje en god grunn til at vi vant, på grunn av innovativt materialbruk, sier Sæter.

Hva betyr det for dere å vinne denne prisen?

- Det betyr at vi har mye større sjanser for å lykkes internasjonalt, og det gir oss en anerkjennelse for designet og arbeidet vi har gjort så langt, forteller Wahlstrøm.

Han forteller at firmaet skal fokusere på salg i Norden fremover.

Var i Kina under utdelingen

Hverken Wahlstrøm eller Manheim hadde anledning til å være til stede på prisutdelingen som fant sted i Essen i Tyskland. Da var de nemlig på firmareise til Kina for å se til produksjonen av neste moviemask-generasjon.

- Vi har jobbet med den nye produktlinjen som skal lanseres mot høsten. Vi sikter på november slik at vi rekker julesalget, forteller Wahlstrøm.

Unik linse: Harald Manheim viser fram alle produkttestene før de kom fram til Moviemask. Her ser man tydelig hvordan innsiden av masken ser ut, med den unike og forstørrende linsen.

Sæther er sparsom med detaljene rundt de nye maskene.

- Jeg kan ikke si så mye, det er litt hemmelig. Men tanken er fortsatt på samme spor. Vi skal prøve å være innovative og skape noe man ikke har sett i markedet før, kanskje spesielt med bruk av nye, innovative materialer. I neste generasjon blir det flere forskjellige varianter basert på forskjellige målgrupper, sier han.

Moviemask har foreløpig gjort stor suksess i løpet av sin relativt korte levetid, og solgte 2500 skjermbriller før jul. De håper på å doble dette tallet i 2017.

- Vi synes det var en god start, og satser på å klare 5000 før jul i år, forteller Wahlstrøm.

Designens Oscar

Henning Rekdal Nielsen, kreativ leder av produktdesign i designbyrået Eggs i Oslo, forteller at prisen er en internasjonal anerkjennelse av designarbeidet.

- Red Dot har blitt en Oscar i designverden, forteller han.