Det siste året har Statens vegvesen arbeidet med planene for hvordan nye E6 mellom Åsen i Levanger kommune og Mære i Steinkjer kommune kan bli seende ut.

- Vi har nå kommet frem til en foreløpig anbefaling til trasé for fremtidig E6 mellom Åsen og Steinkjer. Tirsdag sendte vi ut denne til de berørte kommunene. Vi regner med å arbeide frem en endelig anbefaling innen årsskiftet, sier planprosjektleder Bernt Arne Helberg i Statens vegvesen.

Planprosjektleder Bernt Arne Helberg i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

E6-utbygginga er kostnadsberegnet til 11,5 milliarder kroner og omfatter bygging av rundt 50 kilometer vei.

For strekningen sør for Skogn i Levanger kommune legges det opp til at nye E6 blir lagt langs samme trasé som dagens E6. Fra Skogn og nordover legges det imidlertid opp til omfattende endringer fra dagens E6-trasé.

Tunnel i Skogn

I Skogn ligger det inne to ulike trasé-forslag i den foreløpige anbefalingen. Begge forslagene innebærer ny tunnel.

To muligheter: Her er de to mulige traseene Statens vegvesen ser for seg for den nye E6 gjennom Skogn. Foto: Illustrasjon fra Statens vegvesen

- Vi har lagt inn et forslag med tunnel forbi Fiborgtangen, men der resten av E6 mot Levanger følger dagens trasé forbi Gråmyra. Da vil vi kunne beholde av- og påkjøringskryss ved Gråmyra.

- Så har vi også et forslag med to lengre tunneler i Skogn som gjør at E6 får en helt ny trasé mot Levanger. Dette innebærer at dagens av- og påkjøringsmulighet på Gråmyra blir borte, samtidig som av- og påkjøringa ved Magneten flyttes litt lenger nord enn i dag, sier Helberg.

Planprosjektlederen mener det er fordeler og ulemper med begge løsningene, og han tror begge løsningene vil bli lagt ut til offentlig ettersyn, slik at folk får si sin mening om dem.

Færre kryss i Verdal

Også i Verdal kan det bli store forandringer. Der har dagens E6 to kryss, ett for avkjøring til Sverige og ett for avkjøring til sentrum og til Aker Verdal. Statens vegvesen anbefaler at antallet kryss blir redusert til ett.

- Her foreslår vi at det bygges et av- og påkjøringskryss omtrent midt i mellom dagens to E6-kryss. Dette vil bedre adkomsten til næringsparken, sier Helberg.

Ett kryss: Statens vegvesen anbefaler et kryss for av- og påkjøring for E6 i Verdal i fremtiden. Krysset er tenkt plassert ved den svarte prikken på kartet. Foto: Illustrasjon fra Statens vegvesen

Tunnel nord for Verdal

Fra Fleskhus rett nord for Verdal sentrum til Røra legger Statens vegvesen opp til bygging av en lang tunnel. Samtidig legges det opp til at av- og påkjøringskrysset for Røra flyttes, slik at det blir liggende rett nord for sentrum.

- E6 ved Røra er en av de strekningene som har aller dårligst standard per i dag. Vi legger opp til at nye E6 blir lagt i tunnel forbi Røra sentrum. Det gjenstår å finne frem til en god forbindelse til fylkesvei 755 til Fosen, dette vil vi komme tilbake til i løpet av høsten, sier Helberg.

Ny tunnel: E6 er tenkt lagt i tunnel forbi Røra rett nord for Verdal. Foto: Illustrasjon fra Statens vegvesen

Legger til rette for 110-standard

Traséanbefalingen fra Statens vegvesen innebærer at nye E6 skal kunne bygges med fire felt og fartsgrense 110 kilometer i timen.

- Vi legger til rette for fire felt og 110, men vi har ikke tatt stilling til hvilken standard veien bør ha. Med vår anbefalte trasé er det mulig å bygge både to felts vei med 90 km/t, og firefelts vei med 110 km/t, sier Helberg.

Han forklarer nærmere:

- 110-standarden stiller strengere krav til slake svinger og god sikt enn 90-standarden. Legger man til rette for 110, kan man gjerne bygge for 90. Men legger man til rette for 90, kan man ikke bygge for 110.

Planprosjektlederen vil selv ikke ta stilling til om veien bør bygges for 90 eller for 110. Men han legger til:

- Allerede i dag tilsier trafikkmengdene mellom Levanger og Skogn og mellom Levanger og Verdal at veien må bygges med fire felt og 110-standard. For resten av traseen ligger behovet i grenseland mellom 90-standard og 110-standard i tiden frem mot 2050.

Dersom den nye veien bygges for 110 km/t vil det innebære at reisetiden blir redusert med mellom 10 og 15 minutter sammenlignet med dagens E6 mellom Åsen og Steinkjer, ifølge Helberg.

Missing link ved Åsen?

På den aller sørligste delen av E6-prosjektet er bygging av ny E6 allerede i gang. Mellom Vassmarka, rett nord for Åsen sentrum og Ronglan bygges det nå tofelts vei med forbikjøringsfelt.

Samtidig vurderer Nye Veier å bygge fire felt og 110 sør for Åsen sentrum.

- Nye Veier vil ha 110 sør for Åsen, og dere legger opp til 110 nord for Ronglan. Kan strekninga mellom Vassmarka og Ronglan bli en «missing link» med 90-vei?

- I dag tilsier ikke trafikktallene firefelts vei mellom Vassmarka og Ronglan. Vi har vurdert at tofelts vei er en god nok løsning der frem til år 2050. Samtidig ønsker vi jo en mest mulig lik standard på hele strekningen. Man må eventuelt vurdere om man ønsker å gjøre endringer mellom Vassmarka og Rognlan, dersom man bygger med fire felt nord for Ronglan, sier Helberg.

Håper på kommune-vedtak sommeren 2018

Ifølge Helberg er det vanskelig å si når den nye E6 nord for Åsen kan åpne for trafikk.

- Det er det veldig vanskelig å si noe om når veien kan stå klar. Vi håper at de berørte kommunene gjør nødvendige vedtak før sommeren 2018, og etter det er det opp til sentrale politikere å bestemme, sier planprosjektlederen.

- Fire felt på lang sikt

I den nye Nasjonal transportplan som ble lansert i april, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) følgende:

«Prosjektet E6 Åsen – Steinkjer i Nord-Trøndelag omfatter bygging av tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Dette vil bidra til å knytte Trondheim og Steinkjer, og områdene mellom, sammen til en mer integrert bo- og arbeidsmarkedsregion»

Adresseavisen gjorde et intervju med samferdselsministeren i april, der E6-utbygginga mellom Åsen og Steinkjer var ett av temaene.

- Hvorfor har dere ikke lagt opp til fire felt mellom Åsen og Steinkjer?

- Vi har tatt utgangspunkt i den faglige kost-nytte-vurderinga vi har fått, og da har vi lagt det til grunn. Nå ser vi at vi får bygget vanvittig mye mer vei i denne regionen enn det som noen gang før har vært realistisk å tenke seg. De neste årene får vi mye mer penger å bygge vei for per innbygger, og da er jeg godt fornøyd med den innsatsen som skjer, sa Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Martin Andersen

- I NTP trekkes Trondheim - Steinkjer-området frem som et område som er i ferd med å utvikle seg til en felles bo og arbeidsmarkedsregion, og det påpekes at pendleraktiviteten øker. Hvor fremtidsrettet er det da å planlegge en ny motorvei mellom Steinkjer og Trondheim uten å sørge for fire felt hele veien?

- Vi bygger mye raskere enn planlagt. Med de rødgrønne ville ikke denne veien ha blitt bygget i det hele tatt. De ville jo prioritere å kun bygge E6 sør for Trondheim først.

- Men hvor fremtidsrettet er det å bygge tofelts vei?

- På lang sikt blir det nok fire felt der også. Nå får vi utbedret mange strekninger med firefelts vei. Noen vil gjenstå med to felt, men likevel få bedre kvalitet enn i dag. Det vil være trafikktallene for de ulike strekningene som vurderes, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Adresseavisen i april.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter