En kartlegging viser mellom 200 og 250 steder hvor det er mulig å etablere nye p-plasser for sykkel. Hovedandelen er planlagt i de nordøstlige delene av sentrum.

Behovet for sykkelparkering er stort. Tellinger viser at 9500 personer sykler til Midtbyen daglig.

- Ved også å ta i bruk areal på Solsiden, Bakklandet og Brattøra i tillegg til Midtbyen kan vi få på plass minst 2000 sykkelstativ på offentlig gate- og byromsareal innen 2025, sier prosjektleder Mari Olden.

I solskinnet på Nordre gate kommer Sara Kraft ruslende med sykkelen. - Jeg har vært på St. Olavs for å gi blod og tok nettopp en stopp for å ta en kaffe, forteller Dragvollstudenten.

- Det er alltid vanskelig å finne et ledig sykkelstativ, så det er veldig bra at det kommer flere p-plasser for sykkel, sier Sara Kraft.

Adresseavisen mener: Elsykkel kan endre byens transport

- Vanskelig å finne et ledig stativ

Hun pleier å være innom Midtbyen et par ganger i uka. - Det er alltid vanskelig å finne et ledig sykkelstativ, så jeg tar bare det første og beste stedet hvor det er mulig å låse fast sykkelen, som for eksempel bøylene som står på hver side av trærne. Det er veldig bra at det kommer flere p-plasser for sykkel, sier Kraft.

- Jeg fester sykkelen i det nærmeste jeg finner på stedet jeg setter fra meg sykkelen. Det er sjelden jeg finner et sykkelstativ hvor det fortsatt er plass, sier Karl Patrick Stedenfeldt som har tatt en sykkelstopp i Thomas Angells gate.

- Det er alltid vanskelig å finne et ledig sykkelstativ, så det er veldig bra at det kommer flere p-plasser for sykkel, sier Sara Kraft.

Les også: 20 000 sykler til og fra sentrum hver dag

Les også: Investerer 230 000 i elsykkelutleie

Vil komme «villparkering» til livs

Gjennom å tilrettelegge enda bedre for sykkelparkering enn i dag, håper Miljøpakken å komme denne typen «villparkeringen» av sykkel til livs.

- Selv om en tohjuling tar relativt lite plass, skal det ikke mye til før parkering av sykkel på et fortau utenom sykkelstativ, er til hinder for andre trafikanter. En tilrettelegging av p-plasser med gode stativer med mulighet til å låse fast sykkelen, vil begrense antallet sykler som er til ulempe for andre, sier prosjektlederen.

Hun forteller at kartleggingen viser at 800 av plassene kan etableres uten at det berører framkommeligheten for fotgjengere og andre trafikanter. – Ved å sette opp gode sykkelstativ vil vi gjøre det enklere og mer tilgjengelig å bruke sykkel i Midtbyen, forteller Olden.

Parkeringsplan. - Miljøpakken ønsker å bygge over 1000 plasser for sykkelparkering i sentrum av Trondheim fram til 2025, forteller prosjektleder Mari Olsen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen

P-plasser for kort- og langtidsparkering

Miljøpakken skiller mellom korttids – og langtidsparkering for sykkel.

- Ved korttidsparkering (under to timer) er nærhet til reisemålet som regel viktigst. Ved langtidsparkering (over to timer) er kombinasjonen av komfort, trygghet og tilgjengelighet viktigere enn nærheten, påpeker prosjektlederen.

Miljøpakken mener en gangavstand på 30 meter fra sykkelparkering til reisemål vil være akseptabelt for syklister med langtidsparkering, mens tilsvarende distanse for korttidsparkering er fem meter.

«Publicus» sykkelstativ
Sykkelstativ av type «Bøylen» utenfor Litteraturhuset i Søndre gate

Adresseavisen mener:  Trondheim må gjøre mer for å bli sykkelbyen

Vil fjerne 30 p-plasser for bil

Det mest kontroversielle forslaget i høringsutkastet, som skal legges fram til politisk behandling i september, er fjerning av totalt 30 parkeringsplasser for bil i sju ulike sentrumsgater: Brattørgata, Carl Johans gate, Fjordgata, Søndre gate, Dronningens gate, Munkegata og Kongens gate.

- Ved å gjøre om en p-plass for bil til sykkelparkering, blir det plass til ti sykler, forteller Olden.

Ut over de 1100 foreslåtte nye plassene for sykkelparkering, tar Miljøpakken også til orde for å tilrettelegge bedre for god parkering i innendørs p-hus, slik det blir gjort på Leutenhaven med 44 plasser med låsbart dørsystem og kameraovervåkning.

TV-ADRESSA: Se hvordan sykkelhotellet i Stjørdal fungerer

Anbefaler sykkelhotell

Et annet tiltak er å se på muligheten for å bygge et nytt offentlig sykkelhotell, et prosjekt som allerede er realisert i flere norske byer, blant annet Stjørdal, Lillestrøm, Asker, Drammen, Sandefjord og Moss.

Tiltaksplanen har delt opp områdene for sykkelparkering i tre ulike soner: Møbleringssone, eksisterende parkeringsareal og veggsone. I planleggingen av sykkelparkering har møbleringssonen førsteprioritet. Ofte er hele gater planlagt i en sammenheng

- Møbleringssonen definerer vi som arealet mellom fortauet og kjørebanen, en sone hvor man også finner gatelys, benker og lignende. Vi planlegger slike soner ut fra at parkeringen skal være jevnt fordelt i hele sonen og ikke klumpet sammen på ett sted.

- Bygging av sykkelparkering er et rimelig tiltak. I budsjettet for Miljøpakken er det satt av en million kroner i året til nye p-plasser, forteller Olden.

Interessert i sykkel? Se vår temaside!