De grønne salongene strekker seg mot et konsept som søker å være så økologisk som mulig.

- Jeg liker lukta her inne. Det lukter ekte og friskt.

Det forteller Una Golmen. Hun har bevisst lagt frisørtimen til den grønne salongen Coma.

- Jeg har veldig sensitiv hud, og jeg opplever at det klør mindre når jeg bruker økologiske produkter, forteller hun.

Hun sitter i frisørstolen hos en av de ferskeste grønne salongene i Trondheim, og hun er klar for å få velkomstmassasjen som er et kjent ritual.

Så økologisk som mulig

Ingrid Fossum forteller at det var tilfeldig at hun søkte lærlingplass på en grønn salong, men hun har satt seg godt inn i hva som forventes på det året hun har vært på Coma.

- Å være en grønn salong handler blant annet om å drive miljøvennlig. Vi bruker produkter som er miljøvennlige, og prøver å være så økologisk som mulig.

- Er det dyrere for dere å kjøpe økologiske produkter?

- Ja, fargene er for eksempel mye dyrere. De koster omtrent 30 kroner mer per tube.

Fossum deler gjerne sine erfaringer med produktene hun har brukt i et års tid.

- Jeg liker blant annet at disse produktene har vært grønn fra dag én. Mange andre produkter virker til å være grønne fordi det er en trend. De er faktisk så grønne at hvis det har vokst lite lavendel, så blir det heller ikke laget noen produkter, legger hun til mens hun viser at alle boksene har et eget nummer som kan spores helt tilbake til gårdene produktene kommer fra.

Skaffer seg flere kunder

Elisabeth Rendall og Monica Berge startet Coma for tre år siden med penger fra egen lomme, og da bedriften tok over lånet i fjor medførte det et underskudd i fjoråret, i kombinasjon med at de har gått fra tre til åtte frisører. Men flere på huset har fulle lister, og det kan se ut til at salongen har kommet for å bli.

Ikke så langt unna Coma driver Marte Jermstad Ansnes den grønne salongen Grønn Spire som åpnet dørene for første gang i 2013. Siden oppstarten har også Ansnes hatt listene fulle. Blant annet faste ansatte i permisjoner bidro til underskudd i 2015, men siden da har pilen vært oppadgående og 2017 ser så langt lovende ut.

For Ansnes økte interessen for økologiske produkter da hun fikk barn.

- Jeg ble veldig fokusert på hvilke produkter jeg brukte på junior, og deretter ble jeg bevisst på stoffene jeg omgikk på jobb, forteller hun mens hun stusser håret til dagens første kunde.

Tidligere var hun plaget med hodepine og eksem på hendene.

- Jeg forstod at jeg kunne være en av mange som faktisk utvikler kontaktallergi i frisøryrket. Jeg var usikker på hvor lenge jeg kunne holde på.

Hun har nå drevet Grønn Spire i fem år, og hun forteller at hun merket raskt at plagene ble borte.

- Her kan jeg stå som frisør livet ut, så lenge kroppen holder seg i fysisk god stand.

- Ei grønnere framtid

Ansnes forteller at det som er synd med å drive grønt er at produktene er dyrere i innkjøp, og hun tror det kan være en årsak til at det ikke finnes flere grønne salonger.

- Tror du flere salonger kommer til å bli grønne i framtiden?

- Jeg tror egentlig at produsentene kommer til å ta mer ansvar. I løpet av ti år tror jeg hele frisørbransjen har blitt grønnere, resonnerer hun mens hun pleier håret til Tonje Heggum.

Kunden selv sier seg enig i frisørens synspunkt på framtiden.

- Jeg tror vi er i startfasen. Barn og ungdom er mye mer miljøbevisst, og på sikt tror jeg kundene kommer til å stille krav til frisørproduktene. Dermed kommer frisørene til å stille strengere krav til leverandørene.

Ferdig med sertifisering

Frisørforeningen i Norge er engasjerte i konseptet med grønne salonger, og anser det som et HMS-tiltak. De har som mål at ingen frisører skal bli syke av jobben sin, og i håndboka til de grønne frisørene kommer det fram at eksem og allergi er hovedårsaken til at mange frisører må forlate yrket.

- Vi har vært bevisste på å ikke kalle salongene for økologiske, fordi det er nesten umulig å drive helt økologisk. Vi kaller det grønn salong. Det vil si at det brukes mindre allergifremkallende stoffer og at salongen er et mer miljøvennlig alternativ for både kunder og frisører, sier leder i fagforeningen, Ingunn R. Jacobsen.

I begynnelsen av prosjektet hadde frisørforeningen i Norge et samarbeid med Miljøfyrtårn. I den perioden fikk flere norske frisørsalonger muligheten til å sertifisere seg som grønne salonger.

- Vi mener at de satte for dårlige kriterier, og de var ikke noe strengere enn arbeidsmiljøloven. Vi synes ikke de ga oss den tryggheten vi så etter, og vi brøt samarbeidet. Nå fokuserer vi på å øke kunnskapen i bransjen.

Etter det ble slutt på sertifiseringsordningen har de salongene som tidligere ble sertifisert beholdt retten til å kalle seg en grønn frisør.

Jacobsen forteller at det fremdeles er en lang vei å gå, og at problemene ligger i at frisøryrket ligger under kosmetikkdirektivet.

- Det er ei utfordring. Frisørene er små kjemikere de også, men de kan ikke jobbe ut fra datablader på kjemiske stoffer som for eksempel en renholder gjør.

LES OGSÅ: Forskere slår alarm om hybelkaniner og husstøv: Fant store mengder miljøgifter

Sopp- og muggmiddel

De siste årene har det ifølge Jacobsen eksplodert med tilfeller som for eksempel allergien mot Methylisothiazolinone, som enkelt kalles MI-allergi.

- Det er en allergi mot et middel som tilsettes produkter i eksempelvis kosmetikk, maling og rengjøringsprodukter for å hindre at det vokser mugg og sopp. Langtidseksponering mot ulike midler kan føre til allergi.

Det er slike produkter de nå har lyst til å luke ut av markedet.

- Hva vet man om de stoffene som settes inn når andre fjernes?

- Det er en problemstilling vi jobber mye med. Det lages nye kjemiske stoffer hver dag, så det sier seg selv at ikke alle har vært testet over flere år og at det er vanskelig å vite effekten av langvarig bruk. Men det er der det er viktig å gå inn å sjekke hva produktene inneholder av såkalte snille og hissige stoffer.

- Har dere tall på hvor mange frisører som slutter i yrket på grunn av allergi eller luftveissykdommer?

- Ja, det finnes. Men samtidig kan tallene være misvisende. En frisør som slutter på grunn av en vond albue, kan jo også ha eksem uten at det blir registrert.

Lederen i frisørforeningen er klar på at de ikke har som mål å skremme verken kunder eller ansatte fra å for eksempel farge håret.

Merker forskjellen: Una Golmen sier hun har sensitiv hud, og at hun merker mindre irritasjon når hun holder seg til økologiske produkter. Ingrid Fossum på Coma gir alle sine kunder en massasje før selve frisørtimen begynner. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth, Adresseavisen
Holder seg økologisk: Benedickte Aasen holder seg til det som er økologisk, når det gjelder mat, rengjøring og det meste. Derfor besøker hun den grønne salongen Coma i Trondheim når hun trenger en stuss. Lørling Ingrid Fossum forteller at de prøver å være så økologiske så mulig. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth, Adresseavisen
Dyrere: Begge frisørsalongene Adresseavisen besøkte forteller at de betaler mer for produktene de bruker. Her er det frisør Hilde Hegland som skal blande bleiking og hårfarge. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth
Sår hodebunn: Ylva Bromstad helbleiket håret i flere år, og slet med tander hodebunn. - Jeg merker forskjell. Dette tåler jeg uten at jeg får kløe. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth
Fornøyd: Sofie Sverdrup (5) ble fornøyd med ny sveis, selv om hun ikke visste hva økologisk betydde. Frisør Emilie Spets Høvik trives på grønn salong, og hun sier hun har mye mindre hodepine. Hun er glad for at hun ikke spyler masse kjemikalier ned i sluken. - Vi må tenke over hva som havner hos fiskene. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth