Adresseavisen skrev mandag at Nettbuss og Tide Buss trenger «godt over 100» nye sjåfører i forbindelse med den nye rutestrukturen i Trondheim fra 3. august 2019.

Det er for tiden stor mangel på sjåfører over hele landet. Årsaken er få nyutdannede sjåfører og at mange eldre sjåfører går av med pensjon.

Bussjåførene i Midt-Norge har den høyeste gjennomsnittsalder i landet.

 Adresseavisen mener: Aldri har Trondheim trengt bussjåførene mer

- Ønsker tett samarbeid med operatørene

- Vi ønsker et tett samarbeid med bussoperatørene i Trondheim for å se hva vi kan bistå med i rekrutteringen av nye sjåfører. Vi kommer til å ta kontakt med Nettbuss og Tide Buss for en videre dialog. Vi skal være «på» for å gi hjelp i rekrutteringsarbeidet, sier fungerende Nav-direktør Arve Winsnes i Sør-Trøndelag.

Han forteller at etaten har god oversikt over hvor mange arbeidssøkende som ønsker å bli bussjåfør.

- Våre tall viser 86 personer som har bussjåfør som sitt førsteønske. Vi vet imidlertid ingenting om hvor mange av disse som er kvalifisert til å bli sjåfører. Det er ikke alltid samsvar mellom det man ønsker og egne kvalifikasjoner, sier Winsnes.

- Må beherske norsk

Blant arbeidssøkerne finnes det også innvandrere. For flere av disse vil språket være en hindring. En grunnleggende kvalifikasjon hos kjøreskoler og bussoperatører er at alle bussjåfører skal beherske norsk.

- Kravet til sikkerhet, for eksempel akutte hendelser eller andre uforutsette situasjoner som krever at passasjerene må få informasjon raskt, gjør at sjåføren må forstå og snakke norsk. All undervisning under sjåføropplæringen, både muntlig og skriftlig, skjer også på norsk, sier Winsnes.

- Sjåføropplæringen for buss varer vanligvis imellom tre og fire uker. I tillegg må alle sjåfører ta obligatorisk kurs for yrkessjåfører over fire-fem uker, opplyser daglig leder Inger Teigen ved Heimdal Trafikkskole.

23 ledige med førerkort for buss

Tallene fra Nav viser også at det for tiden finnes 23 helt ledige som har førerkort for buss (klasse D). - Ingen av disse har imidlertid ført opp bussjåfør som sin førsteprioritet i ønske av ny jobb, forteller Nav-direktøren. Han vil ikke imidlertid ikke utelukke at det kan bli aktuelt å ta ny kontakt med disse for å undersøke om enkelte kan tenke seg å vurdere et tilbud om å bli sjåfør på nytt.

Mellom 1. januar 2015 og 1. juli 2017 har Nav i Sør-Trøndelag vært involvert i totalt 40 saker hvor arbeidssøkende er gitt tilbud fra Nav om å gjennomføre obligatoriske prøver for busssertifikat.

Debatt: Det bekymrer oss at superbuss-alternativet vi sjåfører vurderte som det dårligste kan bli valgt

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Faksimile fra Adresseavisen 24. juli