De siste årene har flere aktører kastet seg inn i kampen om trondhjemmernes forbruk av kaffe latte, chai te latte, frappuchino eller bare en helt vanlig kaffe. I Trondheim sentrum er det ikke mange meterne mellom hver kaffebar som tilbyr de svarte dråpene.

En av kjedene som har etablert seg i byen de siste årene er den internasjonale kaffekjeden Starbucks. De er fornøyd med hvordan det har gått i byen siden de åpnet de første kaffebarene i 2013. Nå er de på utkikk etter nye lokaler i Trondheim sentrum.

- Det er flere aktuelle steder vi er interessert i, men vi jobber med å finne det rette lokalet for oss, sier direktør Joannis Vendrig i Starbucks Skandinavia.

- Konkurrentene kommer etter

Starbucks utvider også andre steder i Norge. Tidligere i vår ble det åpnet kjeden den første kaffebaren i Kristiansand.

- Vi ser også på nye byer vi kan åpne i, men vi ser ikke per nå på andre steder i Trøndelag enn de vi har i dag, sier Vendrig.

Kaffekjeden er vant til konkurranse, og Vendrig mener det er viktig med innovasjon for å kunne fortsette å vokse.

- Det er viktig med nye produkter fordi vi ser at konkurrentene kommer etter, sier direktøren.

Starbucks er fornøyd med hvordan det går i Trondheim og nå er de på utkikk etter nye lokaler.

Dromedar utvider

Dromedar startet i Trondheim for 20 år siden og snart skal kjeden også åpne en kaffebar på Solsiden. Daglig leder Preben Oosterhof opplyser at Dromedar hadde en omsetningsøkning på 3,5 prosent og et overskudd på omtrent 700 000 kroner før skatt i fjor. I 2015 omsatte Dromedar for 30,9 millioner kroner og 676 000 kroner i overskudd før skatt.

- Vi er inne i en periode der vi ekspanderer og har en plan om å ekspandere ganske kraftig. Vi har investert mye i å åpne flere kaffebarer. I fjor, for eksempel, kjøpte vi opp to kaffebarer i Ålesund og har jobbet med omprofilering av dem. Vi bruker penger fra driften når vi investerer, i stedet for å låne penger. Vi har en sunn drift, sier Oosterhof, som sier at de også har en plan om å utvide bakeriet i Trondheim.

- Kraftig konkurranse

Frem til 2012 var Dromedar alene i byen, men nå har både flere store kjeder og små kaffebarer etablert seg.

- Det er kraftig konkurranse i Trondheim, men konkurransesituasjonen gjør at alle vil skjerpe seg. Vi skal dyrke det vi er, og vi skal være kaffebaren i nærmiljøet til folk, sier Oosterhof.

Dromedar-lederen ser at kaffekulturen i byen har endret seg etter at de startet den første kaffebaren.

- Det at man stikker innom en kaffebar for å kjøpe med seg kaffe eller har møter på en kafé har blitt en hverdagslig vane for mange. Det er hverdagsluksus som mange har råd til i dag. Vi ser også at en del yngre kunder har et annet forhold til hvor kaffen kommer fra og sporbarheten av kaffen. Det er merverdi som en del setter pris på, sier han.

Nystartet

Jacobsen og Svart er en av de nystartede kaffebarene i Trondheim. Selskapet Svart AS, som har kaffebaren i Ferjemannsveien og driver med kaffebrenning, hadde et underskudd på 413 000 kroner før skatt i fjor. Selskapet hadde 4 944 000 kroner i driftsinntekter. Styreleder Tony Jacobsen sier at oppstarten av den nye kaffebaren i Adressahuset var årsaken til underskuddet i fjor.

- Vi investerte mye penger i utstyr, møbler og tekniske løsninger til kaffebaren under oppstarten, sier Jacobsen.

Han sier at de er godt fornøyd med hvordan det har gått med kaffebaren siden den åpnet. Jacobsen opplyser at de har bra besøk av kunder, og at besøket har økt siden de åpnet dørene.

Flere bein å stå på

- Vi har tro på at vi kan snu underskuddet. Vi var forberedt på at vi kunne gå med underskudd det første året og det er ikke sikkert at vi tar igjen alt av underskuddet til neste år. Vi jobber hele tiden med å bli bedre på det vi holder på med, og vi har ikke så mye fokus på tall. I tillegg til kaffebaren, brenner vi kaffe som vi selger, så vi har flere bein å stå på, sier Jacobsen.

Han legger ikke skjul på at det er skarp konkurranse om pengene kaffedrikkende trøndere legger igjen i kaffebarene.

- Det er mange aktører i markedet, men mye handler om lokasjon. Det er mange kaffebarer i Trondheim, men jeg tror det også er mange av konseptene som passer til å overleve videre i byen, sier Jacobsen.