- Vi frykter at nok en stortingsperiode kan ebbe ut uten at arbeidet med elektrifisering av Trønderbanen har startet, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik, regiondirektør i NHO, Tord Lien, og LOs distriktssekretær Kristian Tangen.

Trioen etterlyser politisk handlekraft for å få dette ferdigstilt.

- Det kan ikke lenger bero på sendrektigheten i forvaltningen. Bestillingen er gitt, det er full enighet fra FrP til SV. Vi får håpe at dette ikke er en omkamp fra sentrale jernbanebyråkrater i Oslo som vil bruke pengene på Østlandet, sier Tore O. Sandvik.

Politikerne må ta initiativ til lyntog mellom Steinkjer og Oslo. Før Bergen blir prioritert!

Alle venter på alle

Nå setter Sandvik, Lien og Tangen sin lit til at investeringsbeslutningen blir tatt av Stortinget i forbindelse med revidert budsjett til høsten. Men det er langt fra sikkert at Stortinget kan gjøre et slikt vedtak.

I mars kom nemlig en forsinket KS2-rapport som gir grunn til å frykte for framdriften i prosjektet.

- KS2-rapporten, som er en kvalitetssikring av prosjektet på oppdrag av Finansdepartementet, viser at Jernbaneverket/Bane NOR ikke er à jour i arbeidet. I rapporten kan man lese at «Modenheten i dette prosjektet er betydelig lavere enn hva som ordinært forventes av prosjekter fremlagt for KS2», sier Kristian Tangen.

Rapporten peker på flere mangler i prosjektet: «Vi er ikke forelagt oversiktstegninger, plan og profil, oversikt over VA-ledninger, plassering av fundamenter, koblingsskjemaer, kraftsystemplan med videre, som heller ikke virker å være utarbeidet»

- Slik jeg leser KS2-rapporten får Jernbaneverket/Bane NOR kraftig kritikk for å ikke ha gjort jobben sin. At byråkratene ikke leverer på tross av politiske vedtak er alvorlig. Det kan gi unødvendige forsinkelser, og i verste fall kan det gi nasjonale omkamper. Situasjonen er slik at Jernbaneverket/Bane NOR venter på oppdrag fra departementet, som ikke kan si ja til oppstart før Stortinget gir klarsignal, som Stortinget igjen ikke vil gi før det foreligger en fullverdig KS2, sier Tangen.

Jippi, Trøndelag får omsider elektriske tog. Vi er jammen heldige som får det allerede nå, 265 år etter at elektrisk kraft ble temmet!

Sparer miljøet

Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen har stått øverst på ønskelista til trønderske politikere og trøndersk næringsliv i mange år. I 2017 var det meningen at de første mastene skulle komme opp – på Stavne-Leangenbanen i Trondheim. En elektrifisert Trønderbane vil spare miljøet for rundt 10 000 tonn CO₂hvert år og gi banen et løft med nye, fine og raskere tog.

Prosjektsjef Brede Nermoen i Bane Nor, kan love at prosjektet blir ferdigstilt i 2023 dersom Stortinget gjør en investeringsbeslutning nå i høst.

- Men blir beslutningen ytterligere utsatt blir det hektisk. Da kan det bli vanskeligere å bli ferdig i tide, sier han.

Les også: I 2021 går Trønderbanen på strøm

Finner gode løsninger

Nermoen mener KS2-rapporten ikke har tatt høyde for at man opererer med totalentrepriser, og at entreprenørene selv skal være med i planleggingen.

- Det er kontraktsformen som gjør at modenheten med prosjektet blir satt i tvil. Dette er ikke et avansert prosjekt. Vi blir kritisert for at vi ikke har vært detaljert nok, men vi skal bruke totalentrepriser og bruke entreprenørene i planlegginga på samme måte som Nye veier gjør. Den typen kontraktsformer gjør at man ikke detaljerer alt ut på forhånd, men finner gode, optimale løsninger som passer i tett samarbeid med dem som har tatt på seg byggeoppdragene. Kontraktsformen er i tråd med myndighetenes sterke ønsker om en mer effektiv og mer innovativ offentlig innkjøpspolitikk.

Nermoen sier det haster med å få komme i gang.

- Dersom vi ikke får et vedtak i Stortinget i høst kan det bli en meget hektisk byggeperiode.

Alvorlig for storfylket

Både Tore O. Sandvik, Tord Lien og Kristian Tangen mener man har kommet i en håpløs situasjon.

- Dette har tross alt vært det høyest prioriterte samferdselstiltak for Trøndelag i 15 år, understreker Sandvik.

- Vi mener dette er spesielt alvorlig når vi vet at Trøndelag er ett fylke fra nyttår. Elektrifisering av jernbanen er da et viktig tiltak for å sy sammen Trondheim og byene i Nord-Trøndelag til en felles bo- og arbeidsmarkedsregion, påpeker Lien.

- Elektrifiseringen vil blant annet gi raskere og moderne persontog, bedre godstrafikk, samt nesten ingen klimautslipp, sier Kristian Tangen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
- Situasjonen er slik at Bane NOR venter på oppdrag fra departementet, som ikke kan si ja til oppstart før Stortinget gir klarsignal, som Stortinget igjen ikke vil gi før det foreligger en fullverdig KS2, sier distriktssekretær Kristian Tangen i LO. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen