Det er høysesong for barnehagestartere. I løpet av det kommende året vil omkring 45 000 norske ettåringer begynne i barnehagen (basert på 2016-tallene i SSB). Når barnet krabber over dørstokken i småbarnsavdelinga er det med hjertebank i bortimot hundre tusen foreldrekropper.

Undersøkelser viser at tre av fire foreldre, gjerne med arbeidsgivers velsignelse, blir med i barnehagen i opp til tre dager for tilvenning. Så blir barnet overlatt til nye voksne.

- Iblant er det nok, men noen barn trenger opp til 4–5 måneder for å bli trygg i barnehagen, sier professor i pedagogikk, May Britt Drugli.

- Iblant er det nok med opp til tre dager, men noen barn trenger opp til 4–5 måneder for å bli trygg i barnehagen, sier professor i pedagogikk, May Britt Drugli.

Foreldre kan tolke og oversette barnets følelser

Drugli er ikke på jakt etter å ta foreldre for at de må tilpasse jobb og barnehagetilvenning. Hun vil heller ikke kritisere barnehagens rutiner, som kan være svært ulike fra sted til sted. Hennes agenda er barnets beste.

- Ettåringen trenger trygghet når hun eller han begynner i barnehagen. Det er det du som forelder som kan gi. Du er den som kjenner barnet best og den som må hjelpe barnet og personalet i barnehagen med å bli kjent, sier Drugli.

LES KRONIKK: Foreldre bør være vaktbikkje når barnet begynner i barnehagen

Ta vare på barnet

I sin forskning har hun avdekket at det eksisterer manglende aksept for barnets sårbarhet.

- Jeg er overrasket over hvor mange som forsvarer en kort tilvenningsprosess. Det er ikke begrunnet i den kunnskapen vi har om små barns behov. Barnets behov går noen ganger på bekostning av foreldres tid eller holdning til løsrivelsen.

Hun understreker at både foreldre og barnehage må ha respekt for barnets prosess når hverdagen omveltes. Ettåringen skal på kort tid tilpasse seg mange nye inntrykk og en hverdag i barnehagen, etter å ha vært mest hjemme med foreldrene.

- Ettåringen kan ikke verbalisere sine behov. Det kan du. Du kan tolke og oversette og være ditt barns ambassadør, sier Drugli.

Pedagogisk leder i Møllenberg barnehage, Kristin Tangen, sier det handler om å la barnet få bli kjent i barnehagen uten å bli utslitt. - Korte besøk over lengre tid er viktig.

Gode råd om barnehagetilvenning

I boka «Liten i barnehagen» formidler hun råd basert på oppdatert forskning og kunnskap om småbarns utvikling og tilvenning til barnehagen.

Besøk barnehagen på forhånd. I danske barnehager er det vanlig å komme på flere besøk før barnet skal begynne. Mange norske barnehager praktiserer også dette. Uansett er dette noe du kan be om. Slil blir barnet kjent med omgivelser og mennesker før tilvenningen skal begynne.

Delta på foreldremøter. Informasjon, avklaringer, spørsmål og svar vil kunne avklares. Foreldre vil kunne bli kjent med personalet og trygges. Jo tryggere foreldre, jo bedre for barnet.

Se på bilder. Noen barnehager sender ut bilder og informasjon, andre har hjemmesider. Finnes ikke dette kan man be om det. Bilder og navn på dem som jobber i barnehagen vil kunne bidra til at barnet kjenner dem igjen når det skal begynne.

Antallet dager med tilvenning er individuelt. Det er ulikt fra barn til barn hvor mange dager det trenger med pappa og eller mamma til stede. Hvis dere ser at barnet trenger mer, be om det. Hvis personalet ber dere om å bli lenger, hør på dem.

Lilly Størset Johansen har hatt med seg pappa, Petter Johansen hver dag i fire dager. Han har pappaperm. Mamma Ingrid Størset Johansen har fått tilvenningsfri.

Bidra til at personale og barn blir kjent. Det viktigste dere som foreldre bidrar til er at barnet deres skal bli kjent med og trygg på barnehagen og sin kontaktperson. Det igjen fører til at fraværet av foreldrene ikke blir så vanskelig å takle. Barnet trenger minst én person i barnehagen som er «trygg havn» når foreldrene ikke er der. Fortell mye om barnet, slik at personalet har forutsetninger for å forstå.

Forstå barnet. Omstillingen i hverdagen til barnet krever mye av det, selv for dem som finner seg til rette raskt. Derfor må man som forelder vise at man forstår barnets følelser og prosess. Det er viktig å formidle trygghet. Er man ikke trygg selv, snakk med personalet for å avklare usikkerhet.

La barnet ha korte dager til å begynne med. De første ukene uten foreldre i barnehagen er ofte spesielt krevende for barnet. Hvis det er mulig, sørg for at ikke dagene blir for lange i den første perioden.

Vis interesse for det som skjer i barnehagen. Vær opptatt av å få vite hva som skjer med barnet i løpet av barnehagedagen. Etterlys ærlighet og konkrete beskrivelser. Spør personalet om hva som har foregått og om barnets reaksjoner på det. På den måten vil foreldrene bedre forstå barnets reaksjoner og adferd på ettermiddag og kveld. Foreldresamtaler og -møter er også viktig for å få innsikt.

Ha lav terskel for å spørre. Samarbeidet fungerer best når begge parter bidrar aktivt og tillit forutsetter åpenhet. Hvis dere lurer på noe eller reagerer på ting som skjer i barnehagen, ta det opp så fort som mulig. Snakk og lytt. Oppklar eventuelle misforståelser. Hva kan barnehagen møte dere på? Har barnehagen sett noe dere ikke ser? Dersom dere ser at noe ikke fungerer, må dere bidra til å løse dette for barnet.

Tilpass rutinene. Barnet kan bli sliten av alt det nye. Ha respekt for det. Det kan ha behov for ro og tid sammen med foreldrene på ettermiddagen. Er barnet urimelig slitent, snakk med personalet om det. Kanskje må man se på endringer i rutiner, både hjemme og i barnehagen.