I løpet av 2017 skal 130 000 av Vegamots 180 000 kunder bytte ut sine gamle Autopassbrikker med nye. Årsaken er at batteriene i de gamle brikkene begynner å bli utslitte. Hovedandelen av Vegamots kunder er fra Midt- Norge.

14 500 kunder rammet

I forbindelse med det omfattende brikkebyttet har det oppstått en systemfeil som har ført til at 14 500 kunder er blitt registrert dobbelt på én eller flere passeringer.

- Disse kundene er blitt belastet ekstra. I gjennomsnitt er det snakk om cirka 29 kroner per kunde, så det er ikke store pengebeløp det er snakk om. Men vi tar det likevel svært alvorlig, sier administrerende direktør i Vegamot, Marius Maske.

- Vi tar det som har skjedd svært alvorlig, sier administrerende direktør i bomveiselskapet Vegamot, Marius Maske.

Oppdaget ved hjelp av kundene

Til sammen dreier det seg om i overkant av 400 000 kroner. Alle de som er blitt feilbelastet får pengene tilbake på neste fakturering, opplyser bomveiselskapet. Feilen ble oppdaget etter at flere kunder tok kontakt med selskapet.

- Da vi fikk flere henvendelser fra kunder som rapporterte om samme type feilbelastninger i løpet av juli valgte vi å kontakte systemleverandøren Q-Free. Vi fryktet at feilen kunne gjelde mange kunder, sier Maske.

Tipset etter detektivarbeid

Det var en bombrikke-kunde fra Hundhammeren som i juli tipset Adresseavisen om feilbelastningene. Han hadde ettergått sine egne bompasseringer nøye og oppdaget flere dobbeltbelastninger.

- Det var et enormt detektivarbeid og det var nesten en tilfeldighet at jeg oppdaget det. Da jeg klagde første gang ville de ikke innrømme feilen. De var sannsynligvis ikke klar over at de hadde et problem. Etter at jeg la frem bevis på at jeg hadde blitt registrert med tre dobbeltpasseringer i Værebommen, innrømte de at de hadde et problem knyttet til byttingen av bombrikker, forteller Vegamot-kunden som ikke ønsker navnet sitt i avisa.

Værebommen verst

I forrige uke klarte Q-Free å identifisere og reparere systemfeilen.

- Det som har skjedd er at systemet, ved gitte situasjoner, har registrert én passering som to. Spesielt mange av disse passeringene skjedde i bommen på Være. Den fikk oppgradert programvare i mai, og mange av feilpasseringene stammer fra denne bommen før oppgraderingen, forklarer regiondirektør i Q-Free, Pål Rune Johansen.

Regiondirektør Norden Q-free, Pål Rune Johansen forteller at deres system håndterer 600 millioner bompasseringer per år.

ADRESSEAVISEN MENER:  Tid for å tenke nytt om bompenger

Testet og i orden

Ved en bompassering registrerer systemet nummerskiltet foran og bak på kjøretøyet. Brikkens innhold leses av og bilens posisjon bestemmes. Denne passeringsinformasjonen hentes inn i løpet av en veldig kort tidsperiode og settes sammen til én passering, én transaksjon. Q-Free mener at forhold under prosessen med brikkebyttet kan ha forårsaket at systemet ble overbelastet med informasjon og at dette er årsaken til feilregistreringene.

- Det er ekstremt mye informasjon som skal gjennom systemet på svært kort tid. Normalt vil et filter i systemet luke ut feil, men det har det ikke klart i dette tilfellet. Nå har vi testet systemet grundig og alt er i orden igjen. Vi har også klart å identifisere alle som ble rammet, sier Johansen.

- Har dere ikke en rød lampe som blinker når det oppstår slike feil?

- Vi har mange kontrollsystemer og røde lamper, men denne gangen blinket de ikke fordi systemet ikke oppfattet at noe var feil. Av og til kan det glippe i så store datasystemer, spesielt når det er grensesituasjoner som for eksempel dette med brikkebytte. Dette er en svært uheldig sak, men vi fikk rettet feilen raskt, sier Johansen.

En bomstasjon foretar flere bilde- og radioscanninger i løpet av en passering. I forbindelse med bombrikkebyttet har systemet sviktet. Foto: Frank Lervik

Sjelden systemsvikt

Vegamot registrerer 315 000 bompasseringer i Trondheim hver dag. Likevel er det ifølge direktøren svært sjelden svikt i systemene og svært få som rapporterer om feilbelastninger.

- De aller fleste feilregistreringer kommer som følge av brukerfeil. For eksempel ved kjøp og salg av kjøretøy. Folk må huske på at brikken ikke skal følge kjøretøyet, den er personlig. Vi vil samtidig anbefale at alle bytter brikke så fort som mulig, og at de ikke lar den gamle brikken bli liggende i bilen. Den kan kastes i spesialavfallet, sier Maske.

- Kan folk stole på dere når slike ting skjer?

- Jeg kan skjønne at folks tillit kan være svekket etter dette, men de skal vite at vi tar alle slike hendelser svært alvorlig. I den store sammenhengen var denne feilen veldig liten og vi reagerte med en gang vi oppdaget den. Vi klarer å fange opp feil og alle som er blitt urettmessig belastet får pengene tilbake. Vi er avhengige av at folk har tillit til oss og vi er avhengige av å stole på systemet til Q-Free.

- Er Vegamots tillit til Q-Free svekket etter dette?

- Vi har fortsatt full tillit til Q-Free. Med en gang vi varslet satte de i gang med feilsøking og fikk rettet opp systemet. Systemet fungerer vanligvis meget bra og er stabilt, ifølge Maske.

Sjekk passeringslistene

Feilen hadde imidlertid ikke blitt oppdaget like raskt om ikke det var for at kundene tok kontakt. Vegamot oppfordrer alle til å sjekke sine passeringslister.

- Det anbefales at alle kunder jevnlig sjekker informasjonen som er knyttet til deres avtaler. Bilnummer, adresse og lignende, samt avtalebelastninger. Oppdages feil bør bompengeselskapet umiddelbart kontaktes slik at feil kan rettes opp, sier Maske.

Alle de 130 000 brikkene som skal byttes i år er nå sendt ut til kundene. Her kan du se en video som viser hvordan du bytter brikke.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter