På grunn av et fall ble jeg nødt til å operere hofta og sette inn en protese. Siden operasjonen har jeg hatt store smerter og redusert bevegelighet. Jeg har også blitt operert på nytt uten hell, og protesen går stadig ut av ledd. På grunn av dette har hverdagslige gjøremål og aktiviteter blitt vanskelige å utføre, noe som har redusert livskvaliteten min. Dette mener jeg krever kompensasjon. Har jeg rett til det?

Lone Auganes ved pasientombudet svarer: Mange pasienter opplever usikkerhet rundt resultatene etter behandling, og vi i Pasient- og brukerombudet synes det er synd at du har fått dårligere livskvalitet som følge av dette. Hvert tilfelle må vurderes konkret opp mot kravene i pasientskadeloven. En slik sak blir behandlet av Norsk Pasientskadeerstatning, et uavhengig organ som finansieres gjennom tilskudd fra offentlig og privat helsetjeneste. Her skal vi hjelpe deg å finne ut om du har krav til erstatning, og hvordan du går frem for å stille dette kravet.

Vilkår for krav til erstatning

Fire vilkår må være oppfylt om du skal få medhold i erstatningskravet. Skaden må

  1. ha oppstått som følge av behandlingen du har fått, eller fordi det ikke ble gitt behandling i tide.

  2. ha blitt påført som følge av svikt i forbindelse med behandlingen.

  3. ha ført til økonomisk tap. Det betyr at det ikke holder om skaden har ført til ikke-økonomiske konsekvenser, som sorg eller lignende. I noen tilfeller kan du imidlertid få menererstatning, for å kompensere for redusert livskvalitet som følge av varige mén.

  4. ikke være for gammel. Du kan søke om pasientskadeerstatning i inntil tre år etter at du burde ha forstått at skaden skyldes behandling eller mangel på behandling.

Slik kommer du i gang med kravet

Dersom du oppfyller disse kravene, kommer du i gang med saken din på nettstedet www.npe.no. Der fyller du ut et skademeldingsskjema, og du vil motta en saksbehandler som kontakter avdelingen hvor du mener skaden ble påført.

Dette gir avdelingen mulighet til å uttale seg om hendelsen, og pasientjournalen blir oversendt. Denne uttalelsen kan du lese, og om du mener det foreligger feil eller mangler i den, vil du få mulighet til å komme med egne kommentarer. Som oftest vil det være én eller flere sakkyndige som går gjennom behandlingsforløpet. Disse vurderer om behandlingen var i tråd med god medisinsk praksis, eller om det har skjedd noe avvikende.

Dette skjer når du får medhold eller avslag

Får du medhold i kravet, utløses rett til advokat ved utmåling av kompensasjonens sum. Blir kravet ditt avslått, kan du klage på dette. I første omgang må du klage til Norsk Pasientskadeerstatning. Opprettholder de avslaget, sendes en ny klage til Helseklage for endelig vurdering. Omtrent halvparten av alle saker får medhold, inkludert de som klager på vurderingen.

Ønsker du bistand til å finne og fylle ut skademeldingsskjemaet, eller trenger du svar på spørsmål om ordningen? Ta kontakt med oss, og vi hjelper deg.

Hilsen Lone Auganes, rådgiver og jurist ved Pasient- og brukerombudet i Sør-Trøndelag.

Har du lyst til å lese hva andre har spurt om? Da finner du det her.

Spørsmål kan sendes til: st@pasientogbrukerombudet.no