Formannskapet i Trondheim skal tirsdag ta stilling til både foreløpige og permanente trafikkløsninger for den 750 meter lange veistrekningen på metrobusslinje 1 på Heimdal.

Metrobusstilbudet er regnet som ryggraden i det nye kollektivtilbudet i Trondheim fra 3. august 2019.

Sentralt i traséstriden på Heimdal står en alternativ trase gjennom Bjørndalen. Rådmannen går inn for at politikerne holder fast ved det opprinnelige trasévalget og sier nei til å legge metrobusslinjen i Bjørndalen.

- Vi vil fortsette kampen

- Vi vil fortsette kampen mot trasévalget inntil saken er endelig avgjort og kommer til å sende en henvendelse til alle partiene i formannskapet, sier talskvinne Anette Rosten Gabrielsen i Jernbanebyen Beboerforening.

Beboerforeningen har ikke endret syn i traséstriden siden planene ble kjent i april i fjor.

- Vi mener fortsatt det er en svært dårlig løsning å bygge en metrobusstrasé med 200 passeringer i døgnet gjennom et boligområde med 70 familier. I hvilke andre land med metrobusslinjer har de lokale myndighetene gitt grønt lys for en trase tvers gjennom et boligstrøk? spør Rosten Gabrielsen.

Flere kostnader ikke tallfestet

I rådmannens innstilling er kostnadene for de to trasévalgene sammenlignet. Ifølge konsulentselskapet Norconsult vil traseen i Bjørndalen bli mer enn 20 millioner kroner dyrere.

- Det er mange kostnader i Sivert Thonstads vei som er listet opp i kalkylen, men som ikke er tallfestet. Dette gjelder grunnerverv, geoteknikk, vann og avløp, elektro – og telekostnader og utgifter knyttet til trafikkavvikling i anleggsperioden. Dersom disse kostnadene blir plusset på, blir trolig prisforskjellen mellom de to alternativene en god del mindre enn slik det fremstår i rådmannens innstilling, sier Rosten Gabrielsen.

Beboerne mener også at det blir en skjev fremstilling når det blir trukket fram geotekniske utfordringer for å bygge traseen i Bjørndalen, mens det ikke er skrevet noe om rystelser og vanskelige grunnforhold i Sivert Thonstads vei.

- Rådmannen deler bekymringen om trafikksituasjonen

Rosten Gabrielsen sier at beboerforeningen har merket seg at rådmannen i sin innstilling langt på vei deler bekymringen for trafikksituasjonen i området etter at metrobussene begynner å kjøre fra august 2019.

«Det er utfordrende å kombinere trasé for metrobuss og sykkeltrasé i et boligområde. Av hensyn til framdrift og budsjett anbefaler rådmannen derfor en løsning med lite inngrep i privat eiendom, men med en noe redusert standard for gående og syklende», heter det i rådmannens innstilling.

- Tatt i betraktning de trafikale utfordringene, belastningene og ulempene for beboerne, stiller beboerforeningen et stort spørsmålstegn med hvorfor dette allikevel må presses gjennom. Alternativt ønsker vi en løsning innenfor dagens veibredde, sier talskvinnen.

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

Kritisk til todelt utbygging

I rådmannens forslag legges det opp til en midlertidig traséutbedring før 2019 og en permanent utbygging innen 2024.

Beboerforeningen er kritisk til at kommunen legger opp til en løsning som innebærer en todelt utbygging. – For beboerne i området blir det krevende med to utbygginger og to perioder med anleggsarbeid, støy og støv. Det er slett ikke noe vi ønsker, sier talskvinnen.

I den permanente løsningen med 6,5 meter metrobusstrasé og sykkelvei med fortau på vestsiden av veien, er det behov for 2,6 meter grunnerverv på vestsiden langs store deler av den 750 meter lange strekningen. I tillegg vil det være behov for erverv ved plattformene på hver side av veien på to steder langs strekningen, trolig to par stasjoner i hver ende av veien.

- Rasering av eiendommer

Hvor mange grunneiere som må avstå grunn til metrobussprosjektet, blir ikke klarlagt før det er laget en reguleringsplan.

- Det er på det rene at flere grunneiere på vestsiden av veien vil få deler av eiendommen sin rasert, og enkelte må rive boder eller garasjer. Det vil bli opp til hver enkelt grunneier hvordan de vil forholde seg til en henvendelse fra kommunen om å avstå grunn, sier Rosten Gabrielsen.

Bussvei. Sivert Thonstads vei på Heimdal får 200 metrobusspasseringer i døgnet fra august 2019. Alle innsnevringer og fartshumper må fjernes før metrobussene settes i trafikk. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen
Rasering. Rådmannen går inn for at den totale bredden på Sivert Thonstads vei blir 2,7 meter bredere enn dagens vei, noe som betyr at alle grunneiere på vestsiden av veien må avstå grunn. - En rasering, sier Jernbanebyen Beboerforening. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen
Stasjoner. Sivert Thonstads vei får to par metobusstasjoner, to i hver ende av veien. Foto: Peter Breivik, Adresseavisen