Den 6,7 km lange flyte- og skråstagbrua over Trondheimsfjorden kan fullfinansieres av kommunene på Fosen selv, med 40 års nedbetalingstid.

Planer om ei flytebru som kan erstatte ferja, har vært lansert tidligere av Rissa utvikling, og kompetansebedriften Rambøll konkluderte for snart fem år siden med at det er teknisk fullt ut mulig å bygge brua. De totale kostnadene er beregnet til om lag 12 milliarder kroner, inkludert bru over Stjørnfjorden til Bjugn/Ørland og nye veier.

Ordfører Vollan, som også er leder i Fosen regionråd, avviser at bruprosjektet kan høres ut som et luftslott. Tvert om har han stor tro på at prosjektet kan realiseres. Vollan ønsker sammen med de øvrige kommunene på Fosen å knytte Fosen og Trondheim tettere sammen. Stortingsrepresentant Elin Agdestein (H) sier hun vil bidra til at bruprosjektene kan bli en realitet.

Vollan og Agdestein mener brua over fjorden er viktig for å knytte nye Trøndelag sammen og der gjennom utnytte mulighetene for vekst som ligger i alle deler av Trøndelag. Det jobbes nå med en fylkesplan for nye Trøndelag frem til 2030, hvor dette arbeidet står sentralt.

Følger ferjetraseen

- Vi tenker at flytebrua kan følge omtrent samme trasé som ferja i dag trafikkerer mellom Flakk og Rørvik. I tillegg foreslås ei bru over Stjørnfjorden til Bjugn/Ørland, sier Ove Vollan.

- Vil ikke dette prosjektet kunne gå ut over andre samferdselsprosjekter, som ny E6 mellom Åsen og Ulsberg?

- Nei, brua skal selvfinaniseres gjennom bompenger og vil ikke bli satt opp mot andre samferdselsprosjekter i Trøndelag. I dag koster det 488 kroner i samlet bom- og ferjeavgift tur/retur Fosen – Trondheim. Vi klarer å betale ned bruprosjektet på 20 år, men vi jobber opp mot sentrale myndigheter for å få utvidet nedbetalingstiden til 40 år.

Undersjøisk veitunnel

Parallelt jobber Regionrådet for Orkdalsregionen med mulighetene for å bygge en kombinert vei- og strømkabeltunnel mellom Agdenes og Ørland, under Stjørnfjorden og Trondheimsfjorden. En studie utført av Sintef viser at dette lar seg gjøre. Statnett skal bygge en høyspentforbindelse fra Namsos til Surnadal. I den forbindelse er det foreslått å legge kabelen i tunnel i stedet for i sjøen.

- Vil ikke disse to prosjektene konkurrere med hverandre?

- Den undersjøiske tunnelen har et annet formål, og vil ikke knytte Fosen direkte til Trondheim.

Vollan sier Norconsult har foretatt flere analyser i forbindelse med bygging av ei bru mellom Flakk og Rørvik. Når brua står ferdig, vil den ifølge beregninger ha minimum 7500 passeringer i døgnet. Ved å kreve inn 100 kroner for hver passering i 40 år, vil det komme inn nærmere 12 milliarder kroner. Det gir, slik Vollan ser det, hundre prosent selvfinansiering av prosjektet. Dessuten stiller Regjeringen såkalte ferjeavlsøsningsmidler til disposisjon når ferjesamband erstattes med fastlandsforbindelse.

Én time til Trondheim

Vollan opplyser at det er Fosenbrua AS som jobber med prosjektet, der også Rambøll bidrar. Han peker på at prosjektet henger veldig godt sammen med Fosenveiene, og vil føre til at Åfjord, Bjugn, Ørland og Leksvik vil få mindre enn én times reisetid til Trondheim. Turen over brua vil ta vel fem minutter, mens ferja bruker vel 20 minutter.

Han viser til at Fosen har gode forutsetninger for mer vekst, men Trondheimsfjorden utgjør en barriere for at man klarer å utnytte potensialet. Med ny kampflybase, vindkraft, teknologibedrifter og havrommet vil man kunne styrke veksten i regionen ved å knytte seg sterkere sammen med teknologihovedstaden Trondheim.

I 1964 hadde Fosen like mange innbyggere som Askøy og Sotra utenfor Bergen til sammen. Etter at de fikk bru, har de nesten tredoblet antall innbyggere. I samme periode har innbyggertallet på Fosen gått svak ned. Vollan mener høye bom- og ferjeavgifter er én av årsakene til at Fosen ikke opplever så stor vekst som de har potensial til.

Styrker kampflybasen

Som medlem av utenriks- og forsvarskomiteen peker Elin Agdestein på prosjektets store betydning for å skape ringvirkninger rundt den nye kampflybasen.

- Kampflybasen vil få enorm betydning for næringslivet i driftsfasen og vil tilføre Trøndelag rundt 450 nye høykompetansearbeidsplasser. Bruprosjektet vil styrke vekstkraften og forenkle rekrutteringen til flybasen ved at det blir lettere å pendle, sier Agdestein.

Hun roser initiativet til Fosen-kommunene og vil jobbe for at prosjektet kan få utvidet nedbetalingstid.

Spennende med bru

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag sier det ville vært svært spennende med ei bru som kan erstatte hurtigbåtene og ferjene.

Han vil nå be fylkesrådmannen om en uavhengig vurdering av konsept og kostnader.

– Hittil har det vært svært liten økonomisk realisme i prosjektet. Men når innbyggerne på Fosen tilbyr seg å finansiere prosjektet selv, i bytte mot de bidragene som i dag går til hurtigbåt og ferje, skylder vi fosningene å kvalitetssikre kostnadene, sier fylkes-ordføreren.

Sandvik ønsker at fylkesrådmannen skal vurdere hvor stor inndekningen blir ved å kutte hurtigbåt til fordel for bru over Trondheimsfjorden og Stjørnfjorden.

– Det må også utredes hvor stor bompengebelastningen blir og eventuelle konse-kvenser når ferjeforbindelsene og hurtigbåten over fjorden forsvinner.

Teknisk mulig

Leder av komité for infra-struktur i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Karin B. Bjørkhaug (KrF), sier hun er enig med fylkesordfører Sandvik som vil be fylkesrådmannen om en uavhengig vurdering av prosjektet.

– Det er teknisk mulig å bygge ei flytebru mellom Flakk og Rørvik. Vi har nødvendig kompetanse og teknologi. Slik sett er det realisme i prosjektet. Men holder regnestykket, spør Bjørkhaug.

Det foreslås å bruke penger som i dag disponeres til ferja.

– Men vi må ikke glemme hurtigbåten. Ei bru vil ikke bli en fullgod erstatter for de som er mer eller mindre avhengige av hurtigbåten, understreker Bjørkhaug.

Hun ser på den økonomiske siden av prosjektet som mest krevende.

– Man må bli enig om én løsning. Det jobbes jo også med en kombinert vei- og kabeltunnel under Stjørnfjorden og Trondheimsfjorden. Vi kan ikke ha en løsning som gjør at mange får en mye lengre tur når de skal reise mellom Trondheim og Fosen, sier Bjørkhaug.

Venter på rapporten

Henrik G. Kierulf, som er gruppeleder for Høyre i fylkestinget, sier fylkestinget ikke har hatt befatning med spørsmålet om flytebru mellom Flakk og Rørvik.

– Jeg kjenner ikke verken denne saken eller forslaget om undersjøisk vei- og kabeltunnel godt nok til at jeg på nåværende tidspunkt ønsker å uttale meg. Det kan jeg gjøre når en eventuell rapport foreligger, sier Kierulf.

Knytte sammen: Rissa-ordfører Ove Vollan (H) mener ei bru over Trondheimsfjorden vil knytte Trøndelag bedre sammen og utnytte potensialet for vekst. Foto: Morten Antonsen
Kampflybasen: Stortingsrepresentant Elin Agdestein (H) sier ei bru mellom Flakk og Rørvik vil få enorm betydning for næringslivet og kampflybasen. Foto: THERESE ALICE SANNE