- Vi må endre definisjonen på hva nullvekstmålet skal være. Det er ikke hensiktsmessig å telle biler, det er mye viktigere at utslippene går ned, sa Bjørnstad da han deltok på et debattmøte på Byscenen onsdag.

Selv om Trondheim vokser med mer enn 3000 innbyggere i året, skal ikke biltrafikken øke. Det har Trondheim kommune forpliktet seg til gjennom det såkalte nullvekstmålet i Miljøpakken.

Hvordan er det mulig? var spørsmålet som ble stilt på debattmøtet som på Byscenen onsdag.

- Nullvekstmålet er der, vi skal nå det, vi har ikke noe valg. Jeg vet ikke om vi har fantasi til å tenke på hva som skjer hvis vi ikke klarer det, sa Ola Lund Renolen (MDG).

- Nullvekst er en fin ting, alt trenger ikke vokse hele tiden, sa Roald Arentz (Rødt).

Teknologien ordner opp

Frps Bjørnstad var den eneste som påpekte at et av de viktigste tiltakene er å endre definisjonen på hva nullvekstmålet skal være. I dag telles miljøvennlige biler like mye som biler som benytter diesel og bensin.

- Jeg tror bilen er kommet for å bli, men jeg tror ikke biler i fremtiden vil kjøre på diesel og bensin. Hvis vi får endret definisjonen, så er det det beste tiltaket, sa Bjørnstad som også påpekte at dette er noe partikollega og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er åpen for å vurdere.

- Jeg er teknologioptimist. Dette kommer teknologien til å ta seg av, uansett hva vi politikere sier. Jeg har grunnleggende tro på at markedet og teknologien ordner det meste over tid, sa Bjørnstad under møtet.

Hvordan skal vi få folk til kjøre mindre bil i Trondheim ble debattert på Byscenen i Trondheim.

Må si nei

Flere av politikerne innrømmet at nullvekstmålet ikke har vært styrende nok i byplanleggingen så langt.

- Dette er ikke noe vi diskuterer veldig ofte i bystyret, sa Sps Marte Løvik.

Hun mener det i større grad må skje en massiv fortetting i sentrumsnære områder.

- Vi må bygge innenfra og ut, og ikke utenfra og inn som vi gjør i dag med utbygging langt utenfor sentrum, sa Løvik. Hun var klar på at kommunen selv må styre byutviklingen, og ga tydelig uttrykk for sin misnøye med «byutviklingskameratene» som blant annet har sagt ja til storstilt utbygging på østsiden av Trondheim.

- Vi får ganske gode faglige råd fra rådmannen, vi burde lytte mer til dem, påpekte Løvik.

SVs Ottar Michelsen delte denne bekymringen:

- Vi er nødt til å ta hånd om hele arealplanleggingen selv. Nå er store områder overlatt til utbygger, og de klarer ikke å koble helhetlig. Da når vi ikke nullvekstmålet, sa Michelsen.

- All utvikling som bidrar til biltrafikk må vi si nei til. Det betyr at vi kan komme til å si nei til prosjekter, fordi de ikke har gode nok kollektivløsninger, sa Michelsen.

Både Høyres Michael Momyr og Venstres Jon Gunnes mener at det har tatt altfor lang tid å få flyttet godsterminalen fra Brattøra og få frigjort Nyhavna for boligbygging. Slik boligbygging vil redusere behovet for å kjøre bil.

Gunnes mener det er nødvendig med både pisk og gulrot for å holde biltrafikken nede:

- Det er da vi politikere kommer i skvis, fordi vi ikke liker å snakke om pisken. Vi vil ha billigere buss, fordi det er en gulrot. Men så er spørsmålet om vi er tøff nok til å si at du ikke får lov å kjøre i midtbyen. Tør vi det? spurte Gunnes uten selv å gi et svar.

Han sa at flere arbeidsgivere burde gjort som NTNU med å innføre avgiftsparkering for ansatte.

Flere går til skolen

Aps Ferhat Güven mener at det blir viktig å bygge kompakte bydeler fremover, hvor folk har det de trenger i nærheten. Da vil transportbehovet bli mindre. Løvik trakk frem utviklingen med at stadig flere skolebarn sykler eller går til skolen:

- Det er betydelig færre foreldre som kjører barna til skolen. Disse barna er med på å endre foreldrenes reisevaner. For å få folk ut av bilen, må vi nærmest inn i husene deres. Det handler om folks hverdagsvaner, sa Løvik.

Hun mener at alle reiser under to kilometer bør tas uten bil, men at det må legges bedre til rette for å bruke sykkel i nærområdet.

- Hvis du skal sykle til butikken, så er det sannsynligvis ikke et sted å parkere der. Bruk gjerne et par bilparkeringsplasser til sykkelparkering, gjerne under tak, oppfordret Løvik.

Flere trakk frem at Trondheim er nødt til å få med naboene på Miljøpakken, hvis ikke vil trafikken inn til Trondheim øke. Når E6 er blitt en firefelts transportåre både sørover og østover, er sjansen stor for at trafikken øker.

- Vi må ha mer samarbeid med nabokommunene, slik at vi får til park and ride, og vi må få utbedret jernbanen slik at det kan bli avganger hvert kvarter. Vi må ha full klem på å få realisert dobbeltspor til Hommelvik, sa Krfs Geirmund Lykke.

Bybane

- Bilen tar like stor plass enten den går på diesel eller hjemmebrent. Bilkjøring og fortetting går ikke sammen. Det enkleste tiltaket er at vi anlegger en bybane. Det vil gi større kapasitet og bedre klimaregnskap, sa Rødts Roald Arentz. Han påpekte at alle partier, bortsett fra Frp, har sagt ja til bybane.

- Nå får vi en buss som er veldig lang og som er en veldig mye dårligere løsning, sa Arentz.

Frps Bjørnstad ga ingen signaler om at de har snudd i spørsmålet om bybane:

- Hvis det er opp til oss, så skjer ikke det de neste 50 årene. Det er en særdels dyr og lite effektiv måte å reise på, sa Bjørnstad.

Det var Trondheim bolig og byplanforening og Trondhjems Arkitektforening som arrangerte valgdebatten på Byscenen.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter