Rektor Kåre Moum har selv vært hjemme hos elever som vegrer seg for å komme på skolen og hentet dem på morgenen.

Selv om det er foreldrenes ansvar å sørge for at barnet er på skolen, mener han skolen kan gjøre mye ved å bry seg.

Når skolevegring er årsak til høyt fravær

- Når det blir vanskelig for barn å komme seg på skolen, hender det av vi sender en ansatt hjem til familien for å hjelpe til med å snu situasjonen. Lærere ved skolen vår har i perioder spesielle avtaler med enkelte elever. Det er nok vanlig at skoler har slike ordninger. Vi gjør det for å hjelpe og å styrke barnet. Ved å spille på lag med foreldre kan vi gjøre det enklere for eleven å komme til skolen. Husk at foreldrene som regel har strevd lenge før det har gått så langt at barnet vegrer seg for å gå på skolen og årsakene kan være forskjellige, sier Kåre Moum.

Rektor ved Nyborg skole, Kåre Moum.

I samarbeid med skoleteamet i kommunen har de voksne på skolen og foreldre fått hjelp til å håndtere tilfeller av skolevegring og utenforskap. Kompetansen har økt i grunnskolen over hele byen. Ledelsen i kommunen fremhever også at økt helsesøster-beredskap kan ha bidratt positivt på elevfraværet.

- Sammen kan vi skape trygghet, ved å opptre med fasthet og positivitet. Vi ønsker å gi barnet en positiv opplevelse av å være savnet på skolen, sier Moum.

Men skolevegring er en liten del av elevfraværet ved Nyborg. Det er også en liten del av det totale fraværet i Trondheimsskolen.

En positiv utvikling

Tall fra kommunen viser at grunnskolen i Trondheim hadde 3,6 prosent elevfravær våren 2017. Det er lavere enn det har vært noen gang de siste seks årene. Dessuten var det ikke en oppgang denne våren, slik man har opplevd tidligere i vårhalvåret.

Rektorene i Trondheim og kommunens skoleledelse har ikke klare svar på hvorfor det er slik. Flere påpeker at det er mer nøyaktige registreringer og innrapporteringer i dag. Dermed mer oversikt på skolen, og kanskje får de gitt sterkere signaler til foreldre om at oppmøte er viktig. Smitteeffekten fra fraværsregelen i videregående nevnes og som en mulig påvirkning.

- Hos oss har vi hatt «mobilskole» i flere år før vi fikk den digitale meldeboka. Foreldrene er vant med at fravær skal meldes før skolen starter om morgenen. Dersom et barn ikke dukker opp, og vi ikke hører fra foreldrene, så ringer vi hjem. Det skaper en forventning om at elevene skal være her når det er skole, sier rektoren ved Nyborg.

Ikke like mange ferier utenom ferie

Det kommunen har kalt «foreldremotivert fravær» en del av bildet. Trondheimsrektorene har blitt tydeligere på at det ikke er ønskelig med fri midt i skoleåret og at elevene skal være på skolen de 190 dagene det er undervisning. Dette understrekes i dag både i foreldremøter og i brev til hjemmet.

- Jeg har i tidligere år skrevet under på ganske mange søknader om «...ei uke på Gran Canaria med bestemor og bestefar». Denne typen fravær opplever vi mindre av de siste årene. De to siste årene har foreldre måttet sende inn søkeskjema om fri via kommunens nettsider. Og hos oss understrekes det fra lærerne at det forventes samme mengde innsats med skolearbeidet ved denne type fravær. Elevene må ta det igjen. Det er også med på å understreke at skole er viktig, sier Kåre Moum.

Bystyret vedtok i vår at rådmannen skal lage felles retningslinjer for permisjonssøknader. Forventningen er at retningslinjer skal føre til en mer enhetlig praksis, og i beste fall bidra til å redusere fravær. Rektorene ved trondheimsskolene deltar i dette arbeidet.

Nærvær fremfor fravær

Kåre Moum understreker at det er det ordinære sykefraværet utgjør det meste av fraværet. Skolen er nøye på at 48-timersregelen overholdes når barn har hatt oppkast. Likedan er håndvask og spriting vane etter friminutt.

Frilek: - Skolen kan gjøre mye ved å bry seg, sier rektor Kåre Moum. Jæger utforsker en palme. Foran sitter Kasper og Sverre.

- Fravær er en ting, men nærvær har fokus hos oss, sier rektor ved Nyborg skole.

Han fremhever at de satser på uteskole, fysisk aktivitet og benytter seg av de varierte arealene de har rundt skolen.

- Vi har elever som er vant til å være mye ute og har klær til å være ute året rundt.

Støttende foreldre gir bedre skole

Dessuten satser skolen på SFO og rektoren mener også det bidrar til tilhørighet til skolen og godt miljø fra tidlig alder.

- Vi har 95 prosent deltakelse fra elever fra 1. til 4 trinn, sier Kåre Moum.

Musikalen fjerdeklassingene setter opp hver vår er gulrot. Den er også et eksempel på hvordan skolen satser på kultur og at de klarer å samle alle elever og foreldre til felles arrangement og aktivitet.

Nyborg skole har 264 elever og er en liten byskole, men er middels stor på landsbasis.

- Sosioøkonomisk er vi også gjennomsnittlige, forteller rektoren.

Moum understreker at fraværstallene ved skolen er lave, men hyggelige. Han har ikke alle svarene på hvorfor de lykkes, men tror tydelige forventninger og god kommunikasjon med foreldre er avgjørende.

- Vi har meget engasjerte og støttende foreldre som samarbeider godt med skolen og det er en styrke i arbeidet med å forebygge fravær, sier Kåre Moum.