Usikkerhet blant kundene går på hva de som har bestilt flybilletter fra og med torsdag morgen skal gjøre.

Et spørsmål flere stiller er om det går an å bestille billett hos et annet selskap og få pengene tilbake fra SAS.

- Dette jobber vi nå med å få ut informasjon om og vi ber de som har spørsmål følge med på våre hjemmesider og i sosiale medier. Vi vil også bruke SMS for å få ut informasjon. Vi vil kunne nå ut med detaljert informasjon om hvilke muligheter kundene har og konkret hvilke retningslinjer som gjelder, sier pressekontakt i SAS,Tonje Sund.

Store konsekvenser

Pilotstreiken har ingen påvirkning på trafikken frem til torsdag. Dersom en opptrapping skjer torsdag vil dette få store konsekvenser for trafikken. SAS-ledelsen håper at dette ikke skjer.

- Vi er klare til å gå til forhandlingsbordet når som helst, sier Sund.

Pilotstreik berører ikke flygninger utført av SAS sine samarbeidspartnere.

Samtlige piloter tas ut

To piloter ble tatt ut i streik etter bruddet i meklingen mandag. Flygerne har varslet at samtlige 588 norske SAS-piloter streiker fra torsdag.

SAS mener at flygerne stiller krav langt ut over det som svenske og danske flygere har akseptert, mens pilotene mener det er uforståelig at SAS ikke kunne godta en avtale som er tilnærmet helt lik.

– SAS skulle tatt imot tilbudet som lå der. De kunne ikke fått noe bedre, og det ville gitt ro i tre år framover, sier han.

Med faren for gigantstreik blant pilotene allerede torsdag rammes SAS knallhardt både i bedriftsmarkedet og det vanlige billettsalget.

- Sjekk vilkårene i billetten

Om en løsning ikke blir funnet innen torsdag må kundene finne andre reisemåter.

– Det første man må gjøre, er å sjekke om vilkårene i billetten åpner for endringer i bestillingen eller for å få pengene tilbake, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogli til NTB.

Det gjør det når det gjelder fullprisbilletter, men ikke de billigste billettene som ikke kan endres eller refunderes.

– Man betaler jo ekstra for fleksibiliteten. Når streiken først er et faktum og flyet er kansellert, har passasjeren rett til både ombooking og eventuell refundering. Da må du ta kontakt med SAS, sier Skogli.

Annen reisemåte

SAS skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog, og det skal flyselskapet dekke. Men velger du å kjøpe ny og dyrere billett i et annet selskap, for eksempel fordi du må fort fram, må man betale selv.

Om en heller velger å droppe turen, skal man få igjen pengene for den delen av billetten som ikke er brukt, tilbake, inkludert skatter og avgifter som er betalt. Men det må være klart at flyselskapet ikke har noe ansvar for å dekke hotell eller leiebil som er betalt på forhånd, og som ikke blir brukt.

Skogli sier at man også bør sjekke reiseforsikringen og forsikringen som eventuelt er knyttet til kredittkortet man brukte til kjøp av billetten.

Ekstraordinær omstendighet

I utgangspunktet åpner ikke streik for de store erstatningene EU har fastsatt når flyavganger kanselleres eller blir forsinket av årsaker flyselskapet burde ha kontroll over, som mannskapsmangel eller tekniske problemer.

Streik, på samme måte som dårlig vær, regnes for å være en ekstraordinær omstendighet som flyselskap ikke har kontroll over. Flyselskapene forventes likevel å prøve å hjelpe passasjerer som blir rammet, og Forbrukerrådets råd er å ta kontakt med SAS så raskt som mulig.

Rett til matbit

Om man blir sittende fast på bestemmelsesstedet etter å ha reist ut før det ble streik, skal flyselskapet sørge for hjemreisen.

Drøyer det, eller er det umulig med ombooking, skal de betale for hotell og forpleining inntil tilbakereisen kan finne sted.

Uansett har man ifølge Skogli rett til mat og drikke og eventuelt tak over hodet ved forsinkelser, uansett årsak, for eksempel om man blir ombooket til en senere avgang på grunn av streiken.

Dette gjelder etter to timer for korte reiser, og etter tre til fem timer for lengre reiser.

Håper på løsning

Etter at partene hadde sittet mange timer på overtid hos Riksmekleren i Oslo, var bruddet et faktum mandag morgen.

SAS har håp om en løsning på konflikten innen den utvides. En femdagers pilotstreik i Sverige i fjor kostet selskapet svimlende 150 millioner svenske kroner.

– Vi forstår at dette skaper uro hos kundene og vil komme med informasjon slik at de får vite hvordan de skal forholde seg til streiken, sier Tonje Sund.

– Provoserende

Om streiken blir avblåst innen opptrappingen, gjenstår å se. Norsk Flygerforbunds forhandlingsleder Jens Lippestad sier SAS har vist manglende vilje til å komme pilotene i møte, og er soleklar på at SAS kunne unngått streik dersom de hadde gitt dem de samme betingelser som kollegene i Danmark og Sverige, med nasjonale tilpasninger.

– Dette er svært provoserende. Vi kan ikke akseptere denne splitt og hersk-taktikken til SAS, sier Lippestad til NTB.

- Luksusstreik

Luftsfartsdirektør i NHO, Torbjørn Lothe mener denne streiken kan avsluttes på sekundet om pilotene går med på den samme rammen som pilotene i Sverige og Danmark har godtatt.

- Dette er en luksusstreik som spiller hasard med arbeidsplassene i SAS. Pilotene som nå velger å ramme reisende over hele landet er den gruppen som tjener mest, jobber minst, krever mest. SAS-pilotene er en privilegert gruppe med millionlønn. Kravene de har gått til streik på ligger skyhøyt over frontfaget på 2,4 prosent. Dette er den rammen som andre arbeidstakere i hele Norge har gått med på. For å overleve har SAS allerede kuttet kostnader.  Mange har måttet gå. Bare én gruppe har vært skånet for nedskjæringer: Pilotene. De undergraver det arbeidet andre SAS-ansatte gjør for å overleve, sier Lothe.

- Noen helger fri

Pilotene krever større forutsigbarhet i turnusplaner. Hyppigheten i antall helgevakter er også et tema.

– Vi er opptatt av at selskapet skal lykkes, og vi har derfor stilt moderate krav. Det eneste vi krever er et lønnsoppgjør på linje med andre, et par helger fri i måneden og trygge arbeidsplasser, sier Lippestad.

Partene møttes til mekling lørdag, og meklingen fortsatte ut over fristen ved midnatt natt til mandag inntil bruddet mandag morgen. LO-forbundet Norsk Flygerforbund og Parat-foreningen SAS Norge har meklet på vegne av pilotene, med SAS som motpart.