Den alternative traséen for metrobusslinje 2 innebærer at Haakon VIIs gate benyttes fram til Lade idrettsanlegg, og deretter nordover til Lade allé og fram til Bromstadvegens forlengelse.
- Trafikkmønsteret langs Haakon VIIs gate er komplisert og har så mange usikkerhetsmomenter for både næringsdrivende, busspassasjerer, bilister og syklister, at det bør brukes mer tid på å utarbeide en helhetlig plan for hele gaten slik at de ulike trafikkutfordringene løses på en best mulig måte, sier leder Kai Arne Riersen for Metrobuss i Trondheim.
Metrobussprosjektet peker i et notat på nye problemstillinger som må avklares. - Nå har vi dessverre ikke så mye tid igjen til å få utredet disse på en god nok måte dersom infrastrukturen skal stå ferdig til 3. august 2019, sier Riersen.
Metrobussprosjektet foreslår derfor en midlertidig trasé.
Om to år er det slutt på å vise fram billetten om bord i bussene i Trondheim
Metrobusstrase gjennom Jernbanebyen, men ikke sykkelvei med fortau
Flaskehals
Ifølge de opprinnelige planene for den nye rutestrukturen fra august 2019, skal metrobussen gå langs hele Haakon VIIs gate med kollektivfelt på hver side av gaten og to ulike stoppesteder i hver retning. Det skal også bygges en ny rundkjøring ved innkjøringen til Lade idrettsanlegg.
Haakon VIIs gate er kjent som en flaskehals med til dels store køproblemer, noe som skyldes mange avkjørsler til butikker og øvrig næringsvirksomhet.
Trafikktellinger viser at Haakon VIIs gate har en årsdøgnstrafikk på 7900 kjøretøyer i vest, 13 000 ved City Lade og 15650 i øst.
Metrobussprosjektet - Tidsplanen kan ryke hvis politikerne drøyer med vedtakene
Kommentar: Fire spørsmål om metrobuss som trenger svar
- Nødvendig med betydelig omlegging
Metrobussprosjektet skriver i et notat at «dersom det skal sikres tilstrekkelig framkommelighet for Metrobuss langs hele Haakon VIIs gate, er det sannsynligvis nødvendig med en betydelig omlegging av kjøremønsteret, der færre svingebevegelser tillates i hvert kryss, eller alternativt å legge til rette for midtstilte kollektivfelt».
Metrobussprosjektet mener en slik omlegging av trafikken vil være teknisk mulig å gjennomføre, men at det vil kunne ha stor innvirkning på tilgjengeligheten til næringseiendommer og annen virksomhet langs gaten. Det vil også være behov for å ivareta dagens muligheter for å krysse veien for gående og syklister, noe som krever at dagens lyskryss beholdes.
Rådmannen sier nei til trase for metrobuss i Bjørndalen
Må lage 35 reguleringsplaner for holdeplasser for metrobussen i Trondheim
Fjerne sperring mot Lade allé
En trase langs Lade Allé forutsetter at det sikres framkommelighet for bussen på strekningen. Regulert bredde er 7 meter, noe som er bredt nok til at veien kan trafikkeres med metrobusser.
For at metrobussen skal kunne svinge inn på Lade allé, må det fjernere en sperring øst for krysset ved Olav Engelbrektssons allé. Dette er i dag en blindvei. Metrobussprosjektet ønsker ikke å åpne sperringen for andre kjøretøy enn busser. Veibredden på denne strekningen er 6 meter, som i utgangspunktet er for smalt «til at vegen kan betjenes med toveis busstrafikk, og det er ønskelig at bredden økes til 6,5 meter når vegen opparbeides», heter det i notatet.
AtB bekymret for framdriften i metrobussprosjektet
Ber rådmannen redegjøre for utbyggingen av metrobussen
Problematisk under idrettsarrangement
Metrobussprosjektet vurderer trafikkavviklingen som «problematisk i Haakon VIIs gate og i Lade allé ved det største arrangementene på Lade idrettsanlegg. Dette gjelder for eksempel ved Skandia cup og tilsvarende der det er et stort antall besøkende. Disse trafikkutfordringene reduserer framkommeligheten for Metrobuss og annen busstrafikk uavhengig av om traseen går via HVIIs gate i sin helhet, eller delvis langs Lade allé. »
Metrobussprosjektet mener det bør arbeides for å finne andre løsninger for trafikkavviklingen ved de største arrangementene, som sikrer framkommeligheten for kollektivtrafikken. Kollektivtilbud bør ha en sentral rolle i store arrangement i Trondheim i fremtiden.
I notatet lanseres det også en annen alternativ trase fra Jarlevegen via forlenget Håkon Magnussons gate til vest for Bromstadvegens forlengelse.
Metrobussprosjektet skriver at «det er usikkert om forlengelsen av Håkon Magnussons gate blir realisert, og det vil ikke være mulig med en løsning via denne traseen innen 2019».
Byggestart for 16 stasjoner for metrobuss i sommer og høst
Sjåførmangel truer det nye kollektivtilbudet i 2019
Politikerne avgjør
Metrobussprosjektet skal presentere sine nye forslag for de to alternative traseene på et folkemøte på Ladesletta helse- og velferdssenter mandag 25. september. Forslaget fra Metrobussprosjektet skal også drøftes i Kontaktutvalget i Miljøpakken i neste uke. Deretter blir det opp til politikerne i formannskapet å beslutte om metrobusslinje 2 skal kjøre på opprinnelig eller midlertidig trase fra august 2019.