Tide Buss har bestilt 25 elbusser av typen 7900 Electric fra Volvo Bussar. Bestillingen fra Tide Buss er den største elbusskontakten til Volvo Bussar noensinne.

Bussen har 34 sitteplasser og 50 ståplasser.

- Den største forskjellen for passasjerene er at en elbuss er meget stillegående. Jeg har selv prøvekjørt en elbuss og merket stor forskjell på lydnivået. Det var en meget positiv opplevelse, forteller Jan-Helge Sandvåg, teknisk direktør i Tide Buss.

Elbussene koster cirka 100 millioner kroner.

I tillegg til bussene fra Volvo skal Tide Buss inngå kontrakt om leveranse av ti elektriske leddbusser. - Det er foreløpig ikke avgjort hvem som blir leverandør av leddbussene, men dette vil bli klart i løpet av  de neste to ukene, forteller Sandvåg.

Tide Buss har totalt forespurt 15 ulike produsenter av busser i Europa under arbeidet med elbusskontraktene

De fire elbusslinjene

De fire elbusslinjene i Trondheim fra 3. august 2019 er :

* Linje 12  Dragvoll - sentrum - Marienborg/Øya

* Linje 20 Romolslia - sentrum - Strindheim

* Linje 25 Vikåsen - Singsaker - sentrum - Brattøra

* Linje 40 Flatåsen - Husebytunet - Lundåsen

Linjene er mellom 12 og 15 kilometer.

Ladestasjon i hver ende av linjen

De fire linjene får egne ladestasjoner, kalt pantografer, i hver ende av linjen. Bussene har batteri og styringssystemer monert på taket og et trådløst hjelpesystem i bussen hjelper sjåføren å parkere kjøretøyet på nøyaktig riktig sted på ladestasjonen.

- Bussene skal stå minimum seks minutter på ladestasjonen før de kjører videre. Noen ganger kan det også bli litt lengre opphold. I tillegg legges det opp til lading om natten på depot slik at elbussene er topp ladet når de begynner på rutene om morgenen, sier Sandvåg.

Det er Volvo som har ansvaret for service og vedlikehold av batteridriften. - I likhet med andre batterier vil også bussbatteriene tape nivå og må skiftes ut. Omtrent når det skal skje er ikke mulig å fastslå på forhånd, men bussene har et innebygd system som varsler når batteriene begynner å bli slitt, sier Sandvåg.

Testkjøring våren og sommeren 2019

Bussene blir levert sommeren 2019, men i samarbeid med Volvo skal en buss leveres om våren for prøvekjøring i ukene før rutekjøringen begynner.

En analyse av energikostnader som Siemens har gjort for bybusslinjen mellom Romolslia - Strindheim, en strekning på 15 kilometer, viser at den årlige gevinsten med en elektrisk buss i forhold til en buss med fossilt drivstoff, er 1,6 millioner kroner.

I tillegg kommer andre miljøgevinster som bedre luftkvalitet og lite støy.

Dette er elbusslinjene i Trondheim fra augsut 2019 Foto: AtB
Elbussene får en ladestasjon i hver ende av linjene hvor bussen skal lades minimum seks minutter. Foto: Siemens