– Skinnegangen er slitt. Egentlig er skinnene buet på toppen, men de slites ned og blir flate.

– Nå skal de reprofileres for å få tilbake sin opprinnelige form. Det er første gang at dette gjøres på Gråkallbanen, sier prosjektkonsulent Svein Grøndalen i Boreal Bane AS.

Arbeidet skal pågå på kveld og tidlig natt, fra klokken 19.00 til 02.00, fra onsdag 20. september. Arbeidet begynner på Munkvoll og beveger seg i første omgang ned mot Rognheim og Hoemsbrua. Det meste av arbeidet vil foregå på strekningen fra Ilaparken opp til Lian. I tillegg skal det slipes på skinnene i en passasje i kvartalet St. Olavs gate, Dronningens gate og Tordenskjolds gate, og en liten stubb i Kongens gate.

Støy på kveld og natt

– Det blir en del støy og gnistregn når arbeidet gjøres. Det er sendt sendes ut nabovarsel fortløpende med tre dagers varsel, etter hvert som arbeidet flytter seg, til folk som bor langs banen, sier Grøndalen.

Vedlikehold: Svein Grøndalen i Boreal Bane varsler trikkepassasjerer og naboer til Gråkallbanen om arbeidet på skinnegangen de kommende ukene.

I forbindelse med arbeidet forventer Boreal Bane et støynivå på rundt 100 dBA, målt en meter fra slipeutstyret. Grøndalen eksemplifiserer med at gressklipperstøy målt på samme vis ligger rundt 85 dBA.

– Husene langs linja ligger 20–30 meter ifra, så støynivået faller på vei dit. Vi ligger under tillatte grenser. Maskinene som gjør jobben beveger seg i gangfart, og går litt frem og tilbake. Vi antar at støyen vil høres en time eller to når maskinene jobber i et område.

Reprofileringen av skinnegangen vil ramme noen av Gråkallbanens avganger på kveldstid. På enkelte strekninger vil det i perioder bli kjørt buss for trikk, og det gjelder spesielt fra Munkvoll og opp til Lian, opplyser Grøndalen.

De eldste skinnene som nå skal slipes er rundt 35 år gamle, mens de nyeste er lagt de siste to årene. Det foregår en kontinuerlig utskifting av skinnegangen som en del av det løpende vedlikeholdet.

Rute 1: På enkelte deler av Gråkallbanens rute vil det i de kommende ukene bli satt inn buss for trikk.

Glattere spor, mer komfort

Det er selskapet Vossloh Rail Services Scandinavia AB som utfører jobben. Arbeidet vil pågå ut neste uke, og maksimalt i 14 dager, forteller Grøndalen. Etter at støyen og slipingen er over loves både passasjerer og trikkeskinnenaboer en mer behagelig trikkeopplevelse.

– Over tid blir det humper på skinnene. Det humper, rister og bråker og slitasjen på skinnene og trikkehjulene øker. Med glattere spor og hjul blir det mer behagelig å sitte på med trikken og det blir mindre kjørestøy for omgivelsene rundt banen, sier Grøndalen.

Skinnegang: Det har aldri tidligere vært gjennomført sliping av skinnegangen på Gråkallbanen. Fra og med 20. september skal et tysk firma gjennomføre arbeidet på store deler av banen.