NTNU vil ikke si noe om de vil ha endringer rundt de russiske samarbeidspartnerne til Starmus - hvis det blir en ny festival i Trondheim i 2019.

På det faglige programmet dominerte amerikanere på Starmus. Ingen russere holdt foredrag fra hovedscenen, til tross for at landet er en gammel stormakt i romforskning. Men den russiske Starmus-sponsoren Kaspersky Lab og festivalens russiske mediapartner RT har kommet i amerikanernes søkelys.

Ut med Kaspersky

Amerikanske myndigheter beordret forrige uke fjerning av programvare fra selskapet Kaspersky Lab fra alle statlige datasystemer. Selskapet er blant de ledende innen antivirusprogrammer og datasikkerhet. Kaspersky Lab var sammen med Omega internasjonal sponsor til Starmus, og deltok både med toppsjefen Eugene Kaspersky, og faglige programmer.

Russia Today og King

Tv-kanalen RT, tidligere Russia Today, var en av fire mediepartnere for Starmusfestivalen. Selskapet deltok med tv-team i Trondheim og sendte mye fra festivalen. I New York Times Magazine sist helg blir det hevdet at RT er et sofistikert våpen i en informasjonskrig som russiske myndiheter driver mot Vesten.

Larry King og Oliver Stone, to av de største kjendisene på Starmus-programmet, har også russiske forbindelser. Kings talkshow vises i USA på RTs kanal. King er ikke ansatt i RT, men hans produksjonsselskap selger intervjuprogrammene til RT.

Kritikk mot Stones Putin-film

Stjerneregissør Oliver Stones siste firetimers dokumentarfilm består av intervjuer med president Vladimir Putin. Stone blir i mange vestlige media kritisert for å være for ukritisk mot Putin. Stone hisset seg kraftig opp på pressekonferansen da Adresseavisens journalist spurte om han ikke var redd for å bli sett på som en PR-agent for Putin.

- RT er et verktøy for regimet

Jakub Godzimirski ved Norsk utenrikspolitisk institutt forsker på Russland og har blant annet studert russiske media.

- RT er et instrument i den russiske ledelsens verktøykasse, sier Godzimirski.

- Tv-selskapet får massiv økonomisk støtte fra russiske myndigheter. Det uttalte målet er å bryte det angloamerikanske mediehegemoniet med selskaper som CNN og BBC har. RT opererer i Vesten og Midtøsten og formidler det russiske synet på hvordan verden er skrudd sammen, og ønsker å påvirke opinionen i utlandet. RT kan formidle hva de vil. Det betyr at vi må være kritiske seere. På langt nær alle er det.

- Hvordan er dette forskjellig fra hvordan vestlige nyhetsorganisasjoner opererer?

- CNN er privat eid og opererer uavhengig og kritisk. Selv om BBC er statseid, jobbes det mye med å være uavhengig og troverdig. Russisk propaganda er intelligent. Ikke gjennom direkte løgner, som oftest. Det kan bli avslørt. Men den politiske agendaen kommer til syne gjennom valg av tema og kilder, gjerne ytterliggående personer og organisasjoner i vestlige samfunn. I Russland har myndighetene kontroll over alle viktige tv-stasjoner. Dette har hele tiden vært Putins politikk. RT skal appellere til seere i Vesten og opererer annerledes enn de hjemlige mediene, men lojaliteten til regimet er det samme.

- Forlengelse av kald krig

Ifølge Godzimirski strides forskerne om Russland har en «grand strategy», der alle deler av statsapparatet arbeider koordinert med en langsiktig målsetting. Noen mener russerne handler mer tilfeldig, og uten særlig langsiktige mål.

- Kanskje er et av motivene bak RT ganske enkelt å skaffe seg tilgang til i statlige penger for å lage tv. Men jeg tror ikke russiske myndigheter vil bruke så mye penger på dette hvis de ikke har klare langsiktige interesser. Ifølge tenketanken Rand Corporations analyse fra mai i år, er Russland opptatt av å skape et positivt bilde av seg selv i verden og å undergrave demokratiske institusjoner i andre land. Vesten er fienden. Dette er en slags forlengelse av kommunismens kamp mot kapitalismen, sier Jakub Godzimirski.

- Er det oppstått en sterk antirussisk stemning i USA?

- Ikke så mye. Anklagene rettet mot Trump om å være pro-russisk forhindret ham ikke fra å vinne valget. Samtidig er de som var kritiske til Russland fra før, blitt enda mer kritiske.

- Antirussisk stemning

Julie Wilhelmsen, seniorforsker ved NUPI, mener New York Times har fått en sterk slagside mot Russland. I etterkant av presidentvalget i USA og angivelig russisk innblanding, er det god grobunn for konspirasjonsteorier om Russland, mener Wilhelmsen.

- Jeg synes ikke avisen preges av kjølige analyser av Russland. All pressedekning har en slagside, også vestlig presse. Store vestlige medier med baser i andre land formidler et vestlig perspektiv på det de ser. Det er dette Russland sier de prøver seg på. Det er riktig at russisk mediepraksis er annerledes enn den vestlige. Mediene er et instrument for staten og det er flere "falske nyheter" i russiske statseide medier enn i vestlige. Russiske medier gir gjerne roperten til personer i Vesten som de mener taler Russlands sak. Men det er en overdrivelse å tro at kanalen er del av en stor strategi for å undergrave vestlige demokratier,og at den står i ledtog med nettroll og produsenter av falske nyheter på nettet, sier Wilhelmsen.

NTNU evaluerer Starmus

Prosjektleder Trond Singsaas vil ikke si om søkelyset på Starmus russiske samarbeidspartnere påvirker NTNUs forhold til festivalen.

Singsaas opplyser at NTNU legger frem en egen evalueringsrapport i løpet av de nærmeste ukene.

- Den vil danne grunnlag for å vurdere om NTNU og Trondheim skal være vertskap for en ny Starmus-festival i 2019. Det som avgjør, er hvilke verdier en ny festival vil kunne skape, for NTNU, for regionen og i et nasjonalt perspektiv. Hvilke sponsorer og samarbeidspartnere som kan være aktuelle, må vurderes etter at det er besluttet om vi ønsker en ny vitenskapsfestival. NTNU tar derfor ikke i dag stilling til om noen av de tidligere samarbeidspartnerne for Starmus eventuelt ikke skal være med videre, skriver Trond Singsaas i en e-post.

Prosjektsjef Trond Singsaas (t.h.) fra NTNU sammen med Povel Torudd (t.v.) fra Kaspersky Lab og Rolf Jarle Brøske. Foto: VEGARD EGGEN
På russisk kanal: Talkshowlegenden Larry King sendes i USA på den russiske kanalen RT. RT var mediapartner for Starmus-festivalen i Trondheim. Foto: MARIANN DYBDAHL
Foto: Christopher Olssøn
Foto: FRANK CADAMARTERI