- Det er ett av mange forebyggende tiltak mot mobbing, sier rektor Nina Lykke. Mandag gjestet kunnskapsministeren Stabbursmoen skole.

- En annen ting er at vi er opptatte av er at elevene skal være skolevenner. Selv om de ikke har sosial kontakt eller kommer så godt overens på fritida, samarbeider vi på skolen. Da er vi på jobb og oppfører oss profesjonelt, sier Lykke.

Som de fleste andre trondheimsskoler har Stabbursmoen deltatt i Respekt-programmet. Skoleutviklingsprogrammet består av kurs, veiledning og eget arbeid på skolene. I dag er Respekt en naturlig del av hvordan man bevisst oppfører seg hyggelig og høflig mot hverandre.

Nina Lykke, rektor ved Stabbursmoen skole.

- Dessuten er vi en 1-10-skole og vi har mange opplegg som gjør at elevene skal bli kjent med hverandre på tvers av trinnene, sier Lykke.

Høye mobbetall over tid

Elevundersøkelsen fra i fjor viste at 6,3 prosent av elevene i grunnskolen og på videregående utsettes for regelmessig mobbing. Hele 50 000 barn og unge opplyser at de opplever seg plaget av medelever eller voksne ved skolen, direkte eller digitalt, to til tre ganger i måneden eller oftere. Over 40 prosent av disse elevene sier at ingen på skolen visste om det. 16 prosent svarer at skolen visste om mobbingen, men ikke gjorde noe.

- Når den nye mobbelovgivningen nå er på plass, vil det være lettere å identifisere mobbing. Både fordi ansvaret er så tydelig plassert og fordi det fører med seg et kompetanseløft i skolen, sier fungerende kunnskapsminister, Henrik Asheim (H).

Fungerende kunnskapsminister Henrik Asheim.

Ny mobbelov

Kort sagt er det skolen selv som skal sørge for at elevene har det trygt og godt. Det er lovfestet en nulltoleranse mot mobbing. Skolen har plikt til å undersøke saken med en gang de er informert om at en elev føler seg utsatt. Og de skal handle. Rektor må sørge for at barn og foreldre blir hørt. Gjennom den såkalte aktivitetsplikten skal skolen lage en plan som definerer problemet og hvilke tiltak som skal settes inn.

- Det at man får saken undersøkt med en gang er viktig. Det stilles flere spørsmål på et tidligere tidspunkt. Slik får man forhåpentlig avklart hvor alvorlig saken er. Noe kan ordnes opp i der og da. Aktivitetsplikten er et resultat av man ser at mange saker er alvorlige, kanskje verre enn antatt. Disse forplikter skolen seg til å forsøke å løse, sier Asheim.

Mobbing forsvinner ikke av seg selv

Tallene for mobbing har vært stabile de siste årene. Til tross for nasjonale og lokale tiltak, mobbeprogrammer og nullvisjoner blir barn mobbet.

- Det at vi ikke ser endringer, er den store frustrasjonen, innrømmer kunnskapsministeren.

Forrige regjering satte ned Djupedalutvalget, som la grunnlaget for denne regjeringens arbeid mot ny lovgivning.

- Nå har vi et nytt gjennomarbeidet regelverk som klart plasserer ansvaret i skolen. Det håper vi og tror skal hjelpe. Vi kan ikke ha noe annet mål enn at ingen skal utsettes for mobbing i skolen, sier Henrik Asheim.

Stor delegasjon: Fra venstre Unn Mari Norbeck som jobber med læringsmiljø i Trondheimsskolen, Anne Kristin Hjukse er kommuniksjonssjef i Kunnskapsdepartementet, kommunaldirektør Camilla Trud Nereid, fungerende kunnskapsminister Henrik Asheim, Linn-Hege Eliassen fra departementet, Nina Lykke, rektor ved Stabbursmoen skole og Gro Beate Vige fra departementet.

Mange er saker er allerede meldt videre

Til tross for regelverk og lovpålagte tiltak opplever mange at mobbing og utenforskap ikke tar slutt.

Hvis det ikke blir bedre, eller hvis tiltakene ikke er gode nok, kan foreldre melde saken til Fylkesmannen etter fem dager. Skolene skal ikke lenger fatte enkeltvedtak om mobbing. De kan i stedet konsentrere seg om handling og tiltak. Fylkesmannen er instansen som eventuelt fatter vedtaket etter opplæringslovens paragraf 9A, på folkemunne kalt «mobbeparagrafen». Skolen må deretter etterkomme det Fylkesmannen pålegger dem av tiltak. Klageinstansen deretter vil eventuelt være Utdanningsdirektoratet.

Etter skolestart i august er allerede 12 saker meldt til Fylkesmannen i Sør Trøndelag. Fire saker er tatt til behandling og ett vedtak er fattet. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag har fått 6 saker på sitt bord som er under behandling. Begge instanser sier at tallet er høyt, men at det var forventet ved ny lovgivning.

Trives: Maria Eriksen Storrø, elevrådsleder på Stabbursmoen og medlem av Ungdommens bystyre, bidro til å fortelle om hvordan skolen jobber for å ivareta kvaliteten på elevenes læringsmiljø og å redusere mobbing og problematferd.