Tirsdag kom Statens havarikommisjon for transports rapport etter dødsulykken på fylkesvei 770 ved Nakling i Nærøy kommune i november 2014.

En 37 år gammel mann omkom i ulykken som skjedde da vogntoget han kjørte veltet.

Vogntoget var lastet med to betongelementer som tilsammen veide rundt 28 tonn, og disse ble støttet opp av A-formede støtter, såkalte A-krakker.

Ifølge rapporten veltet vogntoget da lasten forskjøv seg på grunn av svikt i disse A-krakkene i en høyresving.

Kritikk mot transportfirma

Statens havarikommisjon kommer med kritikk av transportfirmaet, Overhalla Transport AS, etter ulykken.

Undersøkelser har avdekket mangelfulle rutiner og prosedyrer for sikring av last hos transportfirmaet, og mangelfull opplæring av førerne innenfor dette området, ifølge rapporten.

Havarikommisjonen mener A-krakkene som støttet opp betongelementene ikke var dimensjonert for de belastningene de ble utsatt for under transporten, og at sveisearbeid på A-krakkene ikke var utført på en fagmessig måte.

I rapporten skriver kommisjonen blant annet:

- Overhalla Transport AS tegnet og bestilte A-krakkene som skulle brukes til transport av betongelementet uten at det ble satt krav til styrke eller dokumentasjon for disse.

- Overhalla Transport AS hadde ikke prosedyrer eller rutiner som beskrev hvordan mellomlegg mellom A-krakker og betongelementer skulle festes.

- Overhalla Transport hadde ikke utarbeidet prosedyrer for hvordan stående betongelementer skulle plasseres og sikres i forbindelse med transport på vei.

Kritikk mot eier av støttene

Også Overhalla Betongbygg AS som eide A-krakkene får kritikk.

- Som eier av A-krakkene tillot Overhalla Betongbygg AS at Overhalla Transport AS benyttet disse i forbindelse med transport selv om det ikke var dokumentert hvilke belastninger de var dimensjonert for.

Skader på A-krakken som ble brukt i forbindelse med transporten Foto: STATENS HAVARIKOMMISJON FOR TRANSPORT

Kommer med flere tilrådninger

Statens havarikommisjon påpeker i rapporten at Overhalla Transport AS etter ulykken har erstattet alle eksisterende A-krakker med tilsvarende utstyr som er sertifisert og godkjent for nærmere angitte vekter og belastninger, og at det er utarbeidet et kvalitetssystem, hvor plassering og sikring av last samt opplæring av førere er beskrevet.

Kommisjonen skriver imidlertid:

«Statens havarikommisjon for transport tilrår at Overhalla Transport AS reviderer sitt kvalitetssystem slik at det gir spesifikk veiledning eller føring for sikring av stående betongelementer som transporteres både med og uten bruk av A-krakker, og at førerne gis tilstrekkelig opplæring innenfor dette området.»

Havarikommisjonen kommer også med flere andre tilrådninger i rapporten, som i tillegg til ulykken i Nærøy også omhandler en ulykke på E18 i Aust-Agder fra 2014 der to betongelementer falt av et vogntog. I ulykken på E18 var det ikke personskade.

- Enig i kritikken

Daglig leder i Overhalla Transport AS Rolf Amdal, kommenterer rapporten slik.

- Jeg synes det som kommer frem i rapporten er greit, og jeg er enig. Vi var for dårlig når det gjelder utstyret som ble brukt, og vi burde ha gjort bedre beregninger på utstyret.

Han understreker at firmaet har satt i verk flere tiltak etter ulykken, og mener selskapet allerede har gjort det som havarikommisjonen tilråder.

- Vi har forbedret oss når det gjelder sikring av betongelementer under frakt etter ulykken. Vi har hatt kurs for sjåførene når det gjelder dette. Vi har utarbeidet kvalitetssikringssystemer og har folk som følger opp dette hele tiden, sier Rolf Amdal.

Overhalla Betongbygg AS, som eide A-krakkene, får kritikk for at de tillot bruke av krakkene selv om det ikke var dokumentert hvilke belastninger de var dimensjonert for. Det kommenterer admistrerende direktør Arnt Ove Amdal slik.

- Det er tilfellet, og vi hadde ikke gode nok rutiner på dette. Etter den veldig alvorlige ulykken har vi satt inn helt nye rutiner for transport av betongelementer. Vi har satt i gang årlige kontroller og sertifisering av vårt utstyr som brukes til slik transport, sier Arnt Ove Amdal.

Ifølge Namdalsavisa er ingen, verken firma eller enkeltpersoner straffet eller bøtelagt etter ulykka. Lensmann i Nærøy og Vikna, Erik Stovner opplyser at politiet har henlagt saken, skriver avisa.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter