- Det er ikke å komme fra at dette er et særlig viktig tiltak for jenter, sa SVs Ingrid Marie Sylte Isachsen.

- At AtB på eget initiativ har innført nattbuss i Trondheim er bra, men prisen er for høy - 100 kroner per person uavhengig av om man er ungdom, student eller voksen. Og det er stort sett slik at ungdom og studenter har dårligere råd enn befolkningen for øvrig, i tillegg til at terskelen for å benytte seg av tilbud som pirattaxi er lavere. Det er et problem, særlig i et sikkerhetsperspektiv og særlig for jenter. Dessverre. Derfor er det viktig at vi som bystyre følger opp våre egne mål om å få ungdommen i denne byen trygt hjem også i helgene, sa SV-representanten.

Les også: Slik blir det nye rutekartet for buss i Trondheim fra 2019

Hun la fram forslaget fra SV, Ap. Sp, KrF, MdG, V der de fastslo at nattbussen skal inngå i det vanlige takstsystemet. Det betyr at nattbussen blir gratis for studenter og ungdom som har periodekort hos AtB. Også ungdom og studenter uten periodekort, bør ha anledning til å kjøpe billett til ordinær takst på nattbuss, foreslo Sylte Isachsen.

Bystyret mente at dette må finansieres over Miljøpakken, sammen med fylkeskommunen, som egentlig har ansvaret for kollektivtrafikken. Fylkeskommunen har i sitt vedtak dyttet en del av regningen over på Trondheim.

Les også: Protesterte mot dyr nattbuss

Frp kritisk

Frps Mats Ramo varslet at han var mot dette og viste til nettopp det at det er fylkeskommunen som skal finansiere buss, ikke Trondheim. Han fikk imidlertid ikke stort gehør, og det fikk heller ikke Pensjonistpartiets Svein Otto Nilsen som ser for seg en framtid som student når han er ferdig som politiker. Han vil derfor ikke ha aldersgrense på studentrabatten (i dag 34 år), men det var ikke bystyret enig i. Det Nilsen fikk tilslutning til var et forslag om at pensjonister og uføre også skulle få samme ordning som studentene.

Både Bergen og Oslo har innført ordinære takster på sine nattbusser for studenter og rådmannen ser det også som svært ønskelig at Trondheim er der:

Fylkeskommunen har beregnet at dette vil koste mellom fire og seks millioner å innføre. Trondheim/miljøpakkens andel kan raskt bli tre millioner kroner.

- Vi er veldig fornøyde. Nå ser det ut som det blir gratis nettbuss når du har periodekort og kanskje også ordinær takst om du ikke har periodebillett, sa velferdstingets leder, Thomas Krogstad Eriksen.

- Det betyr at det hjelper å presse på, understreket han.

Billigere med familier

Den som også fikk gjennomslag var Sps Marte Løvik. Hun foreslo på vegne av Sp, Ap, SV, MdG, V, KrF at man ber om en vurdering av å innføre ordning tilsvarende helgene med gratis buss for barn med reise sammen med voksen også i ukedagene. Meningen er å gjøre buss til et bedre alternativ enn privatbil for barnefamilier.

Bystyret vedtok også at man anbefaler å opprettholde tiltaket fri periodelengde i hele Trøndelag (at man selv bestemmer hvor lang periode man betaler for, at det ikke er faste perioder satt av AtB). Rådmannen frykter at faste perioder vil kunne føre til mindre bruk av kollektivtrafikk rundt ferieperioder som vinter-, høst-, og påskeferie. Og at dette vil kunne gjøre det vanskeligere å nå nullvekstmålet.

KrFs Geirmund Lykke var bekymret for at prisen på enkeltbilletter er foreslått å koste hele 37 kroner og at dette vil forsterke problemet med at fritidsreisene gjøres med bil.

- En mulig måte å redusere den effektive billettprisen for slike reiser ville være å øke overgangsperioden slik at flere kan ta returreise uten å betale på nytt, feks ved å øke den til tre timer. Barn og unge vil da få et rimelig reisetilbud, som burde kunne redusere noe av foreldrekjøringa, foreslo han på vegne av flertallet og han fikk tilslutning til også dette.

Les også: Kollektivtilbud med førerløse busser og selvkjørende ferjer og hurtigbåter

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Politikerne i Trondheim vedtok at Miljøpakken må være med å finansiere gratis nettbuss for studenter og ungdom. Foto: Mari Vold