- Brattørbrua skal flyttes sidelengs bort mot Blomsterbrua (Verftsbrua, journ.anm), og blir gjort om til gang- og sykkelbru, sier Eva Solvi til Adresseavisen.

Hun er avdelingsdirektør i Statens vegvesen, som for øyeblikket jobber med å lage en reguleringsplan for de nye bruene mellom Kjøpmannsgata og Havnegata.

Brattørbrua skal etter planen flyttes omtrent til der de to pålene til høyre i bildet står.

Solvi regner med å få reguleringsplanen politisk behandlet våren 2018. Arbeidet med å få tillatelse til å flytte den verneverdige brua (se faktaboks) 30-40 meter har involvert både byantikvaren og riksantikvaren.

Bygger ny bilbru

- De fleste bruer hvor båter skal kjøre under har en løftemekanisme. Brattørbrua har skiveplater den ruller på, noe som var unikt for tida den ble bygget på. Det er på grunn av teknologien at den er fredet.

En moderne bru dimensjonert for tyngre kjøretøy skal bygges der Brattørbrua står i dag. Ifølge Solvi kan bare kjøretøy opp til 2,5 tonn kjøre over Brattørbrua den eldre.

Brua er en såkalt rullebru, og på grunn av den spesielle teknologien for å åpne den, ble brua fredet i 2008. I 2017 ble den rehabilitert.

- Vi samarbeider med Aas-Jakobsen som har spesialkunnskap om bruer. Den nye brua vil bli dimensjonert for 50 tonn, ha to kjørefelt samt sykkelfelt og fortau på begge sider. Selv om brua som flyttes blir for fotgjengere og syklister, er det mange som skal til og fra Brattøra og Lade som vil bruke den nye brua.

Knyttes til «nye» Kjøpmannsgata

I slutten av september ble det klart at det svenske arkitektkontoret Mareld skal utforme «nye» Kjøpmannsgata. Planen til Mareld er å erstatte deler av dagens fortau med en bryggepromende i tre.

Promenaden skal bestå av integrerte benker og avsatser med tre som hovedmateriale, og den skal gå helt til Krigsseilerplassen.

Når brua flyttes, skal den bli en forlengelse av oppgraderte Kjøpmannsgata.

Denne plassen ønsker Mareld som et åpent og romslig sted, med en ny pir som utsiktspunkt mot Nidelva.

Se flere av forslagene som kom inn til konkurransen om nye Kjøpmannsgata her

- Gang- og sykkelbrua blir en forlengelse av dette. Jeg tror den gamle brua vil være med på å gi området med historiske Kjøpmannsgata og fine bygninger et løft, sier Solvi.

Ikke problemer for båtene

Hun tror ikke ei ekstra bru i Kanalen vil føre til økte problemer for byens båtfolk.

- Den nye brua vil heves og senkes på vanlig måte. Det er Vegtrafikksentralen som styrer det med åpning av bruer, og her vil det bli som på Skansen, hvor Svingbrua og Jernbanebrua åpnes synkront.

Det er ikke bestemt når det blir byggestart, men Solvi håper å få penger til å realisere prosjektet i løpet av noen år.