- Vi slår på en måte to fluer i én smekk. Forholdene for sjøfuglen legges bedre til rette, samtidig som det blir lettere for folk å ta seg frem på denne delen av Ladestien, sier Odd Arne Nilsen, driftsleder i Trondheim bydrift.

Rådgiver i Idrett og friluftsliv i Trondheim kommune, Marius Winge Austeen, sier omleggingen av Ladestien har vært ønsket i mange år, med Miljøenheten i kommunen som en viktig pådriver.

- Da første del av Ladestien ble anlagt i Leangenbukta på midten av 80-tallet, skulle traseen være midlertidig. Stien viste seg å være uhensiktsmessig slik den var plassert nede ved sjøkanten. Først nå er stien flyttet, understreker Nilsen.

Ladestien er bygget etappevis. Fra starten i Ormen Langes veg på Nyhavna og til Hansbakkfjæra der den ender, er Ladestien 10,5 km lang.

Ladestien får nå en annen trasé 700–800 meter øst for Devlebukta og frem til Statoils forskningsanlegg på Rotvoll. Den nye stien kommer nærmere Leangen Gård og følger Rotvoll Allé noen meter før den svinger til venstre og ned til Ladestien. Man unngår de mange bakkene og det delvis overgrodde partiet i Leangenbukta med greiner og steiner, som gjør det utfordrende for mange å ta seg frem. Med det man vet i dag hadde Ladestien kanskje blitt lagt litt annerledes enkelte steder, medgir Nilsen.

Lettere å ta seg frem

Parkeringsplassen ved Leangen Gård vil bli utvidet noe, ifølge driftsleder Nilsen. Men på langt nær alle kan gjøre regning med å få parkert bilen. Austeen sier kommunen ønsker å gjøre tilgjengeligheten til p-plassene ved badestrendene noe bedre, men det er ikke aktuelt å ta av grøntarealene for å utvide p-plassene. Folk oppfordres i størst mulig grad til å ta seg frem til byens utfartsområder uten bruk av bil. Deler av p-plassene kan bli forbeholdt sykkelparkering.

Nilsen og Austeen forteller at Ladestien er blitt en knallsuksess, stien brukes mye mer enn man hadde trodd på forhånd. Den er folkehelse i praksis. Ladestien er godt kjent også andre steder i landet. Det kommer representanter fra andre kommuner for å se og lære.

Flyttingen av stien blir på ingen måte noe dyrt prosjekt. Odd Arne Nilsen forteller at Trondheim bydrift flytter eksisterende masse og fyller på med ny grus. I tillegg må det ryddes i vegetasjonen langs den nye traseen. I Leangenbukta skal det plantes tindved og rogn for å skjerme fuglene fra stien. På grunn av den tørre varme høsten har anleggsarbeidene kunnet skje raskere enn forventet. Den siste finpussen vil pågå gjennom vinteren.

I Rotvollbukta planlegger kommunen å ruste opp området ved det røde naustet og moloen. Det jobbes med planer om å gjøre om naustet til serveringssted og bygge offentlige toaletter som ved Ladekaia.

Planter frukttrær

Vest for Leangen Gård langs stien plantes frukttrær, der folk fritt kan plukke epler og kirsebær.

Dagens trasé i Leangenbukta vil bli tilbakeført til naturen. Det vil ikke bli sådd gressfrø. I stedet skal egne arter i området få lov å spre seg. Nilsen tror at allerede i løpet av neste år vil dagens sti ha grodd igjen. Brua over bekken er flyttet til den nye traseen. I dag er bare deler av den nye traseen tatt i bruk, mens hele nytraseen vil stå ferdig til bruk i løpet av noen dager.

- Vi er veldig godt fornøyd med at stien endelig er flyttet. Allerede på 90-tallet ble det første initiativet tatt, sier Morten Haugen, naturforvalter i Miljøenheten.

Han forteller at på strekningen Sentrum–Malvik er flere viktige områder for sjøfugl forsvunnet. I den senere tid er også Grilstadfjæra og Ranheimsfjæra nedbygd.

Arter kommer tilbake

- I dag er det bare Leangenbukta og Grytbakkfjæra tilbake. Dette er verdifulle områder for hekkende sjøfugl vi må ta vare på. Man må unngå forstyrrelser fra folk og hunder. Vi håper at fuglearter som i dag er mer sjeldne, kommer tilbake til Leangenbukta, opplyser Haugen.

Leangenbukta regnes som et svært viktig viltområdet året rundt, med 182 registrerte arter, hvorav hele 83 forskjellige arter vannfugl. I den forbindelse er det nødvendig å skjerme området med ny vegetasjon. Det foreligger også planer om å sette opp et par utkikkspunkt for fuglekikking og grave ut en ferskvannsdam på om lag 200 m² i det sumpaktige området nedenfor Statoil-bygget.

Ladestien skal for øvrig forlenges fra Hansbakkfjæra til Væreholmen. Dette vil gi 1,4 km ekstra turvei, men flere har uttrykt skepsis mot å legge stien helt nede ved sjøkanten i Værebukta av hensyn til fuglelivet. Bystyret skal behandle saken 26. oktober, i forbindelse med plan for friluftsliv og grønne områder.

En sammenhengende tursti

I dag starter en turvei ved tidligere Killingdal gruveselskap i Ilsvika, som går inn mot byen. Med en fremtidig byomforming på Nyhavna vil man ifølge Marius Winge Austeen kunne utvikle en sammenhengende forbindelse mot Brattøra. Om noen år er målet å kunne få en sammenhengende gangforbindelse fra Killingdal til Ladestiens start i Ormen Langes veg.

- Trondheim kommune er i dialog med Malvik kommune om å forlenge turveien. Malvik kommune ønsker å legge turveien på deler av dagens jernbanespor om det bli flyttet i forbindelse med et fremtiidg dobbeltspor. Med en forlengelse til Væreholmen ligger forholdene godt til rette for å koble seg til Malvik, sier Austeen.

Forlenger turstien: Kartet viser eksisterende turforbindelser i grønt og planlagte forlengelser i oransje. Målet er å ha en sammenhengende turvei fra Killingdal i Ilsvika og innover i Malvik kommune. Foto: Trondheim kommune
Værsågod: Kommunen planter frukttrær langs Ladestien ved Leangen Gård der turgåere fritt kan plukke epler og kirsebær. Foto: Therese Jægtvik, Adresseavisen
Flytter traseen: Ladestien får nå en annen trasé 700–800 meter øst for Devlebukta og frem til Statoils forskningsanlegg på Rotvoll. Foto: Therese Jægtvik, Adresseavisen
Fin utsikt: Den nye stien kommer nærmere Leangen Gård og følger Rotvoll Allé noen meter før den svinger til venstre og ned til Ladestien. Foto: Therese Jægtvik, Adresseavisen