- Kulturkomiteen i Trondheim har enstemmig vedtatt at en videreføring av Ladestien ikke skal legges langs sjøen i Grytbakkstranda, sier komitéleder Svein Otto Nilsen fra Pensjonistpartiet.

Forslaget ble fremmet på vegne av Arbeiderpartiet, Pensjonistpartiet, SV og Venstre. Høyre støttet også forslaget, og innstillingen er enstemmig.

- Det er ingen grunn til å tro at bystyret ikke skulle slutte seg til innstillingen fra kulturkomiteen når bystyret skal behandle saken 26. oktober. Jeg har ikke fått signaler om at forslaget skulle bli endret, sier Nilsen.

I disse dager flytter Trondheim bydrift Ladestien på en 900 meter lang strekning i Leangenbukta, nettopp av hensyn til fuglelivet. Stien flyttes fra fjæra og opp til åkerkanten. Masse fra den eksisterende stien brukes på den nye traseen, også brua over bekken blir flyttet lenger opp i terrenget.

Møtte motstand

Motstanden mot å legge Ladestien langs sjøen i Leangenbukta har vært stor omtrent fra første dag. Det er først og fremst Miljøenheten i Trondheim kommune som har vært pådriver for å flytte Ladestien i Leangenbukta. Også når stien nå skal forlenges på Ranheim har mange røster hevet seg for å skjerme sjøfuglene, en av dem er entreprenør Karl-Ove Bjørnstad.

Rådmannen foreslår å forlenge stien langs sjøen fra Hansbakkfjæra til Væreholmen, en strekning på 1,4 km. Det synes mangeårig medlem av Naturvernforbundet og WWF, Karl-Ove Bjørnstad, er trist. Hans forslag om at kommunen kan velge en allerede opparbeidet sti, ser ut til å vinne gehør blant byens politikere.

- Hvis dette blir utfallet i bystyret, blir jeg svært glad. Det må da være en berikelse å gå gjennom en kornåker også. Og det er mye bedre å se fuglene på avstand og ikke trampe i reirene til fuglene, sier Bjørnstad.

Selv har han ikke lenger jobbet aktivt med denne saken, siden han sto frem i Adresseavisen i juli og talte varmt for en annen trasé, men vet at andre har jobbet i kulissene.

Gir store ulemper

Svein Otto Nilsen sier det ikke er tilrådelig å forlenge Ladestien langs fjorden. Det vil føre til store ulemper for fuglelivet langs byens østområder, den unike tindvedskogen ved Grytbakkstranda og øvrige store naturinngrep å legge stien langs sjøen.

- Jeg håper bystyret vil vedta at en forlengelse av Ladestien skal gå fra Hansbakkfjæra, via gangbrua over jernbanen og videre etter pilegrimsleden inn til Være. Derfra følger stien den gamle gårdsveien forbi Være Nedre frem til Smedstrand, og videre over ny bru og etter eksisterende sti mot Væreholmen, sier Nilsen.

- Mange ønsker at Ladestien skal ligge så nært fjorden som mulig?

- Flere er nok av den oppfatning, men her må hensynet til dyre- og fuglelivet veie tyngst. Dessuten blir det langt billigere å følge mest mulig av eksisterende traseer fremfor å bygge en helt ny sti. Det er bare tull at en tursti absolutt må gå langs fjæra. Ved å trekke stien et stykke unna, får man bedre oversikt over landskapet, sier Nilsen.

Ekspropriert tomt

Trondheim kommune har ekspropriert 2,6 mål av en tomt Karl-Ove Bjørnstad eier på Ranheim for at Ladestien skal kunne forlenges. Værebukta er den eneste urørte fuglefjæra som er igjen mellom Ladehammeren og Være. Ladestien i Leangenbukta skal tilbakeføres til naturen og det skal plantes ny vegetasjon for å skjerme fuglene.

I Værebukta mellom jernbanesporet og vannkanten er det svært trangt. Stien er planlagt så bred at rullestoler og barnevogner skal kunne passere hverandre. Uansett hvor nært den legges langs jernbanelinjen, vil stien komme i flomålet og over gresset der fugler raster. Nå ser det ut til at Bjørnstads ønske om at stien føres på oversiden av jernbanen et stykke langs Ranheimsveien til Værebrua og ned mot sjøen igjen, kan vinne frem i bystyret.

Ladestiens forlengelse: Karl-Ove Bjørnstads eiendom på Grytbakkstranda er markert oransj. Rød strek viser den planlagte forlengelsen av Ladestien. Blå linje er jernbanen.