Grøntvedt var en av mange som smilte fornøyd da første avgang var et faktum i grålysningen mandag morgen.

Både ordfører Tom Myrvold og varaordfører Finn Olav Odde peker på Grøntvedts nære forbindelse med reder, investor og styreleder, Ola Olsen, i Flyviking, som avgjørende for etableringen.

Selv er Grøntvedt forsiktig med å ta på seg æren for dette.

- Tilbudet Flyviking kom med var veldig bra. Jeg vil berømme alle her for at vi har greid å få det til. Nå blir det opp til oss, til brukerne å få det til å gå videre. Vi ønsker jo et godt og konkurransedyktig flytilbud. Og dette blir en av de siste sjansene Ørland får, om det ikke går nå, sier Grøntvedt.

Han snakker om det han mener er en bærekraftig rute, med riktig flytype, og et selskap med riktig strategi. Det hele passer som hånd i hanske for Ørland og Fosen.

- Det viktigste med dette er at vi nå greier å knytte oss på veden så kjapt, sier han.

Her kan du lese Adresseavisens intervju med Flyviking-gründer Ola Giæver, som selv var kaptein på den første avgangen fra Ørland flystasjon til Gardermoen.

Kort prosess

Næringslivsmannen, som har bygd opp fiskematselskapet Grøntvedt Pelagic AS, som hadde en omsetning på 590 millioner kroner i 2016, har selv vært involvert i diskusjonene om en ny flyrute siden i vår. Der har han jobbet tett blant annet med varaordfører Finn Olav Odde.

Bjørnar Grøntvedt (til v.) sammen med Flyviking eier og gründer Ola Giæver.

- Jeg kjenner Ola (Olsen) godt fra før. Vi har kjøpt mye sild og makrell av ham. Det hjelper jo at vi kan koble sammen forbindelser slik, sier Grøntvedt.

I likhet med mange andre næringslivsaktører på Fosen har selskapet hans også støttet ruten gjennom store forhåndskjøp av billetter, for å sikre trafikkgrunnlaget.

- Nesten hele næringslivet er med på å støtte opp på denne måten. Fos oss i Grøntvedt Pelagic er dette i tråd med det vi gjør for å støtte nærmiljøet vårt og styrke velverden for innbyggerne på Fosen, sier Grøntvedt.

Tok av i grålysningen

Det første Flyviking-flyet landet på Ørland flystasjon like etter klokken sju mandag morgen, noen minutter forsinket, på grunn av vinden på veien fra Tromsø. Femten minutter etter planlagt avgangstid takset et nesten fullt fly ut fra den sivile terminalen.

God løsning. Cathrine Garten og sønnen Daniel Torgersen Garten (5) var to av de første vanlige passasjerene som benyttet det nye rutetilbudet mellom Ørland flystasjon og Gardermoen.

- Vi skal hjem til Oslo etter å ha vært på helgebesøk på Fosen. Dette passet veldig bra. Vi kommer til å bruke ruta om det er greit prismessig, sier Cathrine Garten, som sammen med sønnen Daniel Torgersen Garten (5) var en av flere vanlige passasjerer om bord i tillegg til de inviterte gjestene. Blant dem var både Roan-ordfører Einar Eian (H) og Rissa-ordfører Ove Vollan (H).

- Jeg er en av dem som har kjørt lengst her i dag. Å fly herfra betyr at jeg kan halvere reisetiden sammenlignet med å dra fra Værnes, sier Eian.

- Prisen er riktig, tidspunktene er mer riktig enn før, så jeg håper folk er flinke til å bruke tilbudet, sier Vollan.

God respons

Flyturen mandag morgen var Flyvikings første landing på Gardermoen, det ble møtt med stor interesse. En som imidlertid ble stående igjen på flyplassen på Ørlandet foran første flytur var Flyvikings salgs- og markedssjef, tidligere Hammerfest-ordfører, Kristine Jørstad Bock. Årsak: flyet var fullbooket på returen til Ørland. Både hun og Ørland-ordfører Tom Myrvold (H) snakker om den gode responsen og alle billettbestillingene på den nye ruten så langt.

- Jeg har stor tro på dette. Det er et stort behov. Du vet ikke hva du har før du mister det, sier Myrvold, og sikter til perioden i sommer da Air Norway ikke har kunnet fly på grunn av arbeidet på rullebanen på kampflybasen.

Legger ned Air Norway

Selskapet som kommunen eier sammen med danskkontrollerte North Flying AS og Nordic Air AS, er nå vedtatt oppløst fordi det ikke lenger er grunnlag for driften.

Grøntvedt snakker om det store behovet for å samkjøre kommunikasjon rundt flyruta, blant annet med hurtigbåtforbindelsen, flytaxi og eventuelt andre ruteforbindelser som buss fra kommunene rundt. Han sier kommunen fortsatt vil jobbe hardt for å få Ørland inn i de statlige tilskuddsordningene gjennom de såkalte FOT-rutene (forpliktelser til offentlig tjenesteyting).

Ber kommunen søke staten om støtte

Det er også stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (Ap) positiv til. Hun var selv invitert som gjest mandag, men allerede tirsdag benytter hun den for første gang som pendler.

De siste dagene er en ny parkeringsplass bygd ut ved den sivile terminalen. Der står også flere brakker som skal brukes til å utvide den lille terminalen for å få nok plass.

Leirtrø viser til at det er feil at kommunen alene må ta tunge investeringer i den sivile siden av lufthavnene, som har en så viktig funksjon både for Forsvaret og Fosen fremover. Hun oppfordrer kommunen til å søke staten om støtte for videre utbygging. Det er Myrvold positiv til.

- Enhver utvikling her må skje i tett dialog med forsvaret, men vi har allerede et konsept for utbygging av den sivile terminalen liggende. Det ble laget for noen år siden da Ryan Air luktet på Ørlandet. Vi har tatt det frem igjen, og vi vil sende en søknad om statlige midler i støtte sier Myrvold.