Det var en ydmyk Ap-politiker som tok imot blomster og svarte på spørsmål bare noen minutter etter at han ble valgt til den første fylkesordføreren for et samlet Trøndelag.

- Nå skal vi først og fremst kjempe sammen for å få elektrifisert Trønderbanen, sier Sandvik.

Dårlig betalt

Den nyvalgte fylkesordføreren synes det ble lite igjen til Trøndelag i årets statsbudsjett.

- Jeg synes vi i det hele tatt har fått dårlig betalt av regjeringen for å slå sammen fylkene. Det er veldig rart å gi fylkene rollen som samfunnsutviklere, og etterpå kutte i den muskelen de skal bruke til samfunnsutvikling.

Det er snart 20 år siden Sandvik første gang tok til orde for å slå sammen Nord- og Sør-Trøndelag. Første gang han snakket om det var i mars 2000. Så ble han statssekretær før han i 2003 gikk til valg på et felles Trøndelag.

- Det er både beklagelig og dumt at det gikk så lang tid. For Norge er det også dumt at vi ikke har bygget opp sterkere regioner. Vi har isteden bygget opp et for stort, statlig byråkrati som gjør oss tregere i bevegelsene. Det vil vi merke når Europa kommer tilbake etter finanskrisen.

Sandvik sier det vil komme lokaliseringsdebatter i det nye fylkestinget.

- Men vi får en bedre måte å håndtere dem på. Vi kan skape bedre prosesser rundt slike saker og derfor tror jeg vi skal løse mange av dem. Fylkesmannen er plassert i Steinkjer og NAV har plassert hovedkontoret i samme by, noe Trondheim selvsagt ikke var glad for. Men i et større Trøndelag kan vi få flere ting. Landbruksdirektoratet kom som en følge at vi har laget et større Trøndelag. Vi skal kjempe for Stjørdal som et militært knutepunkt og vi skal selvsagt kjempe for at Trondheim skal bli en storby som konkurrerer med de andre universitetsbyene. Det har en annen pondus når både Røyrvik i Ytre Namdal, Hitra og Frøya og Røros taler Trondheims sak.

Må etterleve avtaler

Tomas Iver Hallem var en av dem som ikke ville slå sammen fylkene, men i går var han minst like fornøyd som Sandvik etter å ha bli valgt til fylkesvaraordfører.

- Jeg er veldig ydmyk. Det er en spesiell og historisk dag som har en lang forhistorie fra vi begynte å diskutere dette. Det har vært tøffe tak med gode diskusjoner og meningsbrytninger – der vi etter at vedtaket var fattet bestemte oss for å lage et best mulig Trøndelag og utvikle et godt politisk klima.

Hallem tror den største utfordringen blir å knytte Trøndelag enda tettere sammen.

- Da er det viktig å ha på plass elektrifisering av Trønderbanen, sørge for å få på plass en satsing på vei og samferdsel som gjør at avstandene blir kortere og at vi får et næringsliv som kan eksportere varene sine billigere og på en mer effektiv måte.

Hallem tror det vil bli høylytte diskusjoner rundt lokaliseringssaker.

- Det kommer saker som gjelder etableringer og hvor de skal plasseres, med alt fra statlige arbeidsplasser til annen strategisk tilrettelegging i Trøndelag. Men det skaper bare energi og engasjement. Den største oppgaven blir imidlertid å etterleve intensjonsavtalen med å bygge opp et administrasjonssenter i Steinkjer og politisk ledelse i Trondheim, sier Hallem.

Veisaker blir vanskelige

Frps gruppeleder Lill Harriet Sandaune trekker frem prioriteringer på vei som noe av det som blir de vanskeligste sakene å bli enige om.

- Vi må tørre å ta prioriteringene, sier Sandaune.

Høyres gruppeleder Pål Sæther Eiden sier fylkestingets viktigste oppgave fremover blir å sørge for at ressursene som finnes kan tas i bruk.

- De mest krevende sakene blir å greie å utnytte det som ligger i en formannskapsmodell og forsøke å komme til en konsensus og i samarbeid finne de gode løsningene, sier Eiden.

Kan bli tøffe kamper

Pensjonistpartiets Svein Otto Nilsen peker på konflikter omkring jordvern.

- Det er sterke krefter for å bevare grøntareal. Der er vi ikke enige. Bortsett fra dette vil det være kniving om lokalisering og etablering av arbeidsplasser. Det kan bli temmelig tøffe kamper fremover, sier Nilsen.

Tor Berg, som er Rødts eneste representant i fylkestinget snakker om at det er krevende å opprettholde spredt bosetting og et godt velferdstilbud i hele Trøndelag, mens det pågår en sterk sentralisering mot Trondheim.

- Alle typer lokaliseringskamper, og delingen mellom Trondheim og Steinkjer for fylkeskommunen, kan bli nøtter vi må løse. Frem til nå har det vært snakket om de positive sakene. Nå vil vi få saker om skolestruktur, sammenslåing og nedleggelser flere steder. Der blir det harde tak fremover, sier Berg.

Vil slåss om asfalt

Gruppeleder Åste Marie Lande Lindau fra KrF sier det viktigste blir å få Trondheim og resten av Trøndelag til å dra i samme retning i mange saker.

- Jeg tror det er vei og kollektivtrafikk som blir det vanskeligste å bli enige om fremover. I Sør-Trøndelag har Trondheim dratt lasset. Man har helt ulike erfaringer fra Nord- og Sør-Trøndelag og vi må realitetsorientere oss. Det tror jeg kan bli en utfordring. På veisiden har vi et gitt antall meter per asfalt per år og da vil man slåss om hvor det skal brukes, ser hun.

Tidligere fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik, hjalp den nye fylkesordføreren for et samlet Trøndelag, Tore O. Sandvik, med ordførerkjedet. Mevassvik blir nå Arbeiderpartiets gruppeleder i det nye fylkestinget. Foto: Leif Arne Holme
Det var høytidelig stemning på Stikelstad på det første fylkestinget med et samlet Trøndelag. Tomas Iver Hallem og Tore O. Sandvik var ydmyke og stolte etter å ha blitt valgt til henholdsvis fylkesvaraordfører og fylkesordfører. Til høyre ser vi Trøndelags første fylkesrådmann Odd Inge Mjøen. Foto: Leif Arne Holme