Små fingre stryker over barneansiktet på skjermen. «Nese», sier stemmen i brettet.

- Nese, sier Mari som ble ett i mars, og peker på sin egen. Så på Benjamin sin nese og til slutt på pedagogen, Bente Danielsen, sin. Fingrene navigerer vant og målrettet fra begynnelse til slutt, og smårollingene ler høylytt når de mestrer telling.

En del av barndommen

- Det digitale er en del av barndommen, derfor må vi voksne snu tankegangen og lære av hvordan barn lærer i dag, sier Rune Midtlyng (47).

- Barna skiller ikke mellom det digitale og det analoge, sier Rune Midtlyng (47), som er enhetsleder i Utleira barnehager.

Han er enhetsleder i Utleira barnehager og har ansvaret for Kastbrekka og Stubban, to barnehager som i 11 år har satset på IKT. De begynte med pc, Iphone og musikkanlegg. Smartboardene ble en del av barnas hverdag. Da Ipaden kom dro han på Elkjøp og kjøpte opp hele beholdningen, forteller han. Bare i år har de investert nærmere en halv million i oppgraderinger og suppleringer.

- Vi som oppdrar barn er ikke selv oppdratt i dette miljøet, og det utfordrer oss som voksne. For barna skiller ikke mellom det digitale og det analoge. iPaden er en del av helheten på lik linje med biler og lego, sier Midtlyng.

Varierer: Mari og Benjamin på småbarnsavdelinga sammen med barnelagelærer, Bente Danielsen. - 10 minutter er ofte nok, før de legger Ipaden på hylla og velger noe annet, sier hun.

Han understreker at de digitale verktøyene i barnehagen brukes i læring.

- Barnehagen har en pedagogisk tilnærming til lek, utforskning og kreativitet, både med de digitale verktøyene og uten dem. Barn er utrolig effektive og lærer fort. Ofte er de mer kompetente enn voksne, og det er klart det utfordrer oss.

Kan teknologien før de kan uttale «Ipad»

Barna som går i barnehagen i 2017 er innfødte digitale brukere, det forskerne kaller «natives».

- De kommer med pekefingeren når de ser Ipaden, og de aller fleste har allerede erfaring før de begynner her i ett års alder, sier Bente Danielsen.

Benjamin ble ett år i mai. Nå har han kravlet opp i fanget. Han roper «wow» og setter i en rå latter når Fantorangen dukker opp.

- Det er favoritten her på småbarnsavdelinga. De kjenner ham godt fra barne-tv, sier Danielsen.

Ungene leker gjemsel med Fantorangen og bestevennen hans, den lille bamsen Eddie. Benjamin holder hendene for øynene sine og gjemmer seg for Fantorangen, mens Mari finner Eddie uansett hvor godt han har gjemt seg.

Nok er nok

- En av innvendingene vi ofte får, er at digital læring er stillesittende, derfor må jeg understreke at vi begrenser tiden. Vi har også friluftsliv som satsingsområde. Andre igjen vil hevde at barns bruk av disse mediene ikke er sosialt, sier Rune Midtlyng.

Alternativ: De minste er ofte i små grupper og får veiledning når de leker og lærer med digitale verktøy.

- De lærer av hverandre. Ikke bare funksjonene i spillet, men også sosiale ferdigheter. De må vente på tur eller samarbeide. Det er ikke annerledes enn annen lek, sier Bente Danielsen.

Benjamin og Mari drar fingeren igjennom eventyret om bukkene Bruse. Appen er nokså avansert, siden de må føre hver av bukkene til brua, gjennom flere brett. Men Mari har gjort det før! Benjamin følger nøye med. Ikke lang tid etter har også han, med et gledeshyl, forstått hvordan han skal få bukken bort til trollet. Og sekunder før eventyrappen rekker å si «snipp, snapp, snute» har Mari reist seg og avsluttet dagens økt. Hun visste at det var over, og var klar for å leke med biler.

Mari og Benjamin har gått i Stubban barnehage i få måneder. For dem er biler og