Kineserne var 40 millioner billigere enn neste anbyder på lista, men ble av fylkesrådet i Nord-Trøndelag utestengt fra resten av anbudskonkurransen på prinsipielt grunnlag.

- Uholdbart, sier Pål Sæther Eiden, gruppeleder for Høyre i Trøndelag fylkeskommune.

- Dette er elendig politisk håndverk som kan ende med anbudsseier for kineserne i det som er blitt et omstridt nordtrøndersk bruprosjekt. Dette er ikke troverdig, sier Eiden.

LES KOMMENTAREN: Gåten i Beitstadsundet

Frykter for følgene

Høyres gruppeleder mener det er spesielt at man vil utelukke en anbyder som vil spare innbyggerne og bilistene for så store beløp.

- Jeg er svært glad for at denne saken nå skal behandles av fylkesutvalget i Trøndelag fylkeskommune, sier Eiden, som tror dette kan bli fryktelig dyrt på sikt dersom dette ender med rettssaker eller straffetiltak som importforbud av norsk og trøndersk sjømat.

Det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge Group (SRBG), er glad for at det varslede vedtaket om Beitstadsundbrua ble utsatt og overført til Trøndelag fylkeskommune.

- Vi vil fremover sikre at Trøndelag fylkeskommune har god og korrekt informasjon om oss, og vår plan om å bruke mange lokale samarbeidspartnere i Nord- og Sør-Trøndelag, sier Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for SRBG i Norge.

Bygger bru i Nordland

Sichuan Road & Bridge Group er en av verdens ledende selskap innen bygging av bruer. For tiden er de inne i Nordland fylke hvor de bygger Hålogalandsbrua på 1 533 meter. Etter at de vant anbudet i Nordland skrev Statens vegvesen følgende på sine hjemmesider:

- Det var totalt fem entreprenører som leverte tilbud på stålarbeidet, og etter en omfattende kvalitetskontroll og kontrollregninger av tilbud ble det SRBG som fikk oppdraget.

Høyres gruppeleder mener dette viser at det kinesiske selskapet var den beste leverandøren totalt sett i Nordland.

- Det viktigste må vel være at man leverer best mulig produkt til lavest mulig pris. Vi mener kineserne må få være med i anbudskonkurransen på lik linje med de andre, sier Eiden.

Sender saken videre

Fylkesrådet i Nord-Trøndelag mener de økonomiske, juridiske og politiske konsekvensene av bruanbudssaken må tas av Trøndelag fylkeskommune.

- Vedtak i denne saken kan danne presedens for fremtidige saker. Derfor finner vi det riktig å overføre den politiske behandlingen til Trøndelag fylkeskommune, sier Anne Marit Mevassvik.

Fylkesrådslederen viser videre til at det har kommet tilbakemelding fra ulike hold den siste uka, også fra politikere i fylkestinget i Trøndelag, som gjør det naturlig å overføre den politiske behandlingen til Trøndelag.

- Jeg vil minne om at sakens bakgrunn er en henvendelse fra Statens vegvesen der fylkeskommunen som vegeier ble bedt om å vurdere de prinsipielle sidene av anbud til den nye Beitstadsundbrua, sier Mevassvik.

- Prinsipielt standpunkt

Fylkesråd for samferdsel, Tomas Iver Hallem, sier det er åpent om hva som vil skje videre. Han utelukker ikke at dette ender med at kineserne får bygge brua.

- Vi tok et prinsipielt standpunkt om at vi ikke ønsket at kineserne skulle bygge brua. Det har vært en vanskelig sak, sier Hallem.

- Vi har sett at det er stor prisforskjell mellom selskapene, men for meg var det viktigere å få avklart dette på et prinsipielt grunnlag før man så på hva som lå i anbudet. Jeg mente det måtte avklares hvem som hadde rett til å være med eller ikke. Vi ba Statens vegvesen sjekke ut hvordan den juridiske situasjonen var, og så har de bedt om en avklaring i departementene for å få en oversikt over hvilke rettigheter de kinesiske selskapene hadde. Vi fant ut at vi hadde en mulighet til å la de bli med, men vi hadde ingen plikt.

Behov for avklaring

Hallem mener denne saken viser at staten Norge har behov for å få et avklart forhold mellom Norge og Kina på hvordan entreprenører skal operere i Norge.

- Det er uholdbart at det er opp til hver enkel fylkeskommune å si ja eller nei til kinesiske selskaper. Denne saken viser at regjeringen må på banen, og avklare hvilke avtaler vi skal ha med Kina i forbindelse med anbud på vei i Norge

- Du frykter ikke at dette kan få konsekvenser for norsk og trøndersk sjømatnæring?

- Nei, jeg har ikke gjort den koblingen i det hele tatt, sier fylkesråd Tomas Iver Hallem.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Det er her det skal bygges bru over Beitstadsundet.