Adresseavisen fortalte i forrige uke at rådmannen i Trondheim vil ta inn en viltbru over Okstadbakken som del av prosjektet med ny bru på Sluppen.

Bakgrunnen er at rådmannen mener en ny påkjøringsrampe til Okstadbakken, som skal bygges i sammenheng med den nye brua, vil ødelegge en korridor for vilt under Kroppan bru.

Ifølge Statens vegvesen vil hele bruprosjektet bli forsinket dersom politikerne vedtar viltbru-forslaget.

- Viltkorridoren blokkert allerede

Naboer i Selsbakk-området mener imidlertid at det ikke finnes noen viltkorridor under Kroppanbrua per i dag.

- Det var nok en viltovergang under Kroppan bru en gang, men den ble blokkert da avkjøringsrampa for nordgående trafikk fra Okstadbakken ble etablert. Vi har ikke observerert elg i dette området siden det, sier leder i Selsbakk velforening Arne Øiaas.

SER INGEN ELG: Leder i Selsbakk velforening Arne Øiaas mener det ikke finnes noen viltkorridor for storvilt under Kroppan bru. Foto: Terje Svaan

Øiaas sier velforeninga har bedt kommunen om dokumentasjon på påstanden om viltkorridor, uten å få svar.

- Jeg kan naturligvis ikke dokumentere at det ikke finnes noe viltkorridor under Kroppan bru. Men for kommunen ville det vært en smal sak å dokumentere at en slik viltkorridor faktisk finnes, ved for eksempel å sette opp viltkameraer. Det har de ikke gjort, påpeker Øiaas.

- Bedre for elgen om påkøringsrampa blir bygget

Øiaas mener elgene per i dag passerer E6 i øvre del av Okstadbakken, og ikke under Kroppan bru.

- Det finnes en viltovergang der dagens påkjøringsrampe til Okstadbakken er. Hvis man ville hensynta elgen ville det ha vært best å få på plass den nye påkjøringsrampa på Sluppen, og så stengt dagens påkjøringsrampe, sier han.

Mener rådmannen trenerer

Øiaas mener rådmannen kan ha andre motiver for sitt forslag enn hensynet til viltkorridoren.

- Tidligere i prosessen har rådmannen vært motstander av påkjøringsrampa. Så gjør de plutselig helomvending og sier ja til påkjøringsrampe, men lanserer samtidig kravet om viltovergang. Det er påfallende. Rådmannen vet jo at det vil ta lang tid å planlegge og bygge viltovergangen. Dermed kan de se ut som rådmannen bruker dette kravet for i praksis å få igjennom sitt opprinnelige forslag, sier Øiaas.

I en kronikk, som du kan lese her, skriver Øiaas blant annet følgende:

«Selsbakk Velforening opplever at rådmannen her bevisst trenerer for å oppnå sin foretrukne løsning, stikk i strid med innstillingen fra Statens Vegvesen og hensynet til beboerne i området.»

Skogens konger: Bildet viser elger som går over E6 i Okstadbakken i 2015.

- Har tatt hensyn til vilt

Statens vegvesen understreker at de har tatt hensyn til vilt i planleggingsprosessen rundt den nye brua og tilhørende påkjøringsrampe til Okstadbakken.

- Vi har vært veldig oppmerksomme på vilt i planleggingsprosessen. Vi har lagt opp til at bruene over Leirelva skal bygges så høye at mindre vilt kan passere under bruene. Når det gjelder storvilt så vet vi at de fleste elgene krysser veien lengre oppe i Okstadbakken, sier Terje Simonsen i Statens vegvesen, som er planprosjektleder for prosjektet med ny bru på Sluppen.

Simonsen er enig i at det bør bygges en viltovergang i øvre del av Okstadbakken, men mener dette hører hjemme i et annet prosjekt.

- Dette må utredes videre. Hvis politikerne bestemmer at det skal skje innenfor prosjektet med ny bru på Sluppen, vil det medføre forsinkelser for prosjektet, sier Simonsen.

ADRESSEAVISEN MENER: Start med ny bru på Sluppen nå

- Finnes ingen tall

Trondheim kommune har ingen tall for hvor mye elg som passerer under Kroppanbrua, ifølge naturforvalter Morten Haugen i Miljøenheten i Trondheim kommune.

- Det finnes ingen tall for dette, sier Haugen.

Han understreker at de fleste elger som passerer E6 i det aktuelle området, velger å passere i øvre del av Okstadbakken.

- Den sentrale delen av korridoren går over E6 i øvre del av Okstadbakken. For elger som skal mellom Estenstadmarka og Bymarka er det mest naturlig å passere E6 der. Det blir en omvei å gå ned via Kroppanbrua, sier Haugen.

Miljøenheten vet imidlertid at elg, og andre viltarter, passerer under Kroppanbrua av og til, ifølge Haugen.

- Hva bygger du dette på?

- Vår kunnskap om området bygger på vurderinger gjort av NTNU Vitenskapsmuseet, og egne vurderinger på bakgrunn av elgspor, viltpåkjørsler, landskap og vegetasjon i området. Det skjedde blant annet en elgpåkjørsel rett under brua i 2014, sier Haugen.

- Vet at vilt bruker området

Byplansjef i Trondheim kommune, Hilde Bøkestad, svarer på vegne av rådmannen i saken. Bøkestad bekrefter at det ikke finnes konkrete tall for viltpasseringer under Kroppan bru. Hun svarer på Adresseavisens spørsmål per e-post.

- Kommunen har ikke detaljerte tall for hvor mye vilt som passerer under Kroppan bru i dag, men vi vet at vilt bruker området på bakgrunn av observerte spor, viltpåkjørsler og hvordan terrenget og landskapet ser ut på begge sider av brua, skriver Bøkestad.

I saksdokumentene kommer det imidlertid frem at selv rådmannen mener de fleste elgene passerer andre steder enn under Kroppanbrua, og at korridoren for småvilt under brua er ivaretatt i Statens vegvesens planer.

Rådmannen skriver blant annet følgende:

- «Den sentrale delen av Leirelvkorridoren krysser i øvre del av Okstadbakken, og det er her de fleste kryssinger av elg skjer.»

- «Elg bruker passasjen under Kroppanbrua sporadisk, men området er mye brukt av mindre vilt (opp til rådyrs størrelse)»

- «Korridoren for småvilt ivaretas ved at småvilt kan krysse under bruene, og bevege seg langs vassdraget Leirelva. Bruene er lagt så høyt som mulig, samt at de er strukket lengre, for å gjøre plass til passasjer under bruene og langs Leirelva.»

- Hvis det er slik at de fleste elgene passerer et annet sted, og hensynet til småvilt er ivaretatt i Statens vegvesens forslag, hva er da argumentet for å kreve viltovergang ved bygging av påkjøringsrampe til Okstadbakken?

- Det er flere politiske vedtak som danner grunnlaget for vår vektlegging av Leirelvkorridoren. Disse spenner fra det som er vedtatt i strategiske planer, som i blant annet kommuneplanens arealdel, til enkeltstående vedtak i ulike saker. For forvaltning av biologisk mangfold er føre-var-prinsippet viktig. Viltkorridorens funksjon gjelder ikke bare selve korridoren, men også sammenhengen mellom ulike virkemidler. Både sammenhenger og arealer inntil korridoren, tiltak som leder eller forhindrer bevegelseslinjer og drift av landskapet med sikte på å underbygge et mangfoldig økosystem. Dette handler ikke om å tilrettelegge for enkeltstående arter, men om at man ønsker et levedyktig artsmangfold der også de store pattedyrene er en del av systemet. Statens vegvesen har lenge utviklet løsninger for å gi viltet framkommelighet, og har erfaringer fra dette andre steder. En viltbru vil kunne bidra til å skape en robust og langsiktig løsning for å bedre situasjonen.

Vil ha viltovergang: Byplansjef Hilde Bøkestad Foto: Morten Antonsen

- Mener å ha tilstrekkelig kunnskap

- Selsbakk velforening er tvilende til at det finnes noe viltkorridor for storvilt under Kroppan bru. De sier de har bedt kommunen om dokumentasjon på at det finnes en slik korridor uten å få svar. De mener kommunen enkelt kunne ha dokumentert at det finnes en slik viltkorridor ved hjelp av viltkameraer, men at kommunen ikke har gjort dette.  Hva er din kommentar til dette?

- Bakgrunnen for viltkartet når det gjelder de økologiske korridorene er i hovedsak et notat fra NTNU-VM. I tillegg har kommunens viltforvaltning gjort egne vurderinger på bakgrunn av notatet, takseringer av dyrespor, terreng og natur i området. Det er mulig å henge opp viltkamera for å dokumentere bevegelse av vilt her, men rådmannen mener at kunnskapen som finnes om Leirelvkorridoren i dag er tilstrekkelig til å vurdere dette. Vi vet allerede at det er bevegelse av vilt her, og vi vet at landskap og natur i området gjør det sannsynlig at det brukes av flere individ og arter enn det vi har observert gjennom spor og viltpåkjørsler.

Notatet Bøkestad viser til finnes på denne adressen (ekstern lenke).

- Selsbakk velforening påpeker at det finnes en viltkorridor lengre oppe (omtrent der dagens påkjøringsrampe fra Sluppen til Okstadbakken er). De mener man bedre kunne ha hensyntatt elgen dersom man stengte dagens påkjøringsrampe, og bygget en ny påkjøringsrampe ved Nydalsbrua iht Statens vegvesens plan. Hva er din kommentar til dette?

- Dagens påkjøringsrampe er uproblematisk i forhold til å ivareta viltkorridoren fordi korridoren er bredere og har skog på begge sider. Vilt som passerer her må også krysse E6 under Kroppan bru eller lenger oppe i Okstadbakken. Dersom dagens påkjøringsrampe stenges, vil ikke det bidra til at det blir lettere for vilt å krysse E6, som er den største barrieren.

- Ingen andre motiver

- Selsbakk velforeningen mener det er andre motiver som ligger bak rådmannens forslag om viltbru. Man peker på at rådmannen var motstander av påkjøringsrampa i utgangspunktet. Så snur man i siste øyeblikk, men legger inn krav om viltbru - som det vil ta lang tid å bygge. Dermed brukes dette rekkefølgekravet for å opprettholde opprinnelig forslag, mener velforeninga. Kommentar til dette?

- Rådmannen har ingen andre motiver enn å ivareta det ansvaret kommunen har om å ivareta en bærekraftig utvikling i tråd med lovverk, overordnede planer og vedtak. Rådmannen har vært opptatt av de negative konsekvensene den foreslåtte påkjøringsrampa vil gi for viltkorridoren, og særlig elg. Dersom påkjøringsrampa skal etableres, foreslår rådmannen å oppgradere dagens viltovergang ved å etablere en viltbru. Dette vil etter det rådmannen har vurdert kunne kompensere for de negative konsekvensene, og bidra til å styrke Leirelvkorridoren for å ivareta det biologiske mangfoldet, skriver Bøkestad.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter