Ørland/Trondheim:

Årsaken til skepsisen er kostnadene. Gigantinvesteringen i kampfly er nå forventet å koste hele 81,3 milliarder kroner om dollarkursen holder seg like høy som april i år.

Ap-topp Jonas Gahr Støre, som onsdag avla en lynvisitt på den nye kampflybasen på Ørlandet, er ikke i tvil om at Norge trenger de nye kampflyene.

- Flykjøpet gjøres ut fra helhetlig plan om hva Forsvaret trenger for å være operative. Vi har ingen planer om å endre på dette. Enkelte andre partier ønsker å endre på det, men Ap har ikke slått inn på den veien, sier han og viser til at Norge i starten av 2020-tallet vil ha et av verdens mest moderne forsvar når det gjelder forsvarsmateriell.

Her kan du lese Adresseavisens omfattende reportasje fra 2015 om hvordan Norges nye kampfly, F-35, skal løse alle slags oppdrag.

- Slik bør det være for et land som vårt, med vår beliggenhet. Men vår sikkerhetspolise er Nato-medlemskapet. Det vi gjør med disse investeringene er å sikre oss, men også å gi et viktig bidrag til Natos sikkerhetspolitikk i nord, sier Støre.

Lynvisitt. Ap-leder Jonas Gahr Støre (nr to fra h.) besøkte onsdag kampflybasen på Ørlandet. De fikk blant annet se en av de nye mannskapsforlegningene. Fra v. stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø, Karianne Tung, Støre og entreprenør Trond Rædergård. Foto: Håvard Jensen Haugseth

Vil stoppe på 40 fly

Flere andre partier er imidlertid skeptiske til kostnadene knyttet til kampflykjøpet og utbyggingen av de nye basene. I en sms til Adresseavisen viser Venstres Abid Q. Raja til at de ønsker en løsning der kjøpet av de siste flyene utsettes. Det skal sikre økonomisk handlingsrom til å styrke landmakten.

SE VIDEO: Første norske pilot i lufta med F-35

- Det er viktig med kampflykraft i forsvaret, selv om moderne stridsmateriell er kostbart. Det må imidlertid ikke gå på bekostning av hær og heimevern. Vi behøver sterk landmakt, og vi ønsker å styrke hær og beholde heimevern på sterkt stabilt nivå, skriver han.

Norge har allerede F-35-fly i USA. De er stasjonert på Luke Air Force Base i Arizona, der Adresseavisen høsten 2015 besøkte pilotene som er der for å få sin utdanning. Flyet på bildet er amerikansk, men et av flyene som brukes til utdanningen.

SVs Audun Lysbakken vil gå lenger og stoppe kampflykjøpet nå.

- Nå handler debatten om hvorvidt vi skal stoppe på det vi har bestilt, 40 fly, eller gå helt opp til 52 fly. Vi mener 40 fly er et forsvarlig nivå. Det gjør oss i stand til å utføre oppgavene vi har, blant annet å hevde suverenitet i våre havområder. Vi er ikke opptatt av å kunne drive krigføring i utlandet for amerikanerne, sier Lysbakken.

Han understreker at det er et klart prioriteringsspørsmål.

- De som sier antall kampfly ikke har noe å si for hvilke rammer vi har for resten av Forsvaret, de tar åpenbart feil. Samtidig er det et prioriteringsspørsmål. Men man har valgt å avgjøre antallet fly før man ser på landmakten. Vi mener det burde vært sett i sammenheng, sier Lysbakken.

- Rett å kjøpe fly

Også Sps Liv-Signe Navarsete signaliserer overfor Adresseavisen en klar skepsis til kostnadene med kampflykjøpet og utbyggingen av basene. Hun viser til at flere forsvarsgrener trenger nytt utstyr. Likevel ser hun ikke noe reelt alternativ og derfor ingenting som tilsier at antallet fly må reduseres.

- Vi er glade for at flyene endelig kommer. Det er lenge siden vi gjorde vedtaket, og de gamle kampflyene er for lengst utgått på dato. Det norske forsvaret er avhengig av gode fly, sier hun.

Det siste er Frps Christian Tybring-Gjedde helt enig i.

- Dette er den beste teknologien vi kan få. Det kan løse en rekke oppgaver, avskjæring overvåkning, potensielle fly fra andre land. Det er en nødvendig del av en lands forsvar. I tillegg er dette et strategisk kjøp som bringer oss tettere på vår fremste allierte, USA. Det er også en fordel for vår forsvarsindustri som får muligheter, sier han.

KrFs Knut Arild Hareide viser også til at de nye kampflyene er en helt nødvendig investering.

- De nye kampflyene er tidenes investeringsprosjekt i fastlands Norge, men samtidig er det viktig å være klar over at det dreier seg om ryggraden i det norske forsvaret og vår forsvarsevne. Oppdaterte kampfly er helt nødvendig for å holde kontroll over et langstrakt norsk territorium og store havområder. Valutaforhold har bidratt til å fordyre prosjektet, men de siste meldingene fra USA tyder på at prisen kan falle noe for flyene som er planlagt anskaffet etter 2020, skriver han i en tekstmelding til Adresseavisen.

Hareide viser til at Ørland flystasjon og Evenes er klare valg som jagerflybaser for Kristelig Folkeparti.

Ørland-besøk i jagerflyfart

Ap-leder Jonas Gahr Støres timelange besøk på kampflybasen onsdag skjedde en dag før de tre første nye flyene etter planen skulle ande på norsk jord. Støre, som selv sitter i utenriks og forsvarskomiteen på Stortinget, sier det er viktig å se at alt er i rute. Han kaller kampflyinvesteringen og utbyggingen av Ørland og Evenes som baser for kampflyene «Norges forsikringspremie til Nato». Det blir viktig for forsvaret av Norge, og skal sørge for sikkerhet og stabilitet i nordområdene.

Hastet avgårde. Arbeiderpartileder Jonas Gahr Støre og Karianne Tung haster inn på hurtigbåten etter det timelange besøket ved Ørland flystasjon.

- Var det riktig å velge Ørland som base i et slikt perspektiv?

- Jeg mener det var et riktig valg. Det skjedde i vår regjeringstid og plasseringen sikrer oss stor rekkevidde i våre viktige havområder. Den fremskutte basen på Evenes ivaretar våre behov i nord. Alt i alt er dette en godt balansert løsning for kampflyene, sier Støre, som snakker om et begrep han brukte mens han var utenriksminister, «high north, low tension».

- Vi bidrar til lavspenning ved å ha øyne og ører som følger med på utviklingen i nord. Det er et unikt norsk utgangspunkt som forplikter oss til dette. Vi bruker mye penger på forsvaret og det er store økonomiske beslutninger som får store lokale konsekvenser, men det sentrale spørsmålet er hva gir oss et best mulig forsvar, sier Støre.

Spurte om Evenes

Ap-lederen stilte Forsvarsbygg spørsmål om utbyggingen av Evenes for å huse de nye maritime overvåkingsflyene. Direktør kampflybase, Olaf Dobloug var svært forsiktig med å svare på hvilke løsninger som bør velges, men viser til at greier å holde seg innenfor de økonomiske rammene som er gitt, med en utbyggingskostnad på 4,1 milliarder for Evenes.

Støre sier til Adresseavisen at Ap sammen med flere andre partier vil be om kvalitetssikrede kostnadstallene.

- Vi må være trygge på at tallgrunnlaget er pålitelig. Ap vil be om at Forsvaret og forsvarsdepartementet forsikrer Stortinget om at regnestykkene som lå til grunn, holder mål. Det skal vi gjøre for å være trygge på at så store økonomiske og lokalpolitiske beslutninger, er riktige, sier Støre.

Både Venstres Abid Q. Raja og Sps Liv-Signe Navarsete opplyser til Adresseavisen at de fortsatt ønsker en delt løsning i nord, der kampflyene opererer fra Evenes, mens de maritime overvåkningsflyene skal fortsette å operere fra Andøya. De vil i Stortinget fremme krav om å få presentert kvalitetssikrede kostnadstall for Evenes-utbyggingen.

Frps Christian Tybring-Gjedde sier det ville ha vært bedre å se fremover.

- På ett eller annet tidspunkt må man legge diskusjonen om Andøya eller Evenes død og heller fokusere på fremtiden. Jeg skal ikke minimalisere utfordringene med omstilling, men Andøya har et treningssenter, et romfartssenter og Nammo har signalisert at de kan tenke seg å investere, sier han.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.