Folk nord i Nederland, nær byen Leeuwarden, sier gjerne at de er vant med, og tåler jagerflystøy, for å beholde arbeidsplasser, skriver Aftenposten i dag.

På Ørland vet de ikke hva som kommer. De får F-35, som er mye større og kraftigere enn F-16 i fanget, uten en «prøveforestilling».

Rundt Leeuwarden krevde de, og fikk, besøk av F-35 i mai i fjor.

TEMA: Ørland flystasjon

– Det var mye frykt og diskusjon her, sier Henk Hellegers til Aftenposten.

Han er borgermester i Uden, byen med en av basene der F-35 skal stasjoneres.

– Etter press gikk forsvarsministeren med på en prøve, der to F-35 kom over fra USA og prøvefløy fra basene de skal operere ut fra, sier han.

Erfaringene er utvilsomt nyttig løsning for Ørland-folket. De skal ikke bare takle overgangen fra F-16 til F-35, men også en hverdag der 45 kampfly skal holdes i aktivitet.

På Ørland blir det ca. 4730 avganger i året, fra 20 til 30 avganger og landinger daglig.

Målte dobling av lydenergien

Det nederlandske flyvåpenet var kjapt ute med undersøkelser for å måle støyen, og folks opplevelse. Hele 800 innbyggere svarte.

Å måle desibel er i utgangspunktet greit. Man får ut objektive tall. Men det viste seg at folkene som bor i nærheten av flyplassene opplevde støyen veldig forskjellig. (Rapporten kan lastes ned her)

Da F-16 fløy over Leeuwarden ble støyen målt til 109 desibel, mot 112 desibel for F-35.

En forskjell på 3 desibel innebærer en dobling av lydenergien.

Men forskjellen er ikke lett å oppfatte for det menneskelige øret. Det blir litt som å høre om det kommer en eller to biler bak deg i trafikken. Det er dobbelt så mye støy, men langt fra alle ører oppfatter det.

Resultat: De aller fleste oppfattet at F-35 bråker noe mer. Noen av dem var plaget av «brummingen». Andre opplevde lyden fra F-16 som mer «skrikende».

Hun var unntaket: Som om innvollene vrengte seg

Aller tydeligst var Jakoba Helbig (58), som uttalte følgende til NRC Handelsblad:

– Vi er ikke sånne som klager på alt mulig. Men støyen (fra F-35) var så grusom at det føltes som om innvollene vrengte seg.

Andre, som Hans Wassenaar, hadde en helt annen opplevelse. Til radiostasjonen Omrop Fryslän sa han:

– Bråker det ikke mer, kan det godt komme 100 slike fly.

Sier de alt i alt ikke merket så stor forskjell

Mer nøkterne undersøkelser viser at befolkningen rundt flystasjonen der F-35 flyene har hatt en prøveperiode, og i fremtiden skal ha fast base, sier de ikke merker så stor forskjell etter å ha levd med F-16 i mange år.

– I ettertid har jeg knapt hørt om bekymring, sier borgermester Henk Hellegers i Uden.

Men han legger likevel til at befolkningen rundt flybasene sannsynligvis aksepterer mer støy enn nederlendere flest. De er vant med jagerfly, og det er mange arbeidsplasser knyttet til dem.

Dette sier forskere på SINTEF

Om ikke befolkningen ved Ørland har fått studere lyden av F-35 har forskere ved SINTEF i Trondheim gjort en grundig jobb.

Overfor Aftenposten har de bekreftet at F-35 i snitt har et minst 10 desibel (dB) gjennomsnittlig høyere lydnivå enn F-16.

For det menneskelige øre betyr det at det bråker dobbelt så mye som F-16.

I tillegg økes altså flyaktiviteten på Ørland voldsomt. Til nærmere 5000 avganger i året. 1600 av disse skal allierte fly ha, som jevnlig trener på Ørland.

Det blir flyaktivitet også på kvelds- og nattetid. «Kveldsperioden» vil innebære en tidobling av dagens trafikkmengde.

Ifølge en rapporten om Ørland fra Forsvarsbygg heter det at «maksimalstøynivåer over 110 dB kan gi risiko for hørselsskade og vil forekomme rutinemessig på vestsiden av rullebanen. Opplevelse av støyplage vil også forekomme utenfor denne sonen, men graden av plage vil kunne variere fra person til person.»